דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

להעז לחלום / מהפכה בועטת: ראיון בלעדי עם חאלידה פופאל, מנהלת נבחרת אפגניסטן בכדורגל נשים

האישה שהקימה פעמיים את הנבחרת הלאומית של אפגניסטן, ברחה מהטליבאן ונאבקת בהתעללות מינית בשחקניות הצעירות ל'דבר ספורט': "הנשים הללו נאבקות יום יום לשחק כדורגל, ואני רוצה שנשים בכל העולם יכירו את הסיפור שלהן, ויבינו את ההשפעה והכוח של כדורגל בעולם ובחיים של נשים"

חאלידה פופאל (משמאל) מייסדת נבחרת הנשים של אפגניסטן (AP Photos/Jan M. Olsen)
חאלידה פופאל (משמאל) מייסדת נבחרת הנשים של אפגניסטן (AP Photos/Jan M. Olsen)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

"פיפ"א צריכה לשקול מחדש איך ליצור שיטה שתגן על השחקניות", אומר מנהלת נבחרת אפגניסטן חלידה פופאל בראיון בלעדי ל'דבר ספורט'. "חייבים לעורר מודעות, כי האחריות הראשונה במעלה של פיפ"א היא להגן על השחקניות, והשיטה הנוכחית נכשלה במשימה הזו. ההתאחדויות צריכות לתת דין וחשבון על מעשיהן."

חאלידה פופאל היא כיום אחת הדמויות המהפכניות והמרתקות בעולם הספורט. פופאל היתה הקפטנית הראשונה של נבחרת אפגניסטן בכדורגל נשים. לאחר איומים מצד אנשי הטאליבן ברחה פופאל לדנמרק, אך אהבתה למדינה ממנה באה והרצון לתת אפשרות אמיתית לנשים האפגניות להיות משוחררות בעזרת כדורגל, הובילו אותה למאבק חייה. בגיל 32 היא מנהלת את נבחרת אפגניסטן בכדורגל נשים, ומפעילה תוכנית לחיזוק הדימוי הנשי בעזרת כדורגל בשם "Girl Power”.

היום (ראשון) בשעה 18:00 יערך גמר מונדיאל הנשים בין נבחרות ארה"ב והולנד. המונדיאל בצרפת היה הנצפה ביותר בכל הזמנים, עם יותר ממיליארד צופים וכ-1.1 מיליון כרטיסים נמכרו למשחקים. יחד עם זאת, בשיא חגיגת פריחתו מחדש של כדורגל הנשים האירופאי והעולמי, אסור לשכוח ולו לרגע את הצד האפל שמאיים ומשחית את ספורט הנשים הנצפה בעולם – מאבקן של שחקניות נבחרת אפגניסטן כנגד בכירי ההתאחדות האפגנית, שפגעו והטרידו מינית את השחקניות ולא זכו לקבל את הצדק שמגיע להן.

נסיון ראשון: החלום ושברו

פופאל הייתה בת 16 בלבד כאשר בשנת 2004 הובס הטליבאן ע"י הצבא האמריקאי, והמדינה האפגנית השתחררה באופן חלקי ממשטר הטרור המוסלמי והקיצוני שנכפה על אזרחי אפגניסטן. לאחר השחרור מהטליבאן הוקמו לראשונה באפגניסטן קבוצות כדורגל נשים. פופאל וחברתיה היו בטוחות שעכשיו הכל יהפוך לקל יותר בשבילן, ומיד הצטרפו לאחת הקבוצות בעיר קאבול. לצערן, רבים מתושבי העיר והמשפחות התנגדו קשות להקמת הקבוצות ולהשתתפות הנערות במשחקי הכדורגל.

https://twitter.com/ExitoFem/status/1146194338759827456

פופאל שהייתה מהופנטת מכדורגל, החליטה שחייבת לקום נבחרת נשים לאומית באפגניסטן. היא החלה במסע שכנועים של ראשי התאחדות הכדורגל המקומית במטרה לסייע להקים את הנבחרת ולמצוא לכך את התקציבים המתאימים. כאשר הייתה בת 19 בלבד הצליחה להגשים את חלומה: ההתאחדות באפגניסטן החליטה להקים נבחרת נשים. באופן מיידי וטבעי הפכה הנערה הלוחמנית לקפטנית הראשונה אי פעם של נבחרת אפגניסטן.

למה היה לך כל כך חשוב שתהיה נבחרת כדורגל נשים באפגניסטן?
"קודם כל כי זה ספורט לאומי מרכזי באפגניסטן. כולם באפגניסטן אוהבים כדורגל. גם אנחנו רצינו לשחק כדורגל, שתהיה לנו ההזדמנות לייצג את המדינה שלנו ברמה הבינלאומית. שנית, רצינו להשתמש בכח של הכדורגל, שיאפשר לנו לקדם את זכויות הנשים במדינה שלנו. אפגניסטן היא מדינה שיש בה דומיננטיות לגברים, ולנשים אין בה כמעט זכויות, אז רצינו להשתמש בכח ובפלטפורמה לעמוד ביחד, אחת בשביל השנייה ובשביל הזכויות שלנו."

איך הצלחתן לעשות זאת?
"זה לא היה קל, אבל הצלחנו לייצג את המדינה שלנו ולעשות את זה ביחד. שינינו את החיים של הרבה נשים, שעשו את הצעד והצטרפו לקבוצה. הגדלנו את הביטחון העצמי וההערכה העצמית של הנשים האלו."

בדצמבר 2010 השתתפה לראשונה נבחרת הנשים של אפגניסטן באליפות הכדורגל של דרום מזרח אסיה בבנגלדש. אבל המציאות הקשה טפחה על פני החלום, ועקב איומים שקיבלה פופאל על חייה מאנשי הטאליבן באפגניסטן היא נאלצה להימלט מהמדינה ולנטוש את מפעל חייה. בצער רב היא עזבה הכל ובעזרת חבריה חצתה את הגבול להודו, שם חיה במשך מספר חודשים בתנאי מסתור. אחרי שנדדה ממקום למקום והתחבאה היא הצליחה להגיע לנורבגיה ומשם הגיעה לדנמרק, בה זכתה לקבל מעמד של פליטה. במקביל הכריעו האיומים ונבחרת הנשים כולה נסגרה.

הנבחרת קמה לתחייה

גם לאחר שגלתה מארץ הולדתה, פופאל המשיכה לקדם את כדורגל הנשים באפגניסטן. היא סייעה להתחדשותה של הנבחרת הלאומית, שב-2016 הצליחה לקום מחדש. "הקמתי את הנבחרת הלאומית ושיחקתי בה, אבל כשעזבתי את אפגניסטן בגלל הצרות והאתגרים שנתקלתי בהם, הגעתי לדנמרק. שם לא שכחתי את הייעוד שלי להעצים את הנשים של המדינה שלי", אמרה.

איך הצלחת ממגורייך בדנמרק להקים את הנבחרת הלאומית ולנהל אותה?

"היתה לי הזדמנות לעזור להקים מחדש את הנבחרת של אפגניסטן. כמתנדבת, התחלתי לתמוך בנשים בהתאחדות הכדורגל באפגניסטן, לתמוך בתכניות שלהם מרחוק, לנהל את מחנות האימון מחוץ למדינה, וגם לעשות סקאוטינג לשחקניות בינלאומיות, כי יש הרבה פליטים מאפגניסטן וזה נתן לנו הזדמנות להביא שחקניות מחוץ למדינה – מארה"ב, קנדה, אירופה ואוסטרליה. אלו מדינות שביחד עם הצוות המדהים שלנו מארה"ב, המאמנת המדהימה שלנו קיילי לינדסי, יכולנו לעשות סקאוטינג ולהביא שחקניות מרחבי העולם. יש לנו היום קבוצה בינלאומית טובה, כך שמשם יכולנו להתחיל."

כמה נשים משחקות היום כדורגל באפגניסטן?
"בהתחלה היו מעט שחקניות, אבל היום יש יותר מאלפיים, ולא רק בבירה בקאבול אלא  גם במקומות נוספים. יש לנו ליגות ותחרויות ואלפי נשים שמשחקות כדורגל. יש לנו מאמנות מקצועיות עם תעודות של רשמיות של פיפ"א, עוזרות מאמנות, שופטות ושופטות קו. נשים קיבלו הזדמנות לעבוד בהתאחדות הכדורגל והובילו את כדורגל הנשים במדינה. זו נהייתה תנועה שנהפכה לסופה באפגניסטאן."

פופאל הצליחה להגשים חלום נוסף יחד עם חברת "הומל" הדנית, שהפכה לספונסרית הראשית של נבחרת הנשים והגברים האפגנית. החברה היתה הראשונה בעולם לייצר תלבושת כדורגל ספורטיבית מסורתית לשחקניות כדורגל וספורטאיות מוסלמיות. התלבושת מאפשרת לשחק באופן שכמעט ואינו מגביל את התנועה, ושומר על המראה הדתי המסורתי עם כיסוי מלא וחיג'אב. שנה וחצי מאוחר יותר הוציאה גם ענקית ציוד הספורט 'נייקי' גרסה משלה לתלבושת המיוחדת.

הקמת נבחרת הנשים באפגניסטן הפכה לאחד הסיפורים המרגשים בכדורגל הנשים העולמי. הנחישות והאופי המיוחד של פופאל הובילה לרקמת חלום בלתי הגיוני כמעט ולהגשמתו במציאות. בתוך זמן קצר, הצליחה פופאל להקים ליגות מקומיות עם אלפי נערות ונשים ברחבי המדינה. הפרויקט המדהים הזה נעצר בקיץ 2018, לאחר שפופאל נחשפה למקרים של הטרדות ופגיעות מיניות שביצעו אנשי ההתאחדות האפגנית, ביניהם נשיא ההתאחדות קרמודין קראם, בשחקניות הצעירות של הנבחרת.

פופאל, ביחד עם מאמנת הנבחרת קיילי לינדסי האמריקאית, יצאו למאבק חסר תקדים בכדורגל הנשים העולמי במטרה להעמיד את האנשים שפגעו בשחקניות הכדורגל לדין, ולפתח תוכנית עולמית לשמירה על שחקניות הכדורגל ברחבי העולם. לאחר תחילת המאבק התבררו מקרים דומים בנבחרות הצעירות של קולומביה, אקוודור, גבון וקנדה.

הפרויקט ממשיך באפגניסטן או שהוא הופסק בגלל מה שקרה?
"לצערי הפרויקט בעצירה מאז 2018. השחקניות שלנו בגילאי 14-16 עברו הטרדות ופגיעות מיניות ע"י גורמים בהנהלת ההתאחדות הכדורגל האפגנית. כעת אנחנו מנהלים מאבק כנגד נשיא ההתאחדות ואנשים נוספים בהנהלה."

איך את מצפה מהתאחדות הכדורגל העולמית פיפ"א שתגן על השחקניות מפגיעה שכזו?
"אפגניסטן היא לא המדינה הראשונה שמתמודדת עם האתגר הזה והיא לא תהיה האחרונה. פיפ"א צריכה לשקול מחדש איך ליצור שיטה שתגן על השחקניות. חייבים לעורר מודעות, השיטה הנוכחית נכשלה בהגנה על השחקניות. ההתאחדויות צריכות לתת דין וחשבון על מעשיהן. אצלנו הבעיה היתה לא רק ברמה הלאומית, אלא גם ברמה האזורית. ההתאחדות האסייאתית גם היתה אחראית למה שקרה לשחקניות שלנו. כל כך הרבה שחקניות ואנשים דיווחו להתאחדות האסייאתית על הפגיעה של השחקניות והם לא עשו כלום. הם לא בדקו איך המשיך הטיפול בבעיה, הם לא הגיבו. שום דבר לא קרה."

"מסתבר שכבר ב-2017 התחילו הדיווחים מאפגניסטן על ההטרדות והפגיעות להתאחדות האסייתית והם כאמור לא עשו כלום. ב-2018 ראיתי במחנה אימונים בירדן אירוע כזה והתחלתי לחקור. הבנתי שנשיא ההתאחדות האפגנית הוא היוצר של התרבות הבעייתית הזו. מאותו רגע התחלתי להילחם משפטית, יחד עם חברותיי לקבוצה. היום הנשיא הושעה מכל פעילות כדורגל בפיפ"א לכל החיים, והוא נקנס. אבל זה לא מספיק, כי זה בן אדם אחד. והרבה יותר אנשים היו מעורבים בתרבות הבעייתית הזו."

המשטרה באפגניסטן חקרה את זה?
"כן, כשהתחלנו את הקמפיין שלנו הממשלה התחילה לחקור. יצאנו במהלך תקשורתי והשתמשנו במדיה ודיברנו על הבעיה. החקירה התחילה והכריזו על המעצר של נשיא ההתאחדות, והיא עדיין נמשכת."

מה החלום שלך לנבחרת הנשים האפגנית בעוד עשר שנים מעכשיו?
"אני חולמת לראות את הנבחרת משחקת באליפות העולם, משמשת דוגמא אישית לנשים בכל העולם, לא רק באפגניסטן. הנשים הללו נאבקות יום יום לשחק כדורגל, ואני רוצה שנשים בכל העולם יכירו את הסיפור שלהן ויבינו את ההשפעה והכוח של כדורגל בעולם ובחיים של נשים."

"החלום שלי זה שהנהלת הכדורגל העולמית תחשוב מחוץ לקופסה. לצערנו השיטה כרגע בפיפ"א ובכל התאחדויות הכדורגל מסתובבת סביבך הניסיון להשיג כמה שיותר כוח פוליטי וקולות בהצבעות (במסגרת הקונגרסים של פיפ"א). הבחירות והשחיתות הוא הדבר העיקרי, אז החלומות פחות משנים. הכסף משנה, ויש מעט אנשים שהורסים את החלומות האלו. אני רוצה לראות נשים מאושרות ואת החלומות שלהן מוגנים."

דרושות: עוד לוחמות

פופאל נחושה להביא את השינוי ולנו נותר להישאר מלאי תקווה, שבפיפ"א ובהתאחדויות הכדורגל העולמית יחליטו לעשות בדק בית משמעותי, בסופו יקדמו תוכנית עומק אמיתית למניעה של מקרים כאלו, ושידאגו שלא יחזרו על עצמם ברחבי כדורגל הנשים בעולם. בצעד ראשוני, השבוע השיקו בפיפ"א קמפיין חדש בשם #FearlessFootball כנגד הטרדות מינית, ופתחו קו דיווח עם 75 אנשי ספורט מוכרים מעולם מכדורגל. זאת התחלה טובה, אך עדיין נדרשת תוכנית אסטרטגית איכותית ועמוקה יותר.

עצומה כנגד פגיעה מינית בשחקניות כדורגל ברחבי העולם: ttps://www.change.org/p/fearless-football

כדורגל הנשים העולמי צריך כמה שיותר לוחמי צדק וחופש כמו חלידה פופאל, שיחלמו בגדול ושיילחמו את המאבקים החשובים ביותר. אנשים שיבחרו לבנות את כדורגל הנשים העולמי כדרך להגשמת חלומות והעצמה נשית. כמקום בטוח בו מיליוני נערות ונשים יכולות לרקום עולם של חלומות, ללא הפחד להיפגע או להיות מוטרדת מינית. מקום בטוח שנותן לנשים ברחבי העולם כלים וכוחות חדשים להגשים את עצמן דרך משחק הכדורגל הקבוצתי או בכל דרך אחרת אותה הן יבחרו לעצמן במהלך חייהן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!