דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טאיוואן

מאבקי עובדים בעולם / שביתת הדיילות בטאיוואן נמשכת, העובדות מבקשות תמיכה בינלאומית

לאחר שנתיים של מו"מ שלא הגיע לכדי הסכם, אלפי דיילות שובתות ומשבשות את לוחות הזמנים של חברת התעופה אווה אייר | השביתה נמשכת כבר מעל שבועיים | ההנהלה מכפישה את העובדות, מסרבת לחתום על חוזה שיבטיח שמובילות ההתאגדות לא ייפגעו ומנסה לנטרל את האיגוד

דיילות חברת EVA מפגינות במהלך השביתה (Photo: Taoyuan Flight Attendants Union)
דיילות חברת EVA מפגינות במהלך השביתה (Photo: Taoyuan Flight Attendants Union)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

אלפי דיילות בטאיוואן שובתים למעלה משבועיים. זו השביתה הארוכה ביותר של עובדים בענף התעופה בהיסטוריה של טאיוואן. העובדות קוראות לסולידריות בינלאומיות בתגובה לפעולות ההנהלה הפוגעות באיגוד ובעובדים ופתחו בקמפיין נרחב בנושא.

דיילת באווה אייר מחזיקה שלט עליו כתוב "השבית החלה, הצטרפו מייד", במהלך הפגנה מול מטה החברה בטאיוואן. (AP Photo)
דיילת באווה אייר מחזיקה שלט עליו כתוב "השבית החלה, הצטרפו מייד", במהלך הפגנה מול מטה החברה בטאיוואן. (AP Photo)

 

 כ-2,300 מתוך 4,000 דיילות בחברת התעופה הטאיוואנית אווה אייר (eva air) שובתות מאז ה-20 ביוני. השביתה באה בעקבות שביתת טייסים בחודש פברואר בחברת תעופה טאיוואנית אחרת, צ'יינה איירליינס, שבה, בשנת 2016, התרחשה גם שביתת הדיילים הראשונה בהיסטוריה של חברות תעופה בטאיוואן. החל מה-2 ביולי, השביתה של עובדי אווה אייר שיבשה 2,000 טיסות, כולל ביטולים עד אמצע יולי, ועלתה לחברה 56 מיליון דולר.

בשבוע שעבר, לאחר פגישה עם הנהלת אווה אייר, הסכימו הדיילות לבצע פשרות משמעותיות בדרישותיהן, תוך הבנה כי הדבר יסלול את הדרך לסיום השביתה. אבל ההסכם עדיין חסום בגלל סירוב החברה שלא לנקום בשובתים. אחרי ההתנהגות זו האיגוד מסר כי "צעד זה סוף סוף חשף כי מטרתה של אווה אייר לאורך כל הסכסוך הוא לא לשמר את הכסף שלה", כותבים מנהיגי איגוד העובדים של הדיילים בטאויואן (TFAU) בהצהרה, "אלה כדי להגן על הכוח השרירותי שיש להנהלת החברה על עובדי אווה אייר, ושהיא נהנית ממנו מאז הקמתה של החברה לפני 30 שנה".

טענות העובדים נוגעות לסוגיות של בטיחות וגיהות של צוות האוויר, סוגיות שנוגעות גם בעובדים עצמם וגם בנוסעים שלטענתם נזנחות בטיפולם על ידי ההנהלה. 

חברת אווה אייר, חלק מענקית התעופה קבוצת אברגרין (Evergreen Group) היושבת בטאיוואן היא זוכת פרסים ועיטורים רבים. היא מדורגת על ידי חברת SKYTRAX כברת חמישה כוכבים והיא מקום שישי ברשימת חברות התעופה הטובות בעולם. אך כנראה הציונים והעיטורים אינם קשורים ליחסה לעובדים ולניהול סכסוכי עבודה, כי וצוותי הדיילות המורכב כולו מנשים שובת כבר מה-20 ביוני וקורא לסולידריות עולמית עקב התנהגות פוגענית ושוברת איגודים מצד החברה. 

כשהעובדים של החברה הסינית ציינה אייר ליינס התאגדו וניהלו מאבק מוצלח ב-2016 זה נתן לעובדי חברת אווה איירליין את האומץ הדרוש ולהתאגד ולדרוש את זכויותיהם. לאחר שנתיים של משא ומתן עם הנהלת אווה אייר, האיגוד לא הגיע להסכמות עם החברה ובחודש מאי האחרון העובדים הצביעו על שביתה בהתאם לחוקי העבודה בטאיוואן. לאחר ההצבעה אווה אייר הגבירו את ההתנכלות לעובדים ואת מאבקם בשביתה. 

 לטענת העובדים החברה מוציאה כספים רבים על הפצת פייק נויז מכפיש על העובדים, הטרדות על גבול החוק, עסקאות מפוקפקות עם פוליטיקאים ופגיעה בהתארגנות העובדים ובזכותם להתאגדות ולניהול משא ומתן קיבוצי. אפילו לאחר שהעובדים הצביעו לטובת פשרה והסכמה לתנאי החברה ביום העשירי לשביתה, חברת תעופה החליטה לחזור בה מהצעתה ולהוסיף תנאי של עונש עבור כל מי שההנהלה רואה אותו כ"עושה צרות".

איגוד הדיילות של טייואן מבקש גילויי סולידריות וקורא לכל התומכים בזכויות עובדים לשלוח הודעות לחברה הדורשות ניהול משא ומתן בתום לב. אפשר לשלוח מייל תמיכה ל-tfaunion@gmail.comמכתב מחאה נגד היו"ר של אווה אייר לין באו-שו והנשיא סאן צ'יאה-מינג אפשר לשלוח ל-davidchen@evaair.com  וניתן גם לחתום על עצומת תמיכה בקישור הזה https://www.change.org/p/eva-airways-corp-justice-for-eva-airline-flight-attendant-strike-labor-rights/  או להפיץ בפייסבוק בקישור הזה here.

אווה אייר שיוסדה ב-1989, לאחר סיום החוק הצבאי בטאיוואן, עדיין שומרת על הנהלה מיליטריסטית ופטריאכלית שעד היום מסרבת להעסיק דיילי אוויר גברים. בטופסי קבלת העבודה נשאלת השאלה "האם אתה חושב שאיגוד מקצועי צריך לייצג אותך?". כמובן שמי שעונה כן אינו מתקבל. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!