דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רוסיה

ישראל-רוסיה / הסכמי סחר, פנסיה לעולים מבריה"מ וביטחון - נתניהו יוצא לרוסיה

25 שנים לחידוש היחסים בין המדינות, ולאחר שנים של ירידה בייצוא ובייבוא – ישראל ורוסיה צפויות לחתום על הסכמים כלכלים משמעותיים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראש ממשלת רוסיה ולדימיר פוטין, 2011. צילום: אבי אוחיון / לשכת העיתונות הממשלתית
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראש ממשלת רוסיה ולדימיר פוטין, 2011. צילום: אבי אוחיון / לשכת העיתונות הממשלתית
שי ניר

היום תנחת משלחת רשמית של מדינת ישראל במוסקבה בביקור המציין 25 שנים לחידוש היחסים הדיפלומטיים בין המדינות. בראש המשלחת עומד ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואליו מתלווים רעייתו הגב' שרה נתניהו, שר החקלאות אורי אריאל (הבית היהודי) ושר הקליטה זאב אלקין (הליכוד). במהלך הביקור תידונה סוגיות אזוריות, בין השאר בהקשר של המאבק בטרור העולמי, המצב בסוריה ובסביבתה ואופק התהליך המדיני בין ישראל לפלסטינים, כך נמסר מלשכת ראש הממשלה. בנוסף, יידונו שיתוף הפעולה בין ישראל לרוסיה בתחום הכלכלה והמסחר וחיזוק הקשרים התרבותיים וההומניטריים.

"ביקורו האחרון של נתניהו במוסקבה ב-21 באפריל התרחש בעקבות חריקות בתיאום הביטחוני בין המדינות שגרם לאי אילו 'כמעט התקלויות' בין הכוחות של צבא רוסיה וצבא ישראל," כך אומר יאיר נבות, כתב "קול ישראל" ו"ידיעות אחרונות", השוהה במוסקבה זה עשור. "התרחש משהו שמנגנון התיאום נועד למנוע והוא לא עשה את זה. תקלה מסוכנת שהדליקה נורות אדומות. אין לישראל ורוסיה שום אינטרס שיקרה מה שקרה בין הרוסים לטורקים". נבות מתייחס בדבריו למתיחות הגוברת בין טורקיה לרוסיה על רקע מעורבותן של שתי המדינות וניגוד האינטרסים ביניהן בתמיכתן בצדדים הלוחמים השונים במלחמת האזרחים בסוריה.

בנוסף, יבקרו רה"מ נתניהו ורעייתו במוזיאון השריון במוסקבה בו נמצא הטנק הישראלי מקרב "סולטן יעקב". הטנק יוחזר לישראל בעקבות בקשתו של רה"מ נתניהו במהלך ביקורו האחרון במוסקבה.

עוד ברקע היחסים הדיפלומטיים של שתי המדינות עומד האינטרס הישראלי ברמת הגולן. "בכל פתרון פוליטי בסוריה יש סכנה שתהיה תביעה מישראל לוותר על רמת הגולן," אומר נבות, "החשש הישראלי הוא שהסורים עלולים להביא את זה כתנאי. אבל צריך לזכור שישראל הייתה מהמדינות הבודדות בעולם שלא גינתה את רוסיה על הפלישה לאוקראינה ומשבר האי קרים. ישראל מצפה שהרוסים יזכרו את זה. ישראל בתור מדינה מערבית המקורבת לארצות הברית ישבה על הגדר באקט שאינו מובן מאליו. יש ציפייה שהרוסים לא יבואו עם דרישה כזו לישראל".

זאב אלקין, שר הקליטה עד -לאחרונה. צילום ארכיון: יונתן זינדל פלאש 90
זאב אלקין, שר הקליטה עד -לאחרונה. צילום ארכיון: יונתן זינדל פלאש 90

פנסיות העולים מברית המועצות

במהלך הביקור צפוי להיחתם הסכם פנסיות בין שתי המדינות. מטרת ההסכם היא לתקן את העוול כלפי יוצאי חבר העמים שבעלייתם ארצה עד שנת 1992, איבדו את זכאותם לפנסיה מרוסיה. במהלך ביקורו האחרון של נתניהו במוסקבה הבטיח פוטין לנתניהו כי יזרז את התהליכים לקראת החתימה. על ההסכם יחתמו השר זאב אלקין ושר התעסוקה והרווחה של רוסיה מקסים טופילין(Maxim Topilin) . פרטים מדויקים על גובה הפנסיה שתשולם לא נמסרו.

מלשכת שר הקליטה נמסר כי זהו הסכם שעליו עובדים מספר שנים. אלקין עסק בנושא עוד בתפקידו כסגן שר החוץ ועסקו בכך גם לפניו. יצוין כי לישראל יש הסכם דומה עם מספר מדינות נוספות בהן: אנגליה, צרפת, גרמניה, צ'כיה ועוד.

מלשכת ראש הממשלה נמסר שההסכם ייכנס לתוקפו רק לאחר אשרורו בערכאות רוסיות, וכי השאיפה של שתי הממשלות היא שהתשלומים יחלו כבר בשנת 2017.

שיתוף פעולה מסחרי

בין המדינות צפוי להיחתם גם מזכר הבנות לשיתוף פעולה בתחומי החקלאות, משק החלב וטכנולוגיית רפתות מתקדמת. על ההסכם יחתמו שר החקלאות אורי אריאל ושר החקלאות הרוסי אלכסנדר טקאצ'וב  .(Alexander Tkachyov)

שר החקלאות אורי אריאל אמר, "עשרים וחמש שנים לכינון היחסים בין רוסיה לישראל ושיתוף הפעולה בין שתי המדינות רק הולך ומתעצם, ולחקלאות הישראלית יש חלק משמעותי בכך. הידע הישראלי בתחום החקלאות הוא מהמובילים בעולם ומהווה חיל חלוץ דיפלומטי וכלכלי. בביקור הקרוב ברוסיה נמשיך ונחזק את הקשרים בין שתי המדינות ונעמיק את שיתוף הפעולה, בעיקר בתחום ייצור ירקות, מוצרי חלב ומספוא לבהמות."

דבריו של השר אריאל נאמרים על רקע הצניחה במאזן המסחר בין רוסיה לישראל. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בין השנים 2014 ו-2015 צנח ייצוא המוצרים הישראליים לרוסיה ב-29%, ובהתאמה ייבוא המוצרים הרוסים לישראל צנח ב-25.5% בקירוב. "הצניחה במסחר," מסביר נבות, "נובעת מהמשבר הכלכלי הרוסי. זה משפיע גם על מספר התיירים הרוסים המגיעים לישראל. ישראל היא יעד פופולרי של תיירים רוסים, אבל בגלל התרסקות הרובל נהיה מאוד יקר לתיירים הרוסים לבוא לארץ. כל שכן בנושא צריכת המוצרים הישראלים". המשבר הכלכלי הרוסי, בין היתר, הוא תוצאה של מדיניות הסנקציות של מדינות המערב נגד רוסיה ובשל המשבר האוקראיני. לחץ הסנקציות הכלכליות על רוסיה מורגש בעיקר בתחום הבנקים, הנשק והאנרגיה. לדברי נבות ישנו גם חשש בקרב הרוסים מההתפתחויות האחרונות בישראל בנושא הגז, שנותר ציר מרכזי בכלכלה הרוסית בתחום הייצוא למדינות מרכז אירופה.

שר החקלאות אורי אריאל "הידע הישראלי בתחום החקלאות הוא מהמובילים בעולם ומהווה חיל חלוץ דיפלומטי וכלכלי. בביקור הקרוב ברוסיה נמשיך ונחזק את הקשרים בין שתי המדינות ונעמיק את שיתוף הפעולה בעיקר בתחום ייצור ירקות, מוצרי חלב ומספוא לבהמות."

בהודעת לשכת ראש הממשלה נמסר עוד כי במהלך הביקור במוסקבה תבקר המשלחת בתערוכת הסברה ישראלית "פתח דלת לישראל". התערוכה מציגה את הישגיה של ישראל בתחומים שונים ותוצג באולם כנסים ותערוכות מיוחד צמוד לקרמלין – מֶנַז'. בנוסף, יבקרו ראש הממשלה נתניהו ורעייתו במוזיאון השריון במוסקבה, שבו נמצא הטנק הישראלי מקרב "סולטן יעקב". הטנק יוחזר לישראל בעקבות בקשתו של ראש הממשלה נתניהו במהלך ביקורו האחרון במוסקבה. נשיא רוסיה, פוטין, חתם לפני כשבוע על צו נשיאותי להשבת הטנק לישראל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!