דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כדורגל נשים

מונדיאל הנשים 2019 / הכדור הוא עגול: בת המהגרים מאלבניה שהיתה לכוכבת נבחרת שבדיה

קוסובאר אסלני, שחקנית הקישור של נבחרת שבדיה בכדורגל, נושאת בשמה את מורשת משפחתה האלבנית שברחה מקוסובו בשנות השמונים | "אני מאוד גאה בירושה שקיבלתי, אני במקביל גם שבדית וגם אלבנית", מספרת אסלני

שחקנית נבחרת שוודיה קוסובר אסלני (Photo by Zhizhao Wu/Getty Images)
שחקנית נבחרת שוודיה קוסובר אסלני (Photo by Zhizhao Wu/Getty Images)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

באוקטובר 2015 הגיעו כוכבות נבחרת שבדיה קוסובאר אסלני, הדווינג לינדהל ולוטה שליין לביקור במחנה פליטים הממוקם בשבדיה. שלושת השחקניות הגיעו במטרה לקרב לבבות בעזרת כדורגל. עבור אסלני, בת למהגרים מקוסבו, היתה זו סגירת מעגל מרגשת וחיבור מחודש לזהות השבדית-אלבנית שלה.

שחקנית הקישור של נבחרת שבדיה, אסלני בת ה-29 נולדה וגדלה בשכונת מהגרים בעיר קריסטיאנסטד. בשנות ה-80 עבר המיעוט האלבני דיכוי מידי המשטר בקוסבו. בתקופת התעוררות תנועת המחאה כנגד המשטר, חברי משפחתה נעצרו ועברו עינויים ע"י המשטרה היוגוסלבית. הוריה פחדו מגורל דומה וחיפשו לעצמם ולמשפחתם חיים חדשים טובים יותר, וברחו מיגוסלביה.

הוריה החליטו לקרוא לה בשם קוסבאר, כדי שהיא לא תשכח לעולם מאיפה היא באה ומה השורשים שלה. במהלך מלחמות הבלקן, איבדה משפחת אסלני קרובי משפחה וחברים שלא התמזל מזלם.

אסלני נשארת נאמנה לשתי המדינות שהיא מגדירה אותם כביתה. היא אחת הכוכבות הגדולות של נבחרת הנשים וגאה ללבוש כל פעם מחדש את מדי הנבחרת הלאומית. עבור אסלני, שבדיה היא מקום שנתן לה ולמשפחתה סיכוי ממשי לחיים אחרים.

על רגלה של מתנוסס קעקוע ענק של סמל אלבניה, הנשר האלבני הכפול. במהלך משחק מוקדמות המונדיאל מול אוקראינה, לאחר כיבוש השער היא הצליבה את ידיה בחגיגת הנשר האלבני, כאות הזדהות עם הסבל של עמה. בראיון למורנינג סטאר היא מסבירה את ההגיון מאחורי התחושה של לאומית כפולה, "נולדתי בשבדיה, אבל במקביל אני מאוד גאה בירושה שקיבלתי, שהורי גדלו בקוסבו. אני במקביל גם שבדית וגם אלבנית."

במהלך הביקור במחנה הפליטים, הרגישה אסלני שהיא מצליחה להעניק משהו מיוחד ואמיתי לילדים ולילדות שעזבו את כל המוכר להם ועברו כל כך הרבה כדי למצוא לעצמם עתיד טוב יותר במדינה זרה ומרוחקת. "בשבילינו זה היה דבר מיוחד לבוא למחנה הפליטים ולהעניק להם משהו אחר שהם יוכלו לעסוק בו. הייתה לנו תחושה שעשינו משהו מיוחד."

אסלני כיכבה במהלך הקריירה שלה בקבוצות שיקגו רד סטאר, פסז' ומנצ'סטר סיטי. הופיעה 141 פעמים במדי הנבחרת הבוגרת וכבשה לזכותה 40 שערים. אסלני היא האחראית על הניצוץ של הנבחרת השבדית האגרסיבית, והעניקה במהלך הטורניר מספר מסירות ורגעי קסם. לפני היציאה למונדיאל בצרפת אסלני זכתה לכבוד אדיר, והיתה אחת מ-4 שחקניות נבחרת שבדיה שפסל ענק בדמותן הוצב במדינה.

הצלחתה בנבחרת הלאומית פותחת פתח חשוב לעוד בנות מהגרים לחלום להגשים את החלומות שלהן, בעזרת משחק הכדורגל. האהבה האינסופית לה היא זוכה, מראה על האופי המיוחד שלה והתפקיד שלה ככוכבת הכדורגל, בת המהגרים, הראשונה בשבדיה. זכייה במקום השלישי באליפות העולם יצטרף לשורה ארוכה של הישגים לאומיים שאסלני הובילה את  מדינתה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!