דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כבאים

מחאת הכבאים / מאות כבאים מחו מול בית השר לבטחון פנים: "ארדן, די לשבת על הגדר"

הכבאים מחו על התמשכות הפגיעה בזכויותיהם על ידי נציב הכבאות דדי שמחי והפרת ההבנות עמם, ודרשו את התערבות השר ארדן | תגובת השר: ״הושקעו מאמצים, מתנגד לעיצומים״

הפגנת הכבאים מול בית השר ארדן (באדיבות הועד)
הפגנת הכבאים מול בית השר ארדן (באדיבות הועד)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מאות כבאים הפגינו הערב (שני) מול בית השר גלעד ארדן בקריית אונו, במחאה על כך שלא פעל ליישום מסמך ההבנות בין נציבות הכבאות, העובדים, ההסתדרות והמשרד לביטחון פנים לפיו הצדדים יישבו לשולחן המו"מ בנושא הסכם קיבוצי חדש במערך. לצד קריאות להתערבותו בסכסוך ושלטים עליהם נכתב "ארדן די לשבת על הגדר, תתערב למען הכבאים", קראו חלק מהמפגינים להתפטרותו של השר, וברשתות החברתיות הוגדרה ההפגנה כ'מסיבת פרידה' מהשר ארדן.

מסמך ההבנות נחתם בדצמבר 2018 בחסות בית הדין לעבודה, לאחר כשנתיים של סכסוכים ומחלוקות חריפות בין ארגון הכבאים לנציב הכבאות דדי שמחי. הוא כלל התחייבות של הכבאים להפסיק את הצעדים הארגוניים במערך. על פי הכבאים ההסכם לא יושם, ובפועל נמשכה הפגיעה הקשה בתנאי העסקתם על ידי שמחי. לפיכך, הם מאיימים לחזור לעיצומים וקוראים לארדן להתערב.

הפגנת הכבאים מול בית השר ארדן (באדיבות הועד)
הפגנת הכבאים מול בית השר ארדן (באדיבות הועד)
כבאים מכבים את השריפה סמוך לקיבוץ הראל. 23 במאי 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
כבאים מכבים את השריפה סמוך לקיבוץ הראל. 23 במאי 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

כבר לפני כשבוע וחצי, התריע יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, במכתב ששלח לשר, כי במידה ולא יתערב לפתרון המשבר, יורה על חזרה למדיניות העיצומים במערך הכבאות, וזאת לאחר שוועד העובדים החליט להפסיקם על מנת לאפשר את תהליך הגישור וההידברות. "כיום, לאחר מספר חודשים, רוב סעיפי מסמך ההבנות מופרים", כתב בר-דוד לארדן, והדגיש כי נציב הכבאות וההצלה, דדי שימחי, אשר הכריז בעבר כי יפעל לצמצום חופש ההתאגדות של עובדיו, חזר לסורו. "הנציב פועל בכל כוחו ומכלה את מיטב זמנו להכפיש, לרדוף, להרע לעובדים ולנציגיהם בכל דרך, לרבות פעולה באמצעים גלויים, סמויים, שימוש לרעה בהליכי משפט, הליכים משמעתיים, השפעה על מכרזים, הגשת תלונות נגד עובדים".

במכתבו מנה בר-דוד שורת נושאים בהם מתנהל הנציב בצורה בעייתית, ביניהם: שלילת כספי רווחה תוך פגיעה בעובדים ובני משפחותיהם, הפרת הסכמות בנושא הרכב וועדת הבוחנים, הכשרת הליך גישור, שימוש לרעה במשפטים והליכים משמעתיים, הגשת תלונות שווא נגד כבאים, הצרת צעדיהם של נציגי העובדים, פגיעה בעובדים הנשמעים לוועד וכן ליו"ר ארגון הכבאים ועוד.

השר ארדן טען בתגובה להפגנה היום כי "כבאות והצלה לישראל הוא ארגון חירום מציל חיים. להפגנה הערב אין שום הצדקה, ואני קורא ללוחמי האש לא להיגרר אחר פעולות הוועד וההסתדרות. אני תומך בעבודה מאורגנת ותמיד נאבק למען זכויות העובדים והמשרתים בארגונים עליהם אני מופקד, אולם הפעם זו אינה סיבת המאבק״.

גלעד ארדן (ארכיון, צילום: אורי לנץ / פלאש90).
גלעד ארדן (ארכיון, צילום: אורי לנץ / פלאש90).

בלשכת השר הבהירו כי השר תמך בעתירות שהוגשו בעבר על ידי הנציבות כנגד עיצומי הכבאים – עתירות שנדחו פעם אחר פעם על ידי בתי הדין לעבודה שקבעו כי העיצומים מידתיים, אינם מסכנים חיי אדם וננקטים כמוצא אחרון על רקע יחסי העבודה הקשים ברשות הכבאות.

לטענת הלשכה, השר "השקיע מאמצים רבים כדי לסייע ולפתור את המחלוקות בין ועד הכבאים לנציבות הכבאות וההצלה, למרות שעיקר המחלוקות היה בנושאים שאינם בסמכות משרדו אלא תחת סמכות הממונה על השכר באוצר ונציבות שירות המדינה". עם זאת הבהירו כי השר ימשיך להפעיל את כל האמצעים שבסמכותו במטרה למנוע עיצומים עתידיים.

בתגובה לתגובת השר, הגיבו בארגון הכבאים: "ארדן מסיים את תפקידו בלי הישג אחד משמעותי עבור הכבאים. תגובתו כמי שאמור במסגרת תפקידו לשמור על החוק ולכבד אותו כי 'לצערו בתי הדין לעבודה אפשרו לוועד את העיצומים' מעידות שמעולם לא רצה את טובת הכבאים ולא פעל למען מצילי החיים. אין לו אש בלב, והכבאים יסתדרו גם בלעדיו".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!