דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

סלומון טקה ז"ל / ביקור בשבעת סלומון טקה ז"ל: "מה שראיתם זה כאב וזעם שהצטברו 35 שנים"

וורקה, אביו של סלומון ז"ל, ביקש לחכות עם המחאה עד לסיום השבעה, והפציר במשטרה לא לפעול באלימות | לילך, חיילת מקריית חיים: "לפני חצי שנה עשינו מחאה שקטה באיילון והשתתפו 30 אלף איש. דיברו ואמרו שיהיה שינוי. איפה השינוי? עכשיו יש עוד קורבן"

השבעה על סלומון טקה ז"ל (צילום: שי ניר)
השבעה על סלומון טקה ז"ל (צילום: שי ניר)
שי ניר

יממה לאחר קבורתו של סלומון טקה שנהרג מירי אקדח של שוטר, האווירה תחת סוכת האבלים בקריית חיים טעונה ומאופקת. מבוגרים וצעירים, שכנים, מכרים ועוברי אורח  פקדו את הסוכה במהלך היום ובאו להשתתף בצערה של המשפחה. וורקה טקה, אביו של סלומון טקה ז"ל, יצא אתמול (רביעי) במסר רחב בשפה האמהרית וחבר משפחה תרגם: "מעבר לשכול, לעצב ולטרגדיה, קודם כל תודה לכולם על ההשתתפות והתמיכה". הוא ביקש מהציבור לפעול באיפוק ולעצור את קיום המחאה עד שתסתיים השבעה, ונראה היה שהמפגינים כיבדו את בקשתו, ולא נרשמו אירועים חריגים.

השבעה על סלומון טקה ז"ל (צילום: שי ניר)
השבעה על סלומון טקה ז"ל (צילום: שי ניר)

על רקע ההפגנות הסוערות אמר טקה כי הוא כבר איבד את היקר לו וביקש שלא יהיו נפגעים נוספים "בנפש וברכוש". הוא הוסיף כי "אחרי השבעה נעשה מחאה מאורגנת ומסודרת למצות את הדין עם הרוצח" וביקש ממשטרת ישראל לא לנהוג באלימות. עוד הוסיף טקה כי הוא מודאג מהמתרחש ברשתות החברתיות.

הציבור מרגיש את הכאוס הזה שלושה ימים והקהילה מרגישה את זה 35 שנים

חבר המשפחה אסף גובנה (46) מקרית חיים אמר: "מה שראיתם זה כאב וזעם שהצטברו 35 שנים. חווינו לא מעט הרוגים. אני מבקש שכל המשפחות יכבדו את קריאת אביו של סלומון שהנערים לא יצאו לרחובות ואני מבקש מהנערים עצמם להימנע מאלימות".

עוד הוסיף גובנה כי המשפחה מרגישה את התמיכה של הציבור הרחב: "אנחנו מבינים שהמצב הזה לא נוח לציבור הרחב אבל הציבור חכם. הציבור מרגיש את הכאוס הזה שלושה ימים והקהילה מרגישה את זה 35 שנים".

האלימות היא בגלל שאנחנו זועקים הרבה ולא קורה כלום

"לא הכרתי אישית את סלומון אבל האח הקטן שלי הכיר" אמרה ל'דבר' שכנתו של טקה, החיילת לילך (19) מקרית חיים. "אני מזועזעת מעצם זה ששוטרים מרשים לעצמם לקחת את החוק לידיים ולהיטפל לאזרחים חפים מפשע, נערים, גם אם הם יושבים וצוחקים בגני שעשועים. אוטומטית מזמינים משטרה גם אם לא עשו כלום".

האם חווית יחס מפלה כמו שאת מתארת?

"אני אישית חוויתי היטפלות. ישבתי עם חברים בשכונה ולא עשינו כלום והביאו לנו משטרה. המשטרה באה, שאלה מה אנחנו עושים ואמרו לנו שנהיה בשקט. חברים יושבים בשכונה בשקט, רוצים לדבר. הם בדקו אם לכולנו יש תיקים ואיימו שאם נעשה עוד פעם רעש הם יקחו אותנו לתחנה".

מה עמדתך ביחס להפגנות הסוערות וההתנגשויות בין המפגינים לשוטרים?

אלימות היא בגלל שאנחנו זועקים הרבה ולא קורה כלום. אנחנו לא עדה אלימה.
לפני חצי שנה עשינו מחאה שקטה באיילון והשתתפו 30 אלף איש. דיברו ואמרו שיהיה שינוי – ביבי הבטיח. איפה השינוי? יש עוד קורבן. ועכשיו? הוא אומר להשתמש בכל האמצעים לעצור אותנו".

אביו של סולומון טקה, אורקה טקה (שני מימין) בשבעה על בנו (צילום: שי ניר)
אביו של סולומון טקה, אורקה טקה (שני מימין) בשבעה על בנו (צילום: שי ניר)

"בהפגנה אני החשופה, לא השוטר"

אלמנש, חיילת בת 20 מקרית ביאליק אמרה ל'דבר' כי היא כועסת על כך שרבים מתייחסים לפקקים במקום להתייחס לכך שבני העדה נהרגים במפגש עם המשטרה.
"הם שרתו ביחידות קרביות ושרתו את המדינה. הופכים את העיקר לטפל. אני נגד אלימות אבל זה לא מצדיק שכותבים לי ברשתות החברתיות כאילו אני הפושעת. תראו לי מקרה שהשוטר נורה או הרגיש חלש. בהפגנה אני החשופה, לא השוטר. אומרים שאנחנו האלימים ושוכחים שלנו כואב. אנחנו רוצים לתת למדינה את כל כולנו".

עוד הלינה אלמנש על כך שבשירותה הצבאי מפקדיה התייחסו לנוהל פתיחה באש כקודש הקודשים ושלא כך עם בני הקהילה אליה היא משתייכת. "בתור חיילת, כשיצאתי עם נשק הביתה אמרו לי שאם אני רואה מפגע או מישהו מאיים לצעוק שלוש פעמים, להפחיד עם הנשק, לדרוך ורק באיום לירות – קודם כל באוויר".

לבסוף הזכירה גם את אברה מנגיסטו שנמצא בשבי חמאס מאז יום ראשון, ה-7 בספטמבר 2014: "מה עם אברה מנגיסטו? אני הלכתי עם חולצות של גלעד שליט וצעדתי לשחרורו. גם בבית הספר למדתי עליו. כשהוא ירד מהמטוס בכיתי. מה עם אברה?".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!