דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כדורגל נשים

מונדיאל 2019 / צעד קטן לפיפ"א, צעד גדול לכדורגל: הכירו את האישה שבזכותה ישנו מונדיאל נשים

אלן וייל היתה הנציגה האישה היחידה בפיפ"א בשנת 86 | היא עמדה מול חברי ההתאחדות ודרשה כי גם שחקניות הכדורגל יהנו מההצלחה ומההתפתחות של הענף | בעקבות מחאתה ופעילותה ארוכת השנים, כדורגל הנשים הפך למה שהוא היום

נבחרת ארה"ב מנצחות בגמר המונדיאל 2019 (AP Photo/Elaine Thompson, File)
נבחרת ארה"ב מנצחות בגמר המונדיאל 2019 (AP Photo/Elaine Thompson, File)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

בשנת 1986 נערך הקונגרס ה-45 של פיפ"א בניו-מקסיקו. חברי התאחדות הכדורגל העולמית חגגו עוד שנה מעולה לפיתוח הכדורגל העולמי ולהצלחה המדהימה של מונדיאל מקסיקו 86. כן, המונדיאל עם יד האלוהים של מארדונה ודריבל מדהים נוסף באותו משחק מול נבחרת אנגליה, שנכתבו בדפי ההיסטוריה.

מול חברי הקונגרס עמד על הבמה המזכיר הכללי בן ה-50 ג'וזף בלאטר השוויצרי וקרא בתענוג את סיכום הדו"ח השנתי המרשים של פיתוח כדורגל הגברים באותה שנה. מסופר שהייתה שמחה אדירה בקהל הנציגים ותחושת אופוריה קלה. כולם היו מרוצים, חוץ מאישה אחת.

למרות האופוריה מסביבה הנציגה של נורבגיה אלן וייל הייתה מתוסכלת, הנה עומד המזכיר הכללי ומקריא דו"ח מפורט על התפתחות הכדורגל העולמי ואין בו מילה אחת על כדורגל הנשים.

וייל, האישה היחידה בחדר, נעמדה וביקשה את זכות הדיבור ואז באחד מהרגעים החשובים ביותר בתולדות כדורגל הנשים העולמי היא שאלה למה אין בכל הדו"ח הרחב הזה אף התייחסות לכדורגל הנשים ודרשה מנשיא ההתאחדות הברזילאי המובך ז'ואאו האבלנז' לקיים טורניר נשים באולימפיאדה ולקיים מונדיאל נשים.

אף אחד לא ציפה לזה. האבלנז' המובך הפנה את מבטו לבלאטר, שענה בהפתעה מוחלטת לכולם, שהוא יטפל בזה. אמר וקיים.

וייל פעלה במשך שנים למען פיתוח כדורגל הנשים בנורבגיה, היא נלחמה להפוך לנציגת המדינה בפיפ"א כדי לשנות אותו מבפנים והכינה את עצמה למאבק הקשה בחייה. העמידה מול נציגי פיפ"א והדרישה לשינוי דרשה ממנה עומס בלתי רגיל. ההפתעה שהיא הכינה תפסה את עולם הכדורגל בלי הכנה, אך גם תשובתו הפשוטה והמיידית של בלאטר שכמובן לא הכיר בכלל את כדורגל הנשים, הייתה מפתיעה.

ג'וזף בלטר, נשיא פיפא לשעבר. (AP Photo/Michael Probst, File)
ג'וזף בלטר, נשיא פיפא לשעבר. (AP Photo/Michael Probst, File)

בלאטר עמד במילתו וקיים את מונדיאל הנשים הראשון שנערך חמש שנים מאוחר יותר בסין ב-91. במונדיאל השתתפו 12 נבחרות ורובן היו נבחרות צעירות מאוד. המשחקים נערכו רק 80 דקות, כי לגברים המארגנים היה ברור שנשים הרי "לא מסוגלות" לרוץ 90 דקות כמו הגברים.

כמה מהגברים התנגדו לקרוא לטורניר "אליפות העולם בכדורגל נשים", מחשש שהשם יפגע בערך של טורניר הגברים. ולכן הטורניר הראשון היה עם השם הקצר והקליט "1st FIFA World Championship for Women's Football for the M&Ms Cup" . הטורניר הפך להצלחה מסחררת בסין ובגביע סוכריות M&M הראשון בעולם לנשים זכו נבחרת ארה"ב לאחר ניצחון 2:1 על נבחרת נורבגיה החזקה מול 63 אלף אוהדים נלהבים באצטדיון טיהנה בגואנגג'ואו.

גדילתו והתפתחותו של כדורגל הנשים והפיכתו לספורט מקצועני שמושך בטורניר אחד מיליארד צופים, יותר ממיליון כרטיסים שנמכרו למשחקים, מגרשים מלאים וכדורגל ברמה הגבוהה ביתר, הוא בדיוק מה שוייל דמיינה לעצמה לפני 33 שנים בניו-מקסיקו. וייל טענה, וההיסטוריה מוכיחה שהיא צדקה, שברגע שכדורגל הנשים יקבל את הבמה, אי אפשר יהיה לעצור את הפריחה והגדילה שלו. כדורגל הוא המשחק של כולנו, ללא הבדלי דת גזע ומין. ומי שרוצה לראות כדורגל איכותי. מוזמן להצטרף לטורניר הגדול של הספורט העולמי הקיץ, מונדיאל הנשים בצרפת.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!