דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תאונות בענף הבנייה

המאבק בתאונות הבניין / בגלל השפה: המדינה שוקלת לאסור הסמכת עובדים זרים לתפקידי אתתים

במכתב להתאחדות בוני הארץ הסביר ראש אגף הבטיחות במשרד העבודה רן כהן כי כשירותו של האתת למלא את תפקידו מתבססת לא רק על ההכשרה שעבר אלא גם על יכולתו לתקשר באופן ברור עם מפעיל העגורן

מנוף באתר בניה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
מנוף באתר בניה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

משרד העבודה והרווחה שוקל לאסור על הסמכת עובדים זרים לתפקידי אתתים, האמונים על הכוונת מפעילי מנופים, בשל הקושי לתקשר עמם בשפה העברית וזאת במטרה להגביר את בטיחות השימוש בעגורני צריח באתרי הבניה.

במכתב ששלח רן כהן, מנהל תחום בכיר בטיחות במשרד העבודה והרווחה להתאחדות בוני הארץ, הודיע על כוונתו זו של המשרד, והזמין את ארגון המעסיקים לשלוח תגובות לכוונה זו בתוך חודש ימים.

עגורן (תמונת ארכיון). צילום: סרג' אטל / פלאש 90.
עגורן (תמונת ארכיון). צילום: סרג' אטל / פלאש 90.

תפקיד האתתים הינו מתן הוראות להרמת מטען, כיוון המטען או כיוון אונקל העגורן. "כשירותו המקצועית של האתת למלא את תפקידו זה אינה מתבססת רק על ההכשרה וההסמכה שקיבל בסופה, אלא גם על יכולתו לתקשר באופן ברור עם מפעיל העגורן הנסמך על הוראות האתת בעת העברת מטענים מאחורי המבנה וכיוצא בזה" כתב כהן במכתבו. עוד הדגיש כהן כי בעוד שכיום רק בעלי אזרחות ישראלית יכולים להתמנות כמנופאים – פעמים רבות האתתים באתרי הבניה הם עובדים זרים שאינם דוברים עברית. "משמעות הדבר היא קושי ממשי להבטיח כי התקשורת בין האתת לבין מפעיל העגורן נעשית באופן שבו הצדדים מבינים באופן מספק את חלופת השיח ביניהם – מה שעלול להוביל לפגיעה בניהול הבטיחות באתר עד לכדי התממשותו של מאורע מסוכן".

על פי המתווה שהציג כהן בפני הקבלנים, יאסור המינהל בתוך 21 יום ממועד ההחלטה הסופית מתן הסמכות לעובדים זרים, למעט במידה והם מחזיקים בהיתר ספציפי מטעם רשות האוכלוסין וההגירה המגדיר אותם כ'מומחים' להעסקה בתחום זה. איסור זה יהא מוגבל לתקופה מסוימת, ובמהלכה יידרשו מוסדות ההכשרה המוכרים על ידי המשרד לוודא כי אינם מכשירים עובדים זרים.

"במשך ארבע שנים אנו וועד המנופאים מתריעים על הבעיה של האתתים הזרים שאינם מדברים את אותה השפה עם המנופאים " אמר ל'דבר' דן וורשבסקי, יו"ר ארגון המנופאים הארצי. "אנחנו מודים למשרד העבודה שהוא מקדם בשעה טוב צעד משמעותי בנושא. ועד המנופאים בטוח שזה יפתור בנושאים רבים את בעיית הבטיחות באתרים ויוריד את מספר התאונות הקשורות למנוף".

כבר כיום, שורה של מקצועות מוסמכים באתרי הבניה, בדגש על אלו שבמסגרת תפקידם משפיעים על בטיחותם של עובדים נוספים כגון מנהלי עבודה, מהנדסים ועגורנאים – מחייבים אזרחות ישראלית לשם קבלת ההסמכה. בהסכם הבטיחות בענף הבניין שחתמה ההסתדרות בנובמבר 2018, עם משרד העבודה והרווחה, הוסכם על הגברת הפיקוח על כך שהאתתים באתרי הבניה הינם מוסמכים. ​

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!