דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

מחיר החינוך / ועדת החינוך אישרה רק חלק מתשלומי ההורים לשנה"ל הבאה

בתום דיון סוער הצליחו חברי הכנסת להסכים רק על חלק מהתשלומים אותם יידרשו ההורים לשלם | בדיון טענו נציגי ההורים כי כל שנה מגיעים לפארסה הזאת וכי תשלומי ההורים מעמיקים את הפערים בין חזקים לחלשים

ועדת חינוך בנושא תשלומי הורים (צילום: משרד החינוך)
ועדת חינוך בנושא תשלומי הורים (צילום: משרד החינוך)
דוד טברסקי

תשלומי ההורים אושרו – אבל רק בחלקם: לאחר ויכוחים סוערים בין נציגי ההורים לבין חברי הכנסת ובין חברי הכנסת לבין עצמם לעצמם ושתי הפסקות להתייעצות סיעתיות ועדת החינוך אישרה היום (ראשון) חלק מתשלומי ההורים ביניהם 50 שקלים לביטוח תאונות אישיות, 220 שקלים להשאלת ספרים ומפעל ההזנה. שאר התשלומים ידונו בהמשך.

בעיצומו של קיץ בו מכהנת ממשלת מעבר, התכנסה ועדת החינוך הזמנית לדון ולאשר את תשלומי ההורים לשנת הלימודים הקרובה. "בכל שנה אנחנו נדרשים לאשר את תשלומי ההורים, ובכל שנה מדובר בנושא טעון וסוער", אמר יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס), שהוביל את הוועדה לאשר את תשלומי ההורים למרות הסתייגויות ההורים והאופוזיציה ועל אף שהוא עצמו, כמו בשנים הקודמות, הכריז שהוא נגד תשלומי ההורים. "הכי קל להגיד לי 'לא משלמים', לצאת ולקבל כותרות", הסביר מרגי מדוע הוא מתכוון לאשר את התשלומים למרות הביקורת. "הסוגיה הזאת צריכה להיות מטופלת בטיפול שורש עמוק. ניסינו בשנים עברו להביא את האוצר למנגנון גביה חלופי, כלומר שאת המיליארד וחצי הללו שהם תשלומי החובה והרשות – יגבו דרך הביטוח הלאומי מכלל האוכלוסייה כדוגמת מס בריאות. לצערי, המהלך לא צלח כי האוצר לא אוהב העלאות מיסים".

חבר הכנסת יעקב מרגי. (צילום ארכיון: מרים אלטשר/ פלאש 90).
חבר הכנסת יעקב מרגי. (צילום ארכיון: מרים אלטשר/ פלאש 90).

בסופו של דבר הצביעה הוועדה בעד חלק מסעיפי התשלומים: ביטוח אישי, מפעלי ההזנה והשאלת הספרים בטענה שהמכרזים על ביטוח אישי חייבים לצאת כבר בימים הקרובים. מרגי ציין שהמשך הדיונים על שאר הסעיפים יתקיימו בהמשך, בהתאם להחלטה בסיעת כחול לבן שהצביעה נגד תשלומי ההורים. הדיון לאישור גביית התשלומים התמשך וארך למעלה מחמש שעות לאחר שהסיעות לא הצליחו להגיע להסכמה על ההצבעה. בסופו של דבר התקבלה ההחלטה בגלל המצב הייחודי בו נמצאת הכנסת, ללא ממשלה מתפקדת, כל ההצבעות חייבות להיות כפופות להסכמה בוועדת ההסכמות של הכנסת.

חברות הכנסת מהליכוד, אוסנת מארק וקטי שטרית תקפו את כחול לבן וטענו שאם היא לא תצביע בעד התשלומים הדבר יפגע ביכולת של בתי ספר, בעיקר בפריפריה, לצאת לטיולים ולפעילויות תרבות כבר בשנה הקרובה ובטענה שהדרישה שהמדינה תשלם על הטיולים היא פופוליסטית. "אתם משאירים את הילדים בפריפריה ללא טיולים וללא תרבות", צעקה מארק. בתגובה, נציגי סיעת כחול לבן, מיכאל ביטון וגדי יברקן תקפו בחזרה את הליכוד בכך שהם מאפשרים את המשך הקיפוח והפערים. "מדובר בהצהרות דמגוגיות, תשלומי ההורים מגדילים ומנציחים את הפערים", טענו.

ארכיון. חברי הכנסת יוסי יונה, יעקב מרגי ונורית קורן בכנס של המטה למאבק בתשלומי ההורים (מטה מאבק ההורים נגד תשלומי ההורים)
ארכיון. חברי הכנסת יוסי יונה, יעקב מרגי ונורית קורן בכנס של המטה למאבק בתשלומי ההורים (מטה מאבק ההורים נגד תשלומי ההורים)

"אם יבוטלו כל תשלומי ההורים בבת אחת יפגעו מזה החלשים", אמרה מארק. "זה נושא נפיץ וחשוב אבל היות והממשלה התפזרה והכנסת הזו לא מכונסת. אין לנו הרבה ברירה ואנחנו צריכים ששנת הלימודים תפתח בצורה מסודרת".

"זה מצב ייחודי שקשה להגיע בו לפתרון. אין ממשלה ואין משרד אוצר", אמר מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, שביקש לבחון ברצינות את האפשרות ליצירת תוכנית רב שנתית לביטול התשלומים. מרגי ואבואב טענו, לאור הביקורת שבמידה ולא יאושרו תשלומי ההורים, 80% מההורים ימצאו דרך להוציא את ילדיהם לטיולים ולמסיבות שיהיו ראוותניות יותר. מכיוון שמדובר בהתכנסות החוזרת על עצמה כל קיץ שנה בשנה, רבים מאורחי הוועדה, וחלק מחברי הכנסת, הגיעו אליה טעונים מראש נוכח הציפייה שגם השנה לא ישתנה דבר, חרף ההבטחות.

"תשלומי ההורים הם מס ילדים ותל"ן היא תוכנית לימודים למי שיכול", אמרה עו"ד ורד וינדמן, מנכ"לית המועצה לשלום הילד, ששלחה בחמישי האחרון מכתב ליו"ר הוועדה וביקשה לא לאשר את תשלומי ההורים. "אני אומרת את זה כל שנה ובמהלך השנה – מי שמצביע בעד אישור תשלומי ההורים, מצביע בעד הנצחת הקיפוח והפערים, בעד ילדים שיושבים ליד חדר המורים כי ההורים לא שילמו". וינדמן יצאה נגד הקריאה של חלק מחברי הכנסת לקבוע ביטול תשלומים. "אנחנו כל שנה מגיעים לשלב הזה שאין ברירה – אבל אני אומרת את זה בצער רב שעד שאין משבר אמיתי לא יבואו פתרונות כי כשיש משבר מבינים שאין ברירה ואז יש פתרון".

לקראת סוף כל קיץ מתכנסת ועדת החינוך כדי לדון על הסכום אותו רשאית כל רשות ורשות לגבות מההורים עבור פעילות העשרה וטיולים בבתי הספר. למרות 'חוק חינוך חובה חינם' וחרף מספר ועדות שדנות בנושא כבר מעל ל-25 שנה וקבעו שהמדינה חייבת לספק שירותי חינוך בחינם – לא הרבה השתנה בנידון. משרד החינוך גובה מדי שנה כ-1.5 מיליארד שקלים מהורי התלמידים, הסכומים שתוכננו להיות מאושרים לגבייה בבתי הספר היסודיים נעים בין 556 שקל בכיתות א'-ב' ועד 917 שקל בכיתה ו'; בחטיבות הביניים, הסכום שאושר נע בין 1,000 ל-1,183 שקל; ואילו בתיכונים, הסכומים שאושרו מסתכמים בין 1,235 שקל בכיתות י' ו-י"א ו-1,338 שקל בכיתה י"ב. ע"פ אבואב, משרד החינוך מקצה 100 מיליון שקלים ל-211 אלף ילדים לסבסוד תשלומי ההורים בגובה ממוצע של 400 שקלים לתלמיד.

"צריך להוריד את תשלום החובה שנשאר, שאין לו שום הצדקה מוסרית או כלכלית, והוא ביטוח", אמרה חברת הכנסת יעל גרמן (כחול לבן). "אם המדינה תיקח על עצמה את העניין זה יהיה הסדר נכון ויוריד מההורים תשלום שהוא אבסורד. יש ברירה. השנה יכולה להיפתח. אם אנחנו נשב כאן ונדפוק על השולחן ונדרוש תוכנית שתתפרס על כמה שנים לביטול תשלומי ההורים".

"הגעת לעמדה שבא אתה יכול לגרום לממשלת ישראל לבטל את תשלומי ההורים", אמר ביטון למרגי. "בישראל מתקיים בלוף של חוק חינוך חינם. בממשלת ישראל אומרים 'חינוך חינם' אבל מאשרים אלפים. פה אין קואליציה או אופוזיציה – קח את האתגר מול המשרד". ביטון הצטרף למספר חברי כנסת ונציגי הורים שקראו למרגי להתחיל ליזום תוכנית ארוכת טווח מחייבת לביטול תשלומי ההורים דרך מתווה של חמש-עשר שנים עד ביטול מוחלט של תשלומי ההורים הדרגתית מהגילאים הצעירים. "השנה גנים לא ישלמו, שנה הבאה כיתות א' לא ישלמו וכו'", הציע. עוד מההצעות שעלו על שולחן הוועדה: לבטל את תשלומי ההורים באופן דיפרנציאלי בהתאם לחוסנה הכלכלי של כל רשות מקומית, מהלך אשר זכה לביקורת קשה מצד המרכז לשלטון מקומי בטענה שמדובר במהלך שיכול לפגוע ברשויות החזקות.

"לא מדברים על השסע החברתי שנוצר בתוך בתי הספר", אמר אייל בן יהודה באום, יו"ר הנהגת ההורים הארצית. "הגיעה העת להוכיח מנהיגות, צריכים לחדול כאן כבר ועכשיו עם הפארסה הזאת שמאשרים פעם בשנה. הורים אוכלים אחד את השני בקבוצות הוואטסאפ על למה ההורה הזה כן שילם וזה לא שילם". באום היה היחיד שהטיח בחברי הכנסת ומרגי על כך שהם לא עושים מספיק לשינוי המצב. "אתם נבחרי הציבור נבחרתם לשנות את המצב הזה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!