דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשלומי הורים

מחיר החינוך / עם הפחתה קלה בלבד: אושרו תשלומי ההורים לשנת הלימודים הקרובה

התשלומים אושרו בעקבות ההסכם שהתגבש בין משרד החינוך, יו"ר ועד החינוך וסיעת כחול-לבן | עוד סוכם כי תגובש תכנית רב-שנתית להפחתת תשלומי ההורים וההגברת הפיקוח על תשלומי התל"ן | אייל באום, מפורום ועדי ההורים הישובים: "לצערנו זהו לעג לרש"

ילדים בטיול שנתי עם הורה מלווה, ארכיון (צילום: shutterstock).
ילדים בטיול שנתי עם הורה מלווה, ארכיון (צילום: shutterstock).
דוד טברסקי

שר החינוך, רפי פרץ, יחד עם מנכ"ל המשרד שמואל אבואב ויו"ר ועדת החינוך יעקב מרגי, אישרו את תשלומי ההורים לשנת הלימודים התש"פ לאחר שהגיעו להסכמה עם סיעת כחול לבן על הפחתה מינימלית של סכום של 24 שקלים לילד בתשלומי ההורים והבטחה ליצירת תוכנית הפחתה עתידית. ביום ראשון האחרון, לאחר דיון סוער שנמשך למעלה מחמש שעות, הצליחה ועדת החינוך לאשר חלק מתשלומי ההורים וביניהם 50 שקלים לביטוח תאונות אישיות, 220 שקלים להשאלת ספרים ואת החיובים הנדרשים למפעלי ההזנה.

הצצדים הגיעו להסכמה שמשרד החינוך יסבסד באופן מוחלט את סעיף תשלומי מסיבות הכיתה, העומד על תקציב של 20 מיליון שקלים. תשלומי ההורים לשנת הלימודים הקרובה יעמדו לאחר ההפחתה על 532 שקלים לכיתות א'-ב', 557 שקלים לכיתות ג-ד', 683 שקלים לכיתות ה', 893 שקלים לכיתות ו', 1,028 שקלים לכיתות ז-ח' ו-1,143 שקלים לכיתות ח' בשש שנתי, 1,034 שקלים ו-1,059 שקלים לכיתות ט', 1,211 שקלים לכיתות י'-י"א, ו-1,314 שקלים לכיתות י"ב. יש לציין שתשלום החובה היחידי להורים הוא תשלום הביטוח האישי והוא עומד על 49 שקלים.

מחאת ההורים נגד תשלומי ההורים (מטה מאבק ההורים נגד תשלומי ההורים)
מחאת ההורים נגד תשלומי ההורים (מטה מאבק ההורים נגד תשלומי ההורים)

שר החינוך רפי פרץ נמסר: "אני מודה למנכ״ל משרדי מר שמואל אבואב ויו״ר ועדת החינוך ח״כ יעקב מרגי על הנכונות למצוא פתרון בנושא תשלומי ההורים ולהגיע להסכמות בוועדת החינוך. כל זאת על מנת לפתוח את שנת הלימודים כסדרה.

יו״ר סיעת כחול לבן, ח״כ אבי ניסנקורן מסר כי ״אחרי שנים שבהן משרד החינוך סירב להפחית ולו שקל מתשלומי ההורים אנחנו מתחילים היום מהלך דרמטי שיצור מגמה הפוכה. הקלה על הכיס של ההורים והפנמה של הממשלה כי מוטלת עליה האחריות לספק חינוך שוויוני לכל ילדי ישראל".

לצד ההצהרות החגיגיות מכיוון המדינה, בקרב ההורים נרשמה פחות התלהבות. "מבחינתנו אין כאן סיבה למסיבה" מסר עו"ד אייל באום, מפורום ועדי ההורים הישובים. "זו יכולה הייתה להיות בשורה של ממש, אך לצערנו זהו לעג לרש. אנו מכירים את הנתונים ויודעים כי העלות הכוללת של סעיף המסיבות הינה 52 מיליון שקלים והננו תמהים בנוגע לכיסוי 32 מיליון השקלים ה'חסרים'. אנו מברכים על עצם קבלת האחריות ועל עצם המימון אבל ציפינו להרבה יותר ממשרד כזה עתיר תקציבים. אנחנו עוקבים מקרוב ולא נאפשר שום ספין של לפני בחירות על הורי ישראל".

"ועדת החינוך בחרה לפגוע בהורי ותלמידי ישראל" אמר פיצ'י דובינר ממטה המאבק לחינוך חינם. "שבענו מהבטחות. אנחנו למודי נסיון ויודעים שההבטחה להדרגה בהורדת הנטל היא חסרת משמעות ואין בה ממש, אנחנו קוראים להורים לא לשלם את תשלומי ההורים."

תלמידות עם ילקוטי בית-ספר (צילום: קובי גדעון / פלאש 90).
תלמידות עם ילקוטי בית-ספר (צילום: קובי גדעון / פלאש 90).

בתום הדיון ביום ראשון האחרון הביע מרגי את צערו על כך שהנושא לא נסגר בעוד נציגי סיעת הליכוד, חברות הכנסת אוסנת מארק וקטי שטרית, האשימו את סיעת כחול לבן כי במידה ולא יאושרו סעיפי הגבייה על הטיולים והתרבות לא יוכלו בתי הספר לקיים פעילויות חוץ בשנה הקרובה. לביקורת שלהן הצטרפו מועצת התלמידים וארגונים המספקים שירותים לבתי הספר כמו החברה להגנת הטבע, בטענה שהטיולים עומדים בסכנה. מיכאל ביטון וגדי יברקן, נציגי סיעת כחול לבן האשימו בתגובה את המדינה וחברי הכנסת על כך שהם ממשיכים לאשר את תשלומי ההורים חרף הצהרותיהם על כך שיפעלו כנגדם. הדיון לאישור גביית התשלומים התמשך וארך למעלה מחמש שעות לאחר שהסיעות לא הצליחו להגיע להסכמה על ההצבעה. בסופו של דבר התקבלה ההחלטה למרות המצב הייחודי בו נמצאת הכנסת, ללא ממשלה מתפקדת, בה כל ההצבעות חייבות להיות כפופות להסכמה בוועדת ההסכמות של הכנסת.

למרות ביקורתו על תשלומי ההורים, ביקר מרגי אתמול דווקא את סיעת כחול לבן על כך שלא אישרה את תשלומי ההורים במלואם והזכיר שכל ילד שיד הוריו אינה משגת יכול לפנות ולקבל כסף מקרנות מיוחדות.

לקראת סוף כל קיץ מתכנסת ועדת החינוך כדי לדון בסכום אותו רשאית כל רשות ורשות לגבות מההורים עבור פעילות העשרה וטיולים בבתי הספר. למרות 'חוק חינוך חובה חינם' וחרף מספר ועדות שדנות בנושא כבר מעל ל-25 שנה וקבעו שהמדינה חייבת לספק שירותי חינוך בחינם – לא הרבה השתנה בנידון. משרד החינוך גובה מדי שנה כ-4.5 מיליארד שקלים מהורי התלמידים כאשר על פי ממצאי מחקר ייעודי של מחלקת המחקר של הכנסת נמצא כי 5,000 מוסדות חינוך (מגני ילדים עד תיכון כולל מוסדות הלימודים התורניים) גובים תשלומי לימוד נוספים שמגיעים לגובה של אלפי שקלים. בהסכמה שהתקבלה היום הוסכם, ביחד עם הקמת תוכנית רב שנתית לביטול תשלומי ההורים, ועדת החינוך של הכנסת תחל לפקח על ההתנהלות התקציבית של משרד החינוך בתחום התל״ן תוך כדי שנת הלימודים ולא רק בסיומה, כפי שנהוג כיום.

ההבטחה לטיפול בתשלומי ההורים ובתשלומי התל"ן, שאת המלחמה בהם מרגי הציב בראש סדר העדיפויות, ניתנה עוד ב-2016 כאשר ב-2017 וב-2108 הוועדה אישרה כל פעם מחדש את תשלומי ההורים, חרף הביקורת מצד ארגוני ההורים. ב-72% מבתי הספר מדובר על גבייה שמגיעה עד ל-2,000 שקלים בשנה. 197 בתי ספר קיבלו אישור לגבות מעל 5,000 שקלים ו-24 בתי ספר קיבלו אישור לגבות מעל 10 אלף שקלים. בתי הספר שאושר להם לגבות סכום העולה על 2,000 שקלים (כ-700 מוסדות חינוך) מגיעים ברובם מהמגזר הממלכתי-יהודי (39%) והממלכתי דתי (35%) ושייכים ברובם לחינוך העל יסודי (63%).

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!