דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד החינוך

חינוך יקר / למרות המחאה: ועדת החינוך אישרה את כלל תשלומי ההורים לתש"פ

התשלומים על טיולים ופעילויות העשרה ינועו בין 532 ש"ח לתלמיד כיתה א' ל-1,314 ש"ח לתלמיד י"ב, בדומה לשנים קודמות | גם השנה לווה האישור בהבטחה להצגת מתווה לביטול התשלומים בעתיד | פורום ועדי ההורים היישוביים: "קוראים להורים לא לשלם את תשלומי הרשות"

בני נוער בטיול (צילום אילוסטרציה: משה שי/פלאש90)
בני נוער בטיול (צילום אילוסטרציה: משה שי/פלאש90)
דוד טברסקי

ועדת החינוך אישרה אתמול (שלישי) את תשלומי ההורים לשנת הלימודים הקרובה. מדובר בתשלומי רשות שבית הספר רשאי לגבות מההורים על טיולים ופעילויות העשרה שונות, וועדת החינוך מוסמכת לקבוע את התקרה שלהם. הסכומים שאושרו דומים לשנים הקודמות, ונעים בין 532 ש"ח לתלמיד כיתה א' ל-1,314 ש"ח לתלמיד י"ב.

התשלומים אושרו בתמיכת מרבית חברי הוועדה והתנגדות שניים בלבד, לאחר שבישיבתה הקודמת אושרו רק חלק מהתשלומים בעקבות התנגדויות חברים בוועדה. חברי סיעת 'כחול לבן' קיימו מגעים עם משרד החינוך, בהם סוכם על הפחתה קלה – סעיף "מסיבות כיתתיות" בסך 24 שקלים בטבלת תשלומי ההורים יוסר ויסובסד על ידי המדינה בסכום של 20 מיליון שקלים. עוד סוכם בין הצדדים כי יוחל תהליך רב-שנתי להפחתת תשלומי ההורים, וכי ועדת החינוך תגביר את הפיקוח והאכיפה על תשלומי התל"ן (תכנית לימודים נוספת).

חבר הכנסת יעקב מרגי, יו"ר ועדת החינוך (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).

תשלומי ההורים לשנת הלימודים הקרובה יעמדו לאחר ההפחתה על 532 שקלים לכיתות א'-ב', 557 שקלים לכיתות ג-ד', 683 שקלים לכיתות ה', 893 שקלים לכיתות ו', 1,028 שקלים לכיתות ז-ח' ו-1,143 שקלים לכיתות ח' בשש שנתי, 1,034 שקלים ו-1,059 שקלים לכיתות ט', 1,211 שקלים לכיתות י'-י"א, ו-1,314 שקלים לכיתות י"ב. יש לציין שתשלום החובה היחידי להורים הוא תשלום הביטוח האישי והוא עומד על 49 שקלים.

"מוסכם בין כל חברי הוועדה והממשלה כי נושא תשלומי הורים ניתן להסדרה, הפחתה ופיקוח יעיל יותר", אמר מרגי והבטיח שבהמשך תוצג ותתחיל להיות מיושמת תכנית להפחתת תשלומי ההורים. "לאחר הישיבה הקודמת התקיים משא ומתן עם שר החינוך ומנכ"ל משרדו והמתווה שהתקבל יוביל בטווח הארוך לביטול תשלומי ההורים."

אל מול מרגי ניצבו ההורים שהזהירו אותו כי המשרד חייב לממש את הבטחותיו גם לאחר הבחירות כשתורכב ממשלה חדשה. "כל הוועדות שמינה משרד החינוך המליצו לבטל את תשלומי ההורים והציגו חלופה שוויונית ולצערי האוצר דחה אותן", אמר בוועדה זאב גולדבלט מפורום ועדי ההורים היישוביים. "אנחנו ההורים מצפים שהפעם תגידו עד כאן. אשרו את החוזר בתנאי שעד פתיחת שנה"ל משרד החינוך יגיש תכנית." בתום כל הצבעה על אישור תשלומי ההורים בשלוש השנים האחרונות הבטיח מרגי שתכנית לביטול תשלומי ההורים תצא לדרך, אך עד עכשיו הדבר לא קרה.

תלמידי כיתה א׳, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: נתי שוחט / פלאש 90).

"אף אחד בחדר הזה לא רוצה לבטל תקציבים או סל תרבות, הוויכוח הוא אך ורק על המקור התקציבי" אמר גיא רוניצקי מפורום ועדי ההורים הישוביים. "אנחנו קוראים להורי ישראל לא לשלם את תשלומי הרשות לבתי הספר אלא רק 49 שקלים ביטוח. את מה שנדרש בחובה נשלם", מסר פיצ'י דובינר ממטה המאבק לחינוך חינם. "זוהי זכותנו כמו שזו זכותם של חברי הכנסת להחליט מה שהחליטו."

״שנת הלימודים תיפתח כסדרה", אמר שר החינוך רפי פרץ. "אני מברך את חברי ועדת החינוך שהצביעו היום לאישור כל הסעיפים. בזכות האחריות שלקחו חברי הוועדה תלמידינו יזכו גם בשנת הלימודים הקרובה לטיולים שנתיים, הצגות והעשרה בתכנית הלימודים."

"אני רוצה להזהיר את משרד החינוך – נשב לו על הווריד שהמתווה הזה יקרה", אמר ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן) שהביע ביקורת רבה ביחד עם סיעתו כנגד אישור תשלומי ההורים ואיים להצביע כנגדם, יחד עם חברו לסיעה גדי יברקן ביום ראשון האחרון. "אנחנו נהיה פה לעקוב אחרי הדברים כדי לשמור על החלשים ביותר שקורסים תחת תשלומי ההורים".

ילדים בטיול שנתי עם הורה מלווה, ארכיון (צילום: shutterstock).

כאמור, מאחר שרק חלק מתשלומי ההורים אושרו בישיבת הוועדה בראשון האחרון לאחר שסיעת כחול לבן איימו שלא יצביעו בעדם, נפגשו ביום שלישי יו"ר ועדת ההסכמות, אבי ניסנקורן (כחול לבן) עם פרץ ומרגי והגיעו להסכמה שהסיעה תצביע בעד תשלומי ההורים בדרישה ליצירת תכנית לביטול תשלומי ההורים לטווח הארוך ופיקוח על תשלומי התל"ן. "אנחנו נתמוך בצמצום תשלומי ההורים. היינו שמחים לצמצם יותר אבל אנחנו פועלים תחת מגבלות של ממשלת מעבר" אמר ניסנקורן.

ההבטחה לטיפול בתשלומי ההורים ובתשלומי התל"ן, שאת המלחמה בהם מרגי הציב בראש סדר העדיפויות, ניתנה עוד ב-2016 כאשר ב-2017 וב-2018 אישרה הוועדה בכל פעם מחדש את תשלומי ההורים, חרף הביקורת מצד ארגוני ההורים. ב-72% מבתי הספר מדובר על גבייה שמגיעה עד ל-2,000 שקלים בשנה. 197 בתי ספר קיבלו אישור לגבות מעל 5,000 שקלים ו-24 בתי ספר קיבלו אישור לגבות מעל עשרת אלפים שקלים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!