דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סחר בבני אדם

נלחמים בניצול / עם 59 קורבנות, גם השנה ישראל בצמרת המדינות הנאבקות בסחר בבני אדם

זו השנה השמינית ברציפות שישראל ניצבת בדירוג הגבוה ביותר של דו"ח מחלקת המדינה האמריקאי בנושא | מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור: "נשמר את הישגי ישראל, תוך התמודדות עם הדפוסים החדשים של הסחר בבני האדם"

אנשים עוברים במעבר טיסות נכנסות בנתב"ג. ארכיון (נתי שוחט/פלאש90)
אנשים עוברים במעבר טיסות נכנסות בנתב"ג. ארכיון (נתי שוחט/פלאש90)
אוריאל לוי

דו"ח מחלקת המדינה של ארצות הברית לשנת 2019 מדרג את מדינת ישראל בראש טבלת המדינות הפועלות למאבק בסחר בבני אדם ובזנות, זו השנה השמינית ברציפות. הדו"ח, הסוקר את מאמצי מדינות העולם במאבק בסחר בבני אדם, מתפרסם מדי שנה החל משנת 2001, ומדרג את מדינות העולם לשלוש רמות, בהתאם לפעולותיהן למיגור התופעה.

בעבר, ולמשך יותר מעשור, דורגה מדינת ישראל בדירוגים הנמוכים, מה שעלול היה להוביל להפעלת סנקציות כלכליות מצד ארה"ב. בשנת 2012 דורגה ישראל לראשונה בדירוג הראשון, בו כלולות מדינות העומדות בסטנדרטים המינימאליים לגבי המאבק בסחר בבני האדם ועושות מאמצים כדי להיאבק בתופעה קשה זו. מאז, ישראל שומרת על הישג זה.

סחר בבני אדם. אילוסטרציה (Shutterstock)
סחר בבני אדם. אילוסטרציה (Shutterstock)

על פי ממצאי הדו"ח שפורסם בשבוע שעבר, מדינת ישראל פועלת בצורה נמרצת ונחושה בשלושה מישורים עיקריים: מניעת התופעה, אכיפה כלפי העבריינים והגנה על נפגעי העבירה.

22 כתבי אישום – סחר למטרות זנות ועבודות כפייה

הדו"ח מפרט בין היתר כי זוהו בישראל בשנת החולפת 59 קרבנות סחר ועבדות (כולל לצרכי זנות) על ידי המדינה: 41 נשים ו-18 גברים, בכלל זה חמישה קרבנות עבדות גברים. עוד מפרט הדו"ח כי נפתחו 139 חקירות פליליות בישראל, והוגשו 22 כתבי אישום בעבירות הקשורות לסחר בבני אדם – 13 בגין בעבירות הקשורות לסחר לזנות, 2 בעבדות ועבודת כפייה, ו-7 בזנות קטינות. המדינה הגישה שלושה כתבי אישום נגד מעסיקים בעבירות של הפרת זכויות ילדים, וחקרה שני מקרים של מעורבות עובדי ציבור בעבירות הקשורות לסחר ולניצול. המדינה העניקה ל-109 קרבנות סיוע משפטי אזרחי בחינם, באמצעות הסיוע משפטי בשל משרד המשפטים, וכן ניתנו שירותי בריאות ל-94 קרבנות סחר ועבדות, נשים וגברים.

על פי כותבי הדו"ח מטעם מחלקת המדינה מדינת ישראל המשיכה להעניק שיקום והגנה לקרבנות הסחר והעבדות במסגרות השונות הממונות ומפוקחות על ידי המדינה: במקלט לנשים קבלו 52 נשים סיוע וכן 6 ילדים, במקלט הגברים ניתן סיוע ל-45 קרבנות, ובדירות המעבר שהו 35 נשים וגברים, ו-17 ילדים. במרכז היום הארצי לקרבנות סחר ועבדות שאינם ברי הרחקה טופלו 236 קרבנות גברים ונשים.

במהלך השנה התקבלו 2,332 פניות מעובדים זרים, דרך קו חם שמדינת ישראל מפעילה ב-9 שפות. רוב הפניות התקבלו מעובדים זרים אזרחי תאילנד בענף החקלאות, ועובדים זרים אזרחי סין בענף הבניין – עובדים אלה לא בהכרח נסחרו שלא כחוק אולם המדינה דאגה שיהיה להם למי לפנות ועצם ריבוי הפניות מעיד על הנגישות של שירותי המדינה.

סחר בבני אדם. אילוסטרציה (Shutterstock)
סחר בבני אדם. אילוסטרציה (Shutterstock)

ישראל קיימה שישה הסכמים בילטרליים עם מדינות שונות להבאה של עובדים בתחום החקלאות והבניין באופן שימנע גביית דמי תיווך, וחתמה ב-2018 על שני הסכמים נוספים עם הפיליפינים להבאת עובדים בענפי המלונאות והסיעוד. כמו כן נערכו הכשרות מקיפות למניעת סחר בבני אדם, ללמעלה מ-925 גורמי מקצוע, וכן התקיימו הכשרות בנושא עבירות מין וסחר בבני אדם לכל השופטים השומעים תיקים פליליים.

"התמודדות עם הדפוסים החדשים של הסחר בבני אדם"

שר המשפטים אמיר אוחנה מסר נוכח תוצאות הדו"ח: ״אני משבח את המחויבות המתמשכת ושיתוף הפעולה של כל משרדי הממשלה ואת היחידה לתיאום המאבק במשרד המשפטים שמובילה את הטיפול בנושא. אנו נמשיך לפעול להגברת האכיפה כנגד העבריינים על מנת למגר את התופעה וכדי לסייע לנפגעי העבירה״.

מנכ"לית משרד המשפטים, אמי פלמור, העומדת בראש ועדת המנכ"לים למאבק בסחר בבני אדם אמרה: "יחידת תיאום המאבק בסחר בבני אדם במשרד המשפטים ממשיכה גם השנה להוביל את הפעלת הכלים המשולבים וסמכויות המדינה במישורים השונים במאבק כנגד תופעת הסחר בבני אדם, בזיהוי דפוסים חדשים של סחר ובניית מענים מתאימים, ובקידום תיאום בין כל הרשויות הממשלתיות, האזרחיות והבינ"ל כך שיכוונו למיגור התופעה. לא בכדי זו השנה השמינית שישראל נמצאת בדירוג הגבוה של דו"ח מחלקת המדינה האמריקאית. יחידת התאום תמשיך לקדם את מאמצי מדינת ישראל בתחום זה ולשמר את הישגיה הניכרים, תוך התמודדות עם הדפוסים החדשים של הסחר בבני אדם בישראל על כל צורותיו – יחד עם שותפינו בממשלה, בחברה האזרחית והגופים הבין-לאומיים".

מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור, בכנס לציון יום המאבק בגזענות (קרדיט: דוברות משרד המשפטים)
מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור, בכנס לציון יום המאבק בגזענות (קרדיט: דוברות משרד המשפטים)

מנהלת היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בסחר בבני אדם, עו"ד דינה דומיניץ: "ישראל משמרת את מעמדה הגבוה בדירוג העליון בדוח מחלקת המדינה האמריקאית זו השנה השמינית, יחד עם קבוצת מדינות מועטות ונבחרות בדירוג זה, בזכות מאמצים רבים ורב מערכתיים ושיתוף פעולה יזום ופורה בין כל השותפים, בממשלה ומחוצה לה. הדו"ח מכיר בהישגים הניכרים של המדינה בזכות שילוב ידיים זה בין כל משרדי הממשלה, ארגוני החברה האזרחית והגופים הבין לאומיים. הדו"ח לשנת 2018 מציין לחיוב את העלייה המשמעותית במאמצי האכיפה כנגד מחוללי תופעה חמורה זו, וכן את אישור הממשלה לתכנית החומש הלאומית החדשה למאבק בכל צורות הסחר בבני אדם והעבדות המודרנית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!