דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ט בניסן תשפ"ד 07.05.24
14.9°תל אביב
  • 11.3°ירושלים
  • 14.9°תל אביב
  • 16.5°חיפה
  • 14.6°אשדוד
  • 12.9°באר שבע
  • 18.2°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 11.7°צפת
  • 13.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קו לעובד

עבודה מסוכנת / מתחילת השנה: 44 הרוגים ו-164 פצועים בינוני או קשה בתאונות עבודה

לפי הדוח החצי שנתי של קו לעובד, מדובר במספר הגבוה ביותר של הרוגים לנקודה זו בשנה בחמש השנים האחרונות | הדוח קורא ליישום מסקנות ועדת אדם מ-2014 והסכם הבטיחות בענף הבנייה שנחתם מול ההסתדרות השנה

זירת תאונת העבודה הקשה באזור התעשייה ברחוב ז'בוטינסקי ביבנה (צילום: פלאש90)
זירת תאונת העבודה הקשה באזור התעשייה ברחוב ז'בוטינסקי ביבנה (צילום: פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בארגון קו לעובד מנו מאז תחילת השנה 195 תאונות עבודה, בהן נהרגו 43 עובדים, ונפצעו באורח בינוני או קשה 164 עובדים, כך לפי הדו"ח החצי שנתי שפרסם הארגון השבוע. מדובר בעליה של כ-30% במספר ההרוגים לעומת השנה שעברה ובמספר שיא של הרוגים לנקודה זו בשנה, בחמש השנים האחרונות. זאת, בניגוד ליעד שקבע משרד העבודה להורדת מספר ההרוגים בתאונות עבודה במהלך 2019 ב-10%.

הרוגי תאונות עבודה 2019 (גרפיקה: אידאה)
הרוגי תאונות עבודה 2019 (גרפיקה: אידאה)

נתונים קטלניים

על פי פילוח ענפי שביצעו בקו לעובד, 24 מההרוגים נהרגו בתאונות בענף הבניין, עליה של 26% לעומת השנה שעברה (בקו לעובד מונים גם הרוג שנפל בעת שהתקין מערכת סולארית על גג רפת בפברואר כהרוג בענף הבניין, אולם במשרד העבודה הוא סווג בענף השירותים והמסחר). על פי חישוב זה מדובר בכ-60% מהתאונות, בעוד המועסקים בענף הבניה מהווים 8% בלבד מכלל המועסקים במשק. גם בענף המסחר והשירותים עלה מספר ההרוגים במחצית השנה הראשונה משישה הרוגים בשנה שעברה, ל-10 השנה. בענף התעשייה נהרגו 6 עובדים (לעומת 5 בשנה שעברה) ובענף החקלאות נהרגו 3 (לעומת שניים בשנה שעברה).

הרוגים בתאונות עבודה לפי ענף במחצית הראשונה של השנים 2009-2015 (מתוך דו"ח קו לעובד)

מתוך 43 ההרוגים בתאונות העבודה, 32% הם יהודים, 23% ערבים ישראלים, 19% עובדים פלסטינים, 8% מהגרי עבודה ו-7% נוספים שזהותם טרם נתבררה.

נפילה מגובה היא גורם הפגיעה הנפוץ ביותר, האחראי ל-40% מהתאונות בכלל – ולכמחצית מהתאונות הן בענף הבניה והן בענף השירותים והמסחר שהם שני הענפים שנרשמו בהם מספר התאונות הגבוה ביותר. 26% מתאונות העבודה הקטלניות נגרמות עקב פגיעה מנפילת חפצים כבדים, ו-18% בשל פגיעה מכלי רכב -בעיקר דריסה על ידי משאיות ומלגזות בתוך מקומות העבודה. גורם זה אחראי ל-3 מתוך 6 התאונות הקטלניות בענף התעשייה ול-2 מתוך 3 התאונות הקטלניות שנרשמו בארגון בענף החקלאות.

יצויין, כי מלבד 43 ההרוגים המופיעים בדו"ח קו לעובד, נהרג ב-21 ביוני השנה גם החקלאי סתיו עידוד ז"ל מקיבוץ שפיים, שנמצא בלא רוח חיים ליד טרקטור עליו נהג לשדה. בעוד המשטרה סיווגה את התאונה כתאונת דרכים בלבד, ככל הנראה מדובר בתאונה שהתרחשה אף היא במהלך עבודתו. מבירור שערכה הדס תגרי מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בניה עם מנהל הבטיחות עולה כי התאונה אכן סווגה על ידי מינהל הבטיחות כתאונת עבודה בענף החקלאות.

הדוח קורא לצעדים קונקרטיים לשינוי המציאות הקשה

"המציאות העגומה הנחשפת בדו"ח, לא החלה השנה, עם זאת הנתונים החמורים מצביעים על התדרדרות בתחום הבטיחות בעבודה המתבטאת בעלייה במספר ההרוגים בתאונות עבודה, ולא רק בענף הבניה אלא בכל המשק" כתבו בקו לעובד, וקראו ליישום שורה של צעדי מדיניות – בראשון יישום מסקנות ועדת אדם מ-2014 והקמת רשות לאומית לבטיחות ולבריאות תעסוקתית שתסייע באיגום משאבים, וטיפול ממוקד בנושא.

המלצה נוספת מדו"ח ועדת אדם שקו לעובד קראו ליישם היא העמקת מנגנוני החינוך, ההסברה וההכשרות המקצועיות. לדבריהם, הנתונים מעידים כי "חלק מתאונות העבודה מתרחשות במקומות עבודה ובסוג עסקים שאינן תחת זרועו הפיקוחית של מינהל הבטיחות במשרד העבודה. מנהל הבטיחות מפקח על כ-70 אלף מקומות עבודה, בעוד שלפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, קיימים בישראל כ-600 אלף עסקים פעילים. אי לכך יש לחזק עד מאוד את פעילות החינוך ופעילות ההסברה וההכשרה בתחום, לשם הנחלת ערכי הבטיחות בעבודה בקרב כלל המועסקים במשק".

כמו כן קראו להגדלה משמעותית של מספר מפקחי הבטיחות, העומד כיום על כ-70. לדבריהם על מנת לעמוד בנורמה שקובע ארגון ה-OECD בנושא זה, של מפקח בטיחות אחד על 10 אלף עובדים במדינות מפותחות, ו-20 אלף עובדים במדינות מתפתחות, דרוש שמצבת המפקחים בישראל תעמוד על 200-400.

הדוח קורא ליישום מהיר וביצוע מיידי של מלוא התחייבויות משרדי הממשלה השונים בהסכם הבטיחות בענף הבניה שנחתם מול ההסתדרות, ביניהם: התקנת התקנות להסדרת תחום תחזוק המנופים, הרחבת האחריות הפלילית באתרי הבניה כך שתחול גם על יזמים, הרחבת סמכויות רשם הקבלנים לפעול כנגד קבלנים רשלניים, קביעת הכשרה בסיסית בבטיחות כתנאי מחייב לעבודה באתרי הבניה ועוד.

בארגון קראו גם לחקירה ולמיצוי הדין גם כנגד חברות קבלניות שבאתריהן ארעו תאונות בשל רשלנות, ומחו על עמדת המשטרה על פיה יחידת החקירות החדשה שהוקמה לחקירת תאונות עבודה, פל"ס, תחקור רק"אירועים בעלי מאפיינים ייחודיים", זאת לאחר שרק בכ-25% מתאונות העבודה הקטלניות והקשות אליהן נקראה משטרת ישראל בשנים 2016-2018, נפתחה חקירה פלילית.

מוטי אלישע הממונה על זרוע העבודה במשרד העבודה והרווחה בטקס פתיחת יחידת פלס (צילום: דוברות המשטרה)
מוטי אלישע הממונה על זרוע העבודה במשרד העבודה והרווחה בטקס פתיחת יחידת פלס (צילום: דוברות המשטרה)

ממשרד העבודה והרווחה נמסר בעקבות פרסום הדו"ח: "משרד העבודה והרווחה קיבל את תחום הבטיחות שהוזנח במשך שנים, לפני כשנתיים בלבד. מאז, יזם המשרד וקידם חקיקה, רפורמה ופעולות במגוון תחומי הבטיחות, אשר יכנסו לתוקף בימים הקרובים ביניהם: תקן מחמיר לפיגומים, חובת מינוי עוזרי בטיחות באתרים, איסור עבודת בני נוער באתרי בנייה, מניעת זיופי רישיונות עגורנאים באמצעות חיוב רשיונות קשיחים ועוד. המשרד פועל להגברת האכיפה בשטח באמצעות סגירת מאות אתרי בנייה מסוכנים עד לתיקון הליקוים, ויזם שיתוף פעולה עם רשם הקבלנים לשלילת רשיונות לקבלנים מפרים ועם יחידת להב 433 שבמשטרת ישראל למיצוי הדין הפלילי עם עברייני בטיחות. אנו שבים ומדגישים כי עשרות המפקחים ימשיכו לעשות הכל להגברת הבטיחות, אך הם אינם יכולים להימצא בלמעלה 12,500 אתרי בנייה ועשרות אלפי אתרי תעשייה ומסחר. הקבלנים, היזמים והמעסיקים אחראים לשלומם ולביטחונם של העובדים ועליהם חלה החובה להוביל שינוי תרבותי מהיסוד, להקפיד על הוראות הבטיחות בשטח כדי לשמור על חיי אדם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!