דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

שלום הילד / ההורים הפגינו בכל הארץ: "דורשים מהפכה בגיל הרך"

על רקע כתב האישום נגד הגננת כרמלה מעודה, מפגינים הורים ברחבי הארץ בקריאה להגברת הפיקוח על המעונות עד גיל 3 | יו"ר הסתדרות המורים, יפה בן דוד, קראה לראש הממשלה: "להרחיב חוק חינוך חינם מגיל אפס"

הפגנת ההורים על התעללות בילדים ופעוטים. 7 ביולי 2019. (תומר ניוברג/פלאש90)
הפגנת ההורים על התעללות בילדים ופעוטים. 7 ביולי 2019. (תומר ניוברג/פלאש90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

מספר הפגנות נערכו הערב (ראשון), ברחבי הארץ במסגרת מחאת הורים בדרישה להגברת הפיקוח על מעונות לילדים עד גיל 3. ההפגנות המרכזיות התקיימו מול קריית הממשלה בתל אביב ובגן האם בחיפה, והשתתפו בהם מאות הורים וילדים. בין השאר הניפו המפגינים שלטים: "דורשים מהפכה בגיל הרך", "קללות ואיומים זה לא משחק ילדים" ו"צדק לגיל הרך".

הפגנת ההורים על התעללות בילדים ופעוטים. 7 ביולי 2019. (תומר ניוברג/פלאש90)
הפגנת ההורים על התעללות בילדים ופעוטים. 7 ביולי 2019. (תומר ניוברג/פלאש90)

ההפגנות נערכו על רקע הגשת כתב האישום נגד כרמל מעודה, שעל פי החשד התעללה בילדים בגן שניהלה בביתה בראש העין, כתב האישום נגד מעודה כולל 18 אישומים הכוללים עבירות של התעללות בקטין או חסר ישע ותקיפת קטין או חסר ישע. אתמול בבוקר פורסם כי פרצה שריפה בביתה של מעודה בראש העין, ובערב נעצר חשוד בהצתה.

שר החינוך הרב רפי פרץ התייחס בכניסה לישיבת הממשלה למקרה המטפלת המתעללת. "כולנו שמענו על המקרה הנוראי בראש העין", אמר. "דבר ראשון, לעניין השריפה – אף אחד לא יכול לקחת את החוק לידיים שלו. החוק צריך להישאר בידיים של המדינה. יש חוק במדינת ישראל ועל אף הכעס צריך לשמור על החוק. דבר שני, לגבי המטפלת – אחד הדגלים שאנחנו הנפנו זה עניין המוגנות. על כל הרצף, מגיל אפס, דרך המעון, דרך בתי הספר – היסודיים והתיכוניים. אנחנו צריכים לדאוג שילד יהיה מוגן בכל מובן. זה מזעזע מה שקרה שם. המקרה ממחיש את הצורך בשינוי עומק שהממשלה צריכה לעשות: לקחת אחריות ממשלתית על גילאי לידה עד 3, בהסדרת התחום ולהעבירו תחת משרד החינוך, לדאוג שיהיה רצף. רק 23 אחוזים מהמעונות נמצאים תחת פיקוח של המדינה, חייבים לעשות שינוי. יש המלצות של ועדת טרכטנברג וועדת אלאלוף המליצו על העברת התחום לידי משרד החינוך, אפעל לכך שהתחום יעבור לידי המשרד".

הפגנת ההורים על התעללות בילדים ופעוטים. 7 ביולי 2019. (יונתן זינדל/פלאש90)
הפגנת ההורים על התעללות בילדים ופעוטים. 7 ביולי 2019. (יונתן זינדל/פלאש90)
הפגנת ההורים על התעללות בילדים ופעוטים. 7 ביולי 2019. (תומר ניוברג/פלאש90)
הפגנת ההורים על התעללות בילדים ופעוטים. 7 ביולי 2019. (תומר ניוברג/פלאש90)

יו״ר מפלגת העבודה, ח"כ עמיר פרץ מסר כי "ילד לא נולד בגיל 3, המדינה מתנערת מאחריותה על ילדי הגיל הרך וזו התוצאה". פרץ הוסיף כי מדיניות ההפרטה הפרועה של ממשלת הימין גורמת למשרדי הממשלה להתנער מאחריות, וסירובו של משרד החינוך ליטול את האחריות על הפעוטונים היא חרפה. הטענה שאין תקציב למשרד שתקציבו שני רק לביטחון היא לעג לרש.

יו"ר הסתדרות המורים, יפה בן דוד, הוציאה היום מכתב לראש הממשלה, בו היא קוראת לו להתערב להרחבת חוק חינוך חינם מגיל אפס באחריות המדינה, "שוחחתי עם שר הרווחה, חיים כץ בנושא, הוא הבהיר לי כי עמדתו כעמדתנו קרי: משרד הרווחה ימשיך לבנות את המעונות, אך משרד החינוך יהיה הגורם המפקח והמוביל את הקו בכל מוסדות החינוך בישראל מגיל לידה. מדינת ישראל לא יכולה לחסוך על גבם של הילדים הרכים שלנו! מדינת ישראל צריכה לדאוג שכל מוסדות החינוך בגיל הרך יופעלו במוסדות מפוקחים, על ידי גננות מוסמכות, שהוכשרו במשך ארבע שנים ומחזיקות בתעודת הוראה לגיל הרך וכמובן בפיקוח מרכזי של משרד החינוך, כפי שמתקיים היום מגיל 3".

באוקטובר 2018 עבר חוק הפיקוח שיכנס לתוקף בספטמבר הקרוב, שמטרתו להגן על הפעוטות בגילאים 3-0, החוק ישית חובה על בעלים של מעון יום לפעוטות להוציא רישיון הפעלה אשר יינתן מהממונה על מעונות במשרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים. החוק, שיחול גם על המסגרות הפרטיות לגילאים 3-0 יטיל חובה על בעלים של מעון יום לפעוטות להוציא רישיון הפעלה מהממונה על מעונות במשרד העבודה הרווחה. עוד יחייב החוק בעלי המעונות להעסיק רק אנשי צוות ללא עבר פלילי, להדריך ולהכשיר את העובדים בתחומי מתן עזרה ראשונה ולקבל הדרכה וייעוץ מקצועיים ליצירת סביבה חינוכית- טיפולית מיטבית עם סטנדרטים אחידים לטיפול בכלל המסגרות ובכלל הפעוטות.

החוק יעניק לממונה על מעונות היום כלי אכיפה מנהליים וסמכויות אכיפה והרתעה פליליות, בהן סמכות למתן צו לשם סגירת מעון ועוד. התקציב לצורך יישום המהלך יעמוד על 280 מיליון שקלים בפריסה לשבע שנים, וכן יוקצה כוח אדם נוסף לאגף מעונות היום. על-פי הודעת הוועדה, "התקציב ישמש להבטחת אכיפה אפקטיבית ויעילה לשלומם וביטחונם של הילדים, תוך מתן דגש על הדרכה והכשרת מטפלות וכן לצורך סבסוד התקנת מצלמות במעונות יום".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!