דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

"חיי אינם הפקר" / כבישים חסומים, עשרות פצועים ו-136 עצורים: מחאת סלמון טקה נמשכה אל תוך הלילה

רבבות הפגינו ברחבי הארץ בעקבות מות הנער מאש קצין משטרה, וצירי תנועה מרכזיים נחסמו במשך שעות ארוכות | בשעות הלילה פיזרה המשטרה את ההפגנות, שהתדרדרו בחלקן לאלימות קשה | 111 שוטרים ו-36 אזרחים נפגעו במהלך ההפגנות | נתניהו וריבלין פנו למפגינים בקריאה לאיפוק ולהידברות, המשטרה: נפעל בתקיפות להפסקת האלימות

מחאת הקהילה האתיופית בתל אביב. 2 ביולי 2019. (הדס פרוש/פלאש90)
מחאת הקהילה האתיופית בתל אביב. 2 ביולי 2019. (הדס פרוש/פלאש90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

עשרות אלפי בני אדם הפגינו אמש (שלישי) במחאה על מותו של סלמון טקה, צעיר מהעדה האתיופית שנפגע מירי של קצין משטרה ביום ראשון בקרית חיים. המפגינים חסמו במשך שעות צירי תנועה מרכזיים, והתנועה בהם שותקה במשך שעות ארוכות. בחלק מההפגנות אירעו התנגשויות עם כוחות משטרה בהן נפגעו מפגינים ושוטרים. 60 מפגינים נעצרו במהלך ההפגנות, ו-83 בני אדם נפצעו, רובם באורח קל – בהם 47 שוטרים. המפגינים, רבים מהם בני נוער, שלטים עליהם הכתובות: "חיי אינם הפקר" ו-"ואם זה היה הילד שלך?".

בפתח תקווה יודו אבנים לעבר אוטובוס ושמשותיו נופצו, בקריית מלאכי נרגמו ניידות משטרה באבנים ובעפולה הותקפו שוטרים ואחד מהם ירה באוויר. בכביש 431, סמוך לצומת רמלה, פונו עשרה פצועים לבית החולים אסף הרופא, תשעה מהם שוחררו לבתיהם. בקריית מלאכי הפכו המפגינים ניידות משטרה, ובצומת עזריאלי בתל אביב הותקף נהג שנסע בשטח ההפגנה החסום. בהמשך הערב מפגינים שרפו את רכבו. באירוע חריג בעפולה ביצע שוטר ירי באוויר, לאחר שנפגע מאבנים שהושלכו לעברו, נפל אל הקרקע וחש מאוים כשמפגינים התקרבו לעברו. במהלך האירועים הותקפו ארבעה צוותי מד״א, ויודו אבנים לעבר שני אמבולנסים ואופנוע מד״א. כתוצאה מכך נגרם נזק לרכבים וחובש נפגע באורח קל.

מעצרים בהפגנה נגד אלימות משטרתית (צילום: דוברות המשטרה)
מעצרים בהפגנה נגד אלימות משטרתית (צילום: דוברות המשטרה)

ממד"א נמסר כי במהלך ההפגנות טיפלו צוותי הארגון ב-83 נפגעים, בהם 47 שוטרים, 26 מפגינים, 9 עוברי אורח וכבאי אחד. 5 מהנפגעים פונו במצב בינוני והשאר מצבם קל. בנוסף טיפלו צוותי מד"א באזרחים שנתקעו במשך שעות בפקקים ונזקקו לעזרה. במהלך ההפגנות ניזוקו מיידויי אבנים 6 אמבולנסים , וניידות טיפול נמרץ של מד"א וכן 4 אפנועי חרום של מד"א.

אחרי שעות של מחאה שיצאה משליטה בחלק מהמוקדים נכנסה המשטרה לפעולה ואף השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את ההפגנות במרכז תל אביב. במשטרה פרסמו הודעה בעקבות האירועים: "במהלך היומיים האחרונים משטרת ישראל אפשרה למפגינים את חופש המחאה והביטוי במספר מוקדים ברחבי הארץ תוך הכלה וגילוי איפוק רב מצדם של השוטרים. המשטרה ניהלה שיח רציף ונקטה במאמצי הידברות ממושכים במטרה למנוע אלימות מכל סוג שהיא, ובפרט פגיעה בשוטרים, אזרחים ורכוש.

"לאור מעשי אלימות הקשים מצד מפגינים רבים, שהובילו לפציעתם של עשרות שוטרים במהלך היממה האחרונה ולפגיעה בסמלי שלטון, הנחה מ"מ מפכ"ל ניצב מוטי כהן, לא לאפשר כל גילוי אלימות ולפעול בתקיפות כנגד מפירי הסדר ופורעי חוק. בהתאם, המשטרה פועלת כעת לפזר את המפגינים ולהפסיק את האלימות תוך שימוש בכוח ובמטרה למנוע המשך פגיעה בנפש, ברכוש ובכל משתמשי הדרך".

מחאת הקהילה האתיופית בצומת קריית אתא. (צילום: מאיר ועקנין/פלאש90)
מחאת הקהילה האתיופית בצומת קריית אתא. (צילום: מאיר ועקנין/פלאש90)

במהלך הערב פנה ראש הממשלה בנימין נתניהו למפגינים: "אני יודע שיש בעיות שעוד צריך לפתור, עמלנו קשה וצריך לעמול עוד כדי לפתור אותן. אבל אני מבקש מכם דבר אחד – הפסיקו את חסימות הצירים. אנחנו מדינת חוק, לא נסבול את חסימות הצירים. אני מבקש מכם, נפתור את הבעיות יחד תוך כדי כיבוד החוק".

לקראת ההפגנות יצא ארגון מנהלי הרווחה ברשויות המקומיות בקריאה למשטרה ולראשי הרשויות לגלו אמפתיה וסובלנות "למאבקם הלגיטימי של יוצאי אתיופיה, ולאפשר להם להביא את כאבם ותסכולם בדרך חוקית, ללא אלימות." תמי ברששת, יו"ר ארגון מנהלי הרווחה ברשויות המקומיות הוסיפה כי "מחאת יוצאי אתיופיה הינה ביטוי לתסכול המתמשך של בני העדה האתיופית, ונטילת אחריות, שמובילים צעירי העדה, על מנת על מנת להבטיח ליוצאי אתיופיה שוויון מלא בחברה הישראלית. אנו, העובדים הסוציאליים, מחבקים את בני העדה – ילדים, נוער, צעירים, בוגרים ואזרחים ותיקים, ותומכים במאבקם זה".

סלמון טקה ז"ל
סלמון טקה ז"ל

שלשום (שני) בבוקר התקיימה הפגנה בקריית חיים, ובמהלך הערב והלילה התרחבה המחאה לנקודות נוספות ברחבי הארץ. אתמול התקיימה בבית העלמין תל רגב הלוויתו של טקה בהשתתפות כ-1,000 בני אדם. במהלך ההלוויה אמר אסף גבאנה, מראשי הקהילה בקריות: "סלומון היקר, לא היינו שם בשבילך להגן עליך, להושיט לך יד, לא היינו שם לעזור לך, יכולנו לעצור אותו, אבא היה מוכן לשלם את המחיר של מאסר אבל לא לעמוד מול גופת בנו. זה בלתי אפשרי".

בהודעת מח"ש שפורסמה אתמול נכתב כי "ביום ראשון בשעות הערב, עם קבלת הדיווח הראשוני על המקרה, הגיעו חוקרי מח"ש לזירה והחלו לבצע פעולות חקירה משמעותיות. במהלך הלילה נעצר קצין המשטרה היורה (שלא היה בתפקיד בזמן התרחשות האירוע) ומאז בוצעו פעולות חקירה רבות. הקצין נחקר באזהרה וגם היום נמשכת חקירתו."

עוד הוסיפו במח"ש כי "ביומיים האחרונים נגבו עדויות של עדי ראייה שהיו באזור, בוצעו שחזורים בזירה ונתפסו ראיות נוספות, לרבות בדיקה של מצלמות אבטחה רלוונטיות" וכי "צוות החקירה עומד בקשר רצוף עם בני משפחת המנוח, ונציגי מח״ש מעדכנים אותם לגבי מצב החקירה, ככל שניתן בשלב זה. השוטר החשוד מצוי בימים אלה בחלופת מעצר בפיקוח מלא והדוק, וחקירתו תימשך ככל שיידרש".

על פי הודעת המשטרה לאחר האירוע, טקה נורה על ידי קצין המשטרה שלא היה בתפקיד וניסה להפריד קטטה בין מספר צעירים, וחש סכנת חיים. על פי עדויות אחרות מהשטח לא נראה כי הקצין היורה היה בסכנת חיים כלשהי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!