דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מעונות היום

הגיל הרך / נתניהו: מעונות היום יועברו למשרד החינוך; השר פרץ: נדרשת השקעה של מיליארדים

רה"מ ופרץ הודיעו על העברת האגף בממשלה הבאה, אך מאוחר יותר הבהיר פרץ: שדרוג המעונות ופיקוח עליהם דורש השקעה חד פעמית של 5.2 מיליארד ש"ח, ותוספת קבועה לתקציב של 2.6 מיליארד נוספים | עו"ד ורד וינדמן מנכ"לית המועצה לשלום הילד: "אסור שההצהרה הזו תסיט את תשומת הלב מהחלת הפיקוח באופן מיידי"

שר החינוך רפי פרץ, רה"מ בנימין נתניהו, ושר העבודה חיים כץ. (לע"מ ופלאש90)
שר החינוך רפי פרץ, רה"מ בנימין נתניהו, ושר העבודה חיים כץ. (לע"מ ופלאש90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

אגף מעונות היום יועבר לאחריותו של משרד החינוך, כך סיכם היום (שני) ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שר החינוך הרב רפי פרץ. המעבר יבוצע לאחר כינון הממשלה הבאה, בין השאר מכיוון שהוא מחייב שינוי חקיקה שאינו אפשרי בממשלת מעבר. לאחר ההודעה המשותפת של השניים הדגיש השר פרץ כי העברת האחריות על מעונות היום למשרד החינוך מחייבת תוספת תקציב משמעותית: שדרוג המעונות ידרוש השקעה חד פעמית של 5.2 מיליארד ש"ח, ותוספת קבועה של 2.63 מיליארד ש"ח בשנה.

כיום פועל אגף מעונות היום כחלק ממשרד הרווחה, והוא אחראי על מעונות היום המפוקחים והמסובסדים הנותנים מענה לילדים בגיל 0-3 להורים עובדים. מדובר בכרבע מהילדים בגילים אלו. שר הרווחה והעבודה חיים כץ הודיע בעקבות הודעת ראש הממשלה כי הפדגוגיה והפיקוח על מעונות היום יעברו למשרד החינוך ותחום הרישום, הסבסוד והבינוי יישארו במשרד העבודה. ביום רביעי הקרוב ייפגשו ראש הממשלה ושר העבודה יפגשו ויסגרו את פרטי ההעברה. 

הלחץ להעביר את האחריות למשרד החינוך התגבר בשבועות האחרונים לאחר שנחשפו מקרי התעללות קשים ביותר בפעוטות שנמצאים בפעוטונים ומעונות לא מפוקחים. בספטמבר אמור להיכנס לתוקף חוק הפיקוח, שמטרתו להגן על הפעוטות בגילאים 3-0. החוק ישית חובה על בעלים של מעון יום לפעוטות להוציא רישיון הפעלה אשר יינתן מהממונה על מעונות במשרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים. החוק, שיחול גם על המסגרות הפרטיות לגילאים 3-0 יחייב את בעלי המעונות להעסיק רק אנשי צוות ללא עבר פלילי, להדריך ולהכשיר את העובדים בתחומי מתן עזרה ראשונה ולקבל הדרכה וייעוץ מקצועיים ליצירת סביבה חינוכית- טיפולית מיטבית עם סטנדרטים אחידים לטיפול בכלל המסגרות ובכלל הפעוטות.

Parents protest with their children against the neglect of the safety of small children in kindergartens, in Haifa, July 7, 2019. Photo by Flash90
Parents protest with their children against the neglect of the safety of small children in kindergartens, in Haifa, July 7, 2019. Photo by Flash90

השר כץ סיכם על העברת האחריות על המעונות כבר לפני שנה, אך שר החינוך הקודם נפתלי בנט התנגד להעברה שתתקיים ללא תוספת תקציבית. שר החינוך החדש, הרב רפי פרץ מסר: "אני מודה לראש הממשלה על שנענה לבקשה שלנו והחל מהממשלה הבאה התחום יעבור לידי משרד החינוך. הנחתי את מנכ"ל המשרד מר שמואל אבואב על מנת לקלוט את המעונות במשרד. אחד הדגלים שהנפנו עם כניסתנו למשרד החינוך זה עניין המוגנות. ההגנה על הילדים צריכה להיות על כל הרצף, מגיל לידה, דרך מעון, בתי הספר היסודיים והתיכוניים. אנחנו צריכים לדאוג שהילדים שלנו יהיו מוגנים בכל מובן. משרד החינוך הוא המקום המקצועי והאיכותי ביותר לפקח גם על גילאי לידה עד 3".

לאור פנייתו של שר העבודה והרווחה חיים כץ לרה"מ בנימין נתניהו, בישיבת הממשלה האחרונה, במסגרתה ביקש להעביר את הפדגוגיה והפיקוח על מעונות היום ממשרדו למשרד החינוך לטובת איחוד השורות בתחום הטיפול של ילדי ישראל, לצד השארת תחומי הרישום, הסבסוד והבינוי במשרד העבודה- ראש הממשלה הודיע כי סיכם עם שר החינוך על המעבר. ביום רביעי הקרוב, ראש הממשלה ושר העבודה יפגשו ויסגרו את פרטי ההעברה.

שעות לאחר הודעתו של נתניהו הדגיש השר פרץ כי המעבר יחייב השקעה משמעותית במעונות, לשם שיפור המעונות וכוח האדם הקיים וכן הרחבת מעגל הילדים המשתתפים בהם. "״העברת האחריות על חינוך הגיל הרך למשרד החינוך לא יכולה להיעשות כהעברת בעלות בעלמא. משרד החינוך מוכן ונחוש לקבל אחריות על חינוך הגיל הרך. אנו רואים בחינוך הגיל הרך מהפכה של ממש. למעשה, עד היום המדינה לקחה אחריות על חינוך החל מגיל שלוש. העברת האחריות למשרד החינוך היא בראש ובראשונה שינוי סדרי עדיפויות ולקיחת אחריות על החינוך החל מגיל לידה.

פרץ הוסיף כי "המשאבים הנדרשים לשם מהלך זה הינם קריטיים להצלחתו. ללא תקצוב הולם משרד החינוך לא יוכל לעמוד בסטנדרט המצופה ממנו. הוריתי על הקמת צוות משרדי בראשותו של מנכל המשרד, מר שמואל אבואב, בשיתוף עם נציגי האוצר על מנת לבחון את המשמעויות הכספיות והמבניות שעל המשרד לעשות כדי להוציא תחת ידינו את התוצאה הטובה ביותר. אני מודה לראש הממשלה על הנכונות ללכת למהלך בקידום הנושא.״

כיום ישנם בישראל כ- 500,000 ילדים בגילאי לידה ועד 3, כאשר כ- 120,000 ילדים מצויים במסגרות שמפוקחות על ידי משרד העבודה והרווחה. כ- 380,000 ילדים מצויים במסגרות שאינן מפוקחות או שמצויים בהסדר אחר קרי, בבית או אצל בני משפחה. במשרד החינוך מעוניינים להכפיל את מספר הילדים המקבלים מענה מהמעונות המפוקחים ל-240,000 – כמחצית ממספר הילדים בגילים 0-3.

לפי משרד החינוך, העלות הנדרשת לשדרוג המעונות והרחבת מספר הילדים בהם היא תוספת של כ-2.63 מיליארד בבסיס התקציב (שנתי שוטף) לא כולל משמעויות פוטנציאליות של הסכמי שכר, והשקעה חד פעמית בסך 5.2 מיליארד ₪ שתיפרש לאורך מספר שנים

התכנית הראשונית של משרד החינוך לאחריות על המעונות כוללת חיזוק מערך הפיקוח, הליווי והבקרה. הצעדים הנדרשים הם הקמת מערך פיקוח חינוכי ומינהלי, הסדרת מערך רישוי ויתקיימו ליווי פדגוגי והנחייה של הצוות החינוכי – וזאת בעלות כוללת של 500 מיליון ש"ח בבסיס התקציב ותוספת נדרשת של כ-175 תקני כח אדם.

בנוסף, המשרד יקבע סטנדרט חינוכי ראוי במסגרות המפוקחות. הצעדים הנדרשים הם שינוי מפתח איש צוות לילד במסגרות, תוספת גננות לצד הצוות המינהלי, פיתוח מקצועי – הכשרה והשתלמויות, מענה לאוכלוסיות מיוחדות וחידוש מבנים ושיפוצים. המשמעות: 500 מיליון ש"ח בבסיס התקציב (שנתי שוטף), ותקציב חד פעמי של 700 מיליון ש"ח.

יעד נוסף בתכנית המשרד הוא הרחבת היקף התלמידים שמקבלים שירות מפוקח – תוספת של לפחות 100,000 ילדים למעונות. המהלך ידרוש בינוי רחב היקף של מעונות ציבוריים עבור 100,000 ילדים, ועלותו מוערכת בכ-1.7 מיליארד בבסיס התקציב (שנתי שוטף) ו-4.5 מיליארד ₪ תקציב חד-פעמי רב-שנתי.

יו"ר נעמת חגית פאר: "צעד מתבקש, נדרשים תקציבים ראויים לביצוע"

תגובת חגית פאר, יו"ר נעמ"ת: "להעביר את החינוך לגיל הרך לאחריות משרד החינוך זה הדבר הנכון, הטבעי והמתבקש אבל כשזה יוצא כאמירה בתקופת מערכת בחירות קצת קשה שלא להיות חשדניים באשר לכוונות לבצע את המהלך. זה היה על הפרק בעבר אך לא מומש. אף שר חינוך לא יקח על עצמו את המערך הזה ללא עבודת מטה מסודרת וללא תקציבים ראויים לביצוע".

ח"כ עמיר פרץ, יו"ר מפלגת העבודה החדש, קרא להחלת חינוך חינם מגיל 0. הוא כינה את המהלך "מעט מדי ומאוחר מדי". פרץ הוסיף "במקום הפרטת המעונות הפרטיים, צריכים חינוך חינם מגיל אפס".

עו"ד ורד וינדמן מנכ"לית המועצה לשלום הילד מסרה: "ההצהרה של ראש הממשלה שפורסמה עתה, ולפיה הוא הודיע כי יעביר את מעונות היום תחת אחריות משרד החינוך, היא צעד חשוב בדרך להסדרת הפיקוח הראוי על מעונות היום והכרתם כמסגרות חינוך. יחד עם זאת, אסור שההצהרה הזו תסיט את תשומת הלב מהחלת הפיקוח באופן מיידי. פיקוח, רישוי, אנשי חינוך עם הכשרה מתאימה, סטנדרטים ותנאי בטיחות בסיסיים צריכים להיות נחלתם של הפעוטות של היום לא רק של הפעוטות של מחר או של עוד 5 שנים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!