דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מונדיאל נשים

בועטות באפליה / הגיע הזמן לשכר שווה: כשכדורגל הנשים הפסיק להתנצל ודורש הכרעה

גמר מונדיאל הנשים היה מרשים ומרגש, לא רק בגלל הכדורגל המצוין שהיה בו, אלא גם כי קהל האוהדות והאוהדים הבהיר לפיפ"א שמציאות השכר המפלה של השחקניות חייבת להשתנות | "שכר שווה" זעקו ההמונים והרעידו את הסדר הקיים

שחקניות נבחרת ארצות הברית, הזוכות בגמר מונדיאל הנשים 2019 ש (Photo by Maddie Meyer - FIFA/FIFA via Getty Images)
שחקניות נבחרת ארצות הברית, הזוכות בגמר מונדיאל הנשים 2019 ש (Photo by Maddie Meyer - FIFA/FIFA via Getty Images)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

במהלך טקס הענקת גביע העולם לנבחרת כדורגל הנשים של ארה"ב, החל קהל האוהדים והאוהדות לצועק בקול רם ומחריש אוזניים "Equal pay" "שכר שווה". 58 אלף אוהדים מרחבי כל העולם, כולל ישראל, צעקו לעברו של נשיא פיפ"א ג'אני אינפנטינו את הקריאה שמסמלת בצורה הכי מדויקת את דרישת האוהדים לשוויון בתשלומי השכר של פרסי המונדיאל בין שחקנים ושחקניות. קול עוצמתי וסולידרי, שעוצר לשלוש דקות את הטקס החגיגי ומעביר מסר חד וברור, כדורגל הנשים הפסיק להיות נחמד, הוא דורש שוויון כלכלי מגדרי כאן ועכשיו. לא מוכן יותר שנבחרות הנשים יקבלו 30 מיליון דולר, אחרי שנבחרות הגברים קבלו בשנה שעברה 400 מיליון דולר.

המונדיאל בצרפת היה הצלחה מסחררת, ונקודת ציון חשובה בשינוי היחס לכדורגל הנשים באירופה. כדורגל הנשים האירופאי עובר שינויים דרסטיים בשלוש השנים האחרונות, בעזרת הגדלת העניין בליגות השונות, פתיחת קבוצות נשים והשקעה כלכלית משמעות ע"י מועדוני הכדורגל הגדולים בעולם, ואף חשיפה תקשורתית רחבה יותר מאי פעם.

נבחרת ארה"ב נמצאת עדיין רמה אחת מעל שאר העולם, והיא הוכיחה זאת ע"י ניצחונות משכנעים על ארבע הנבחרות הטובות באירופה, שבדיה, צרפת, אנגליה והולנד, בדרכה לתואר הרביעי בהיסטוריה והשני ברציפות. נבחרת ארה"ב שברה מספר שיאים במהלך הטורניר: שיא שערים במשחק אחד בניצחון הכי גבוה בהיסטוריה במהלך הניצחון 13:0 על תאילנד, שיא של 18 שערים בשלב הבתים ושל 26 שיא שערים הרבה בטורניר כולו.

כוכבת ארה"ב מייגן ראפינו זכתה בפרס נעל הזהב כמלכת השערים, עם שישה גולים ושלושה בישולים, במקביל בפרס מצטיינת הטורניר. שוערת נבחרת הולנד סארי ואן ויננדל היתה השוערת המצטיינת בטורניר. במהלך הטורניר נשברו עוד שני שיאים אישיים: מרתה הברזילאית קבעה שיא חדש במספר השערים אותם הבקיעה – 17, ושותפתה לנבחרת, פורמיגה, שברה בגיל 41 את שיא ההופעות במונדיאל – 7.

 

לפי נתוני פיפ"א כמיליארד איש צפו במהלך המונדיאל ברחבי העולם ו-1.1 מיליון כרטיסים נמכרו למשחקים עצמם. במהלך משחקי נבחרת צרפת הייתה תפוסה של 96.1% מהאצטדיון ובמהלך המונדיאל כולו הייתה תפוסה של 71.2% ביציעים. הטורניר שבר את שיא הצפייה בכמעט כל המדינות המשתתפות, ובמהלך משחק הגמר הגיע הרייטניג בהולנד ל-88%. שלושים אלף איש קבלו את נבחרת שבדיה שזכתה במקום השלישי בטורניר.

למרות הזכייה של ארה"ב, הטורניר הנוכחי הצביע באופן ברור על שינוי מגמה שמתרחש ברחבי העולם. לרבע הגמר הנוכחי העפילו 7 נבחרות אירופאיות ונבחרת ארה"ב. ההשקעה של השנים האחרונות בקידום הכדורגל ביבשת הראתה כבר עכשיו את השיפור המשמעותי ביכולות השחקניות, בהבנה הטקטית ובכושר המשחק.

כניסתם של מועדוני העל לכדורגל הנשים, גורם לא רק להגדלת הצופים וחשיפה תקשורתית, אלא גם לכדורגל הנשים באירופה להיות מקצועני יותר עם הצטרפות של מומחים לכדורגל שמטפלים בשיפור המתקנים, איכות האימונים והכי חשוב הכשרת דור חדש של שחקניות כדורגל מגילאי 6-7 עם צוותי האימון הטובים בעולם.

 

רק טיפות קטנות מתוך הטירוף שהיה בתחילת הקיץ בצרפת הגיעו לישראל. תאגיד השידור כאן 11 קנה את זכויות השידור של המשחקים, אך נמנע מלשדר אותם בשפה העברית בערוץ הפתוח. רק 3 משחקים שודרו בטלוויזיה הישראלית ולכן גם הרייטינג במשחק הגמר היה מאכזב עם רק 3% צפייה בשיאו. לפי נתוני הצפייה המשולבים של כאן 11 בטלוויזיה ובדיגיטל צפו סך הכל 95.5 אלף צופים בישראל בגמר טורניר הספורט הגדול של הקיץ.

אחת מנקודות האור הרבות שהתגלו במהלך הטורניר, הייתה הבחירה של עיתונאים בכירים וחלק מגופי התקשורת לסקר בצורה רצינית ועמוקה את המתרחש בטורניר ובעיקר את הסיפורים החשובים מאחורי הקלעים בטורניר. מעל כולן בלטה שחקנית הכדורגל אשרת עיני, שפרשנה 11 ממשחקי הטורניר והתרוצצה ברחבי הארץ להפיץ את הבשורה. כדורגל הנשים הישראלי צריך עוד שחקניות כדורגל הווה ועבר שיכנסו לתחום התקשורת הספורט ויהיו הקול המרענן של כדורגל הנשים בתקשורת הישראלי.

כ-200 גברים ונשים השתפו באירוע צפייה משותף בגמר מונדיאל הנשים בכדורגל בהפקת נעמת ו'דבר'. האירוע, שהתקיים במרכז גליקמן למניעת אלימות במשפחה בתל אביב, כלל הרצאה של כותב שורות אלו על התפתחות כדורגל הנשים בעולם, הצגת התערוכה 'משחק חוץ' של האמנית נועה קלגסבלד, וראיון חי עם קפטנית נבחרת ישראל לשעבר מורן לביא שעסק בשאלה "מתי ישראל תגיע למונדיאל?". באירוע חולקו חולצות עם הסיסמה 'כדורגל זה הכי אחותי' וחוברות כתבות של 'דבר ספורט' על שחקניות המונדיאל.

במקביל קיימה עמותת "זזה" פאנל עם שחקניות נבחרת ישראל ופודקאסט בשידור חי במתחם החתנה המרכזית בירושלים. כ-500 הגיעו לצפות במשחק ולהשתתף באירוע, שנערך בשיתוף פעולה עם נעמת, "בכל יום נתון", אתנה וההתאחדות לכדורגל. זה היה אירוע השיא של יוזמה נפלאה של עמותת "זזה", אשר  אירגנה לאורך כל הטורניר הקרנות משחקים במהלך הקיץ שבהם השתתפו כאלף איש.

הטורניר בצרפת יזכר לעד כאחד הטורניר האיכותיים והנצפים ביותר בתולדות כדורגל הנשים העולמי, אך כמו שהזכירו לנו 58 אוהדי ואוהדות הכדורגל ביציעי ליון, זאת בעצם רק עוד נקודת שיא נוספת במאבק החשוב על הפיכתו של כדורגל הנשים העולמי למקצוע בו עשרות אלפי נשים ברחבי העולם יוכלו לעסוק בו. מאבק שהתחיל, אך עוד רחוק מלהסתיים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!