דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שדה דב

סוף עצוב / נתניהו החליט: שדה דב ייסגר ויפונה באופן מיידי

אחרי המחאות וההתנגדויות החליט ראש הממשלה לסגור את שדה התעופה מת"א, ולקדם תכנית לפיתוח אילת בסך 400 מיליון ש״ח | ראש עיריית אילת: ״בצע הכסף ניצח את תושבי אילת״ | יו״ר ההסתדרות: ״ראש הממשלה לא עמד בלחץ, לא אתן ששערה מראשו של עובד תיפגע״

נתניהו בסיור בשוק מחנה יהודה ביום לפני הבחירות. 8 באפריל 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
נתניהו בסיור בשוק מחנה יהודה ביום לפני הבחירות. 8 באפריל 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט היום (ראשון) כי שדה דב יסגר מחר כמתוכנן, וזאת למרות המאבק הציבורי נגד הסגירה. ראש הממשלה מסר כי "לאחר דיונים מעמיקים עם שר התחבורה, היועצים המשפטיים וגורמי המקצוע, החליט ראש הממשלה כי אין דרך לעצור את פינוי שדה דב וכל ניסיון יעלה למדינה מיליארדי שקלים ויגרום למדינה לנזק כבד". במקביל אמר נתניהו כי תכנית פיתוח בשווי 400 מליון שקלים בעיר אילת תובא לאישור הממשלה.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד אמר בצאתו מדיון בנושא עם ראש הממשלה כי "לאחר דיון ארוך, ואף היסטורי עם ראש הממשלה, החליט ראש הממשלה שהוא לא עומד בלחצים של היועצים המשפטיים שלו וחוות הדעת המשפטיות. ראש הממשלה החליט לסגור את שדה דב". בר-דוד הוסיף: "זה יום עצוב לתושבי מדינת ישראל, זה יום עצוב לתושבי העיר אילת וגם לעובדים באילת. אנחנו, אנשי ההסתדרות, נתמקד כרגע בהגנה על העובדים. לא אתן שאף שיערה משיערות ראשו של עובד אחד תיפגע כתוצאה ממהלך הסגירה. אני מקווה שהעיר אילת תקבל חבילת סיוע מהממשלה, כפי שהתחייב ראש הממשלה, על מנת להתגבר על המכה שאילת חטפה היום".

חברי מועצת העיר אילת מעכבים המראת מטוס בשדה דב במחאה נגד סגירתו הצפויה (צילום: יח"צ)
חברי מועצת העיר אילת מעכבים המראת מטוס בשדה דב במחאה נגד סגירתו הצפויה (צילום: יח"צ)

 

ראש העיר אילת מאיר יצחק הלוי אמר "בצע הכסף ניצח את תושבי אילת. זה הדבר המכעיס, הקשה והעצוב ביותר שחוותי כאיש ציבור. העיר אילת של היום היא כבר לא אותו דבר. אני חושב שכחבר מרכז ליכוד לא אוכל לעמוד מול תושבי ולהגיד להם – תתמכו בממשלה שפוגעת בכם. הצלחנו לדחות עד היום את הגזרה בשביל שימצאו פתרון לתושבי העיר. היום לא הצלחנו יותר". באשר לסל ההטבות, אמר ראש העירייה: ״אף אחד לא עושה לנו טובה, זו זכות שלנו וחובתה של המדינה״.

ממטה המאבק של תושבי אילת נמסר: ״ראש הממשלה בנימין נתניהו בהחלטה היסטורית ואומללה, הנחית הערב מכה קשה על העיר אילת, חוליה ותושביה ועל ענף התיירות שמהווה את מקור הפרנסה בעיר. החלטת ראש הממשלה תוביל לכאוס שיווצר כעת בעיר עם ניתוק צינור החמצן שלה, שדה דב. כל שביקשנו הוא שהמנחת שנותן לנו חיים, ימשיך לפעול עד למתן היתרי בניה לבעלי הקרקע הפרטיים והממשלתיים, אולם ניתקלנו באטימות נוראית מצד גורמי הממשלה שהעדיפו את הכסף המיידי על פני מחויבותם לאזרחים ולפריפריה״.

מחברת ארקיע נמסר כי היא "מקבלת בצער רב את החלטת ראש הממשלה לסגור את שדה דב. בראייה רחבה של תעופה המשרתת צורכי אזרחי מדינת ישראל בפריפריה ובמרכז,  היינו שותפים למאבק כנגד הסגירה שהיא לדעתנו טעות חברתית, לאומית וכלכלית. אבל – ארקיע כדרכה מיום תחילת הטיסות לאילת ב-1949 תמשיך עם הפנים קדימה ותעשה הכול כדי שהשירות בטיסות לאילת יהיה מיטבי והפגיעה בלקוחותינו כולם ותושבי אילת בפרט תהיה מיזערית.  לוח הטיסות של החברה יועתק לנתב״ג, החברה תנסה בתאום עם נתב״ג לשמור ככל שיתאפשר על לוח הזמנים המקורי שתוכנן משדה דב ולקוחותינו יעודכנו בהתאם".

עוד נמסר מנתניהו כי באישור היועץ המשפטי לממשלה ובהסכמה עם שר התחבורה והאוצר, תובא לממשלה בתוך שלושה שבועות תכנית לפיתוח העיר אילת בסך 400 מיליון ש"ח. שר האוצר וצוותו התחייבו להעמיד את המקור התקציבי לתכנית. בנוסף הוחלט על הקמת צוות שרים בראשות ראש הממשלה שיוודא את הביצוע של התכנית לפיתוח העיר אילת.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד ביציאה מדיון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בנוגע לסגירת שדה דב (צילום: דוברות ההסתדרות)
יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד ביציאה מדיון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בנוגע לסגירת שדה דב (צילום: דוברות ההסתדרות)

בנוסף, סיכמו ראש הממשלה ושר התחבורה על הבטחת רציפות התחבורה התעופתית לאילת דרך נתב"ג באותה תדירות שקיימת היום בין אילת לשדה דב. ​

בהתאם להחלטת ראש הממשלה ולחוק שקבעה הכנסת, מחר ייסגר שדה התעופה שדה דב בצפון תל אביב. כבר תקופה ארוכה שמתנהל  מאבק ציבורי נרחב נגד סגירת שדה דב, בהובלת ראש עירית אילת, מאיר יצחק הלוי, ראש עירית תל אביב, רון חולדאי ויושב ראש ההסתדרות, ארנון בר-דוד.

בהודעה שהוציא שר התחבורה ח"כ בצלאל סמוטריץ' הוא הוסיף כי: "במשך כשלוש שנים נלחמתי בכל כוחי לשמר את שדה דב במקומו. יחד עם חברים טובים כמו ח"כ יואב קיש וח"כ איציק שמולי ועוד רבים וטובים הפכנו כל אבן. כל העת לנגד עיניינו עמדו רווחתם של תושבי אילת והפריפריה והאינטרס הציבורי שבשימור תעופת פנים יעילה במדינת ישראל.

"היועץ המשפטי לממשלה סבר שמדינת ישראל חשופה לתביעות על סך מיליארדי שקלים באם השדה יישאר במקומו עוד יום אחד, ובנסיבות הללו קיבלנו את ההחלטה הקשה. אפשר להסכים עם קביעתו של היועץ ואפשר שלא, אבל זה מאחורינו, עתה המטרה של כולנו – חיזוק העיר אילת.

"אני מצדיע לראש העיר, מאיר יצחק הלוי, וליתר השותפים למאבק הצודק הזה שלימדו אותי שיעור בנחישות ואמונה בצדקת הדרך. המאבק הזה לא היה לשווא, הוא העלה את העיר על מפת המודעות הציבורית והממשלתית ופירותיו ילוו אותנו בהמשך – כבר בתכנית הפיתוח המידית שאותה הורה ראש הממשלה להביא לממשלה ולתקצב בתוך שלושה שבועות, ובהמשך בעזרת השם בהשלמת התכנית האסטרטגית לפיתוח העיר שתקועה במסדרונות כבר שנים."

מאהל מחאה נגד סגירת שדה דב. (צילום: עיריית אילת)
מאהל מחאה נגד סגירת שדה דב. (צילום: עיריית אילת)

הפינוי שנדחה חמישה עשורים הגיע

הממשלה החליטה לפנות את השדה כבר בשנות השישים, ואף מכרה חלק מקרקעותיו לרוכשים פרטיים. בפועל נדחה הפינוי במשך חמישה עשורים. החלטת ממשלה משנת 2012 קבעה כי שדה דוב יפסיק לפעול עד יוני 2016 ויפונה עד 2018, ובשטחו ייבנו 12,000 יחידות דיור. הטיסות האזרחיות מת"א לאילת וממנה יועדו לעבור לנמל התעופה בן גוריון. בעקבות עתירה לבג"ץ של עיריית אילת וחברת התעופה 'ארקיע' נדחה מועד הסגירה לאפריל 2017.

בעקבות מחאה של תושבי אילת אישרה הכנסת במרץ 2017, חודש לפני המועד שקבע בג"ץ, הצעת חוק פרטית של חברי הכנסת איציק שמולי ובצלאל סמוטריץ' לפיה שדה התעופה האזרחי ימשיך לפעול בתוך מתחם שדה התעופה הזמני, ויפונה רק עם פינוי הבסיס הצבאי ב-2019, ובכל מקרה לא יפונה לפני ינואר 2019.

שדה דב, תמונת ארכיון. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90
שדה דב, תמונת ארכיון. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

בסופו של דבר הרעיון להפעיל את שדה התעופה האזרחי בשטח הבסיס הצבאי לא התגלה כיקר מדי, ובנובמבר 2017 החליט שר האוצר משה כחלון להמשיך את פעילותו כפי שהוא עד פינוי הבסיס הצבאי, שיועד ליולי 2019. ב-30 בדצמבר 2018 העניקה ועדת הפנים בכנסת לשר הביטחון סמכות לבחון מחדש את ההחלטה לפנות את הבסיס הצבאי משדה דב ואת ההשלכות הביטחוניות לכך, והחלטה זאת אושרה בכנסת יומיים לאחר מכן.

ב-13 בפברואר 2019 הודיעה רשות שדות התעופה שהשדה ייסגר כמתוכנן ב-1 ביולי 2019, ועיריית אילת חידשה את מאבקה. עם זאת, לשר הביטחון בנימין נתניהו עדיין עמדה הסמכות לדחות את פינוי הבסיס הצבאי בהתאם להחלטת הכנסת מינואר 2019.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!