דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

מחאה חינוכית / שר החינוך פרץ: "טיפולי המרה ללהט"בים אפשריים", גינויים חריפים מרה"מ ואנשי ציבור

נתניהו: "הדברים אינם מקובלים עליי ואינם משקפים את עמדת הממשלה" | אוחנה: "למד לעומק את הנושא וחזור בך" | יו"ר נעמת חגית פאר: "ממליצה לפרץ לחזור למחקרים שמוכיחים את הנזקים הבלתי הפיכים של אותם 'טיפולי המרה'"

רפי פרץ, במסיבת העיתונאים של הבית היהודי (צילום: גילי יערי / פלאש 90).
רפי פרץ, במסיבת העיתונאים של הבית היהודי (צילום: גילי יערי / פלאש 90).
טל כרמון
יהל פרג'

שר החינוך רפי פרץ אמר כי 'טיפולי המרה' ללהט"בים "אפשריים", וזכה לגינויים חריפים במערכת הפוליטית והציבורית. בראיון ששודר אתמול (מוצ"ש) בערוץ 12 אמר השר פרץ כי במסגרת תפקידו כרב "יש לי היכרות עמוקה מאוד בנושא החינוך, וגם עשיתי את זה", ותיאר מקרה של אחד מתלמידיו: "קודם כל חיבקתי אותו ואמרתי לו דברים מאוד חמים. אמרתי לו בוא נחשוב, בוא נלמד ובוא נתבונן. המטרה היא שהוא קודם כול יכיר את עצמו היטב. ואז הוא יחליט".

'טיפולי המרה' הן טכניקות פסאודו-מדעיות שמטרתן לשנות את נטייתו המינית של אדם. המחקר בתחומי הרפואה והפסיכולוגיה קובע כי מדובר בתהליך מסוכן שעלול להוביל לדיכאון ולאובדנות, וכן כי לא ניתן לשנות נטייה מינית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו גינה את דברי השר פרץ ואמר כי "דבריו של שר החינוך ביחס לקהילה הגאה אינם מקובלים עליי ואינם משקפים את עמדת הממשלה בראשותי. שוחחתי הערב עם הרב רפי פרץ שהבהיר את דבריו והדגיש כי מערכת החינוך הישראלית תמשיך לקבל את כל ילדות וילדי ישראל באשר הם, ללא שום הבדל של נטייה מינית".

באגודה למען הלהט"ב גינו בחריפות את דבריו של פרץ וקראו לפיטוריו מתפקיד שר החינוך: "יש תגובה אחת הולמת לאמירות החשוכות של שר החינוך פרץ: לפטר אותו לאלתר. אסור שילדות וילדי ישראל ייחשפו לרעל הלהט"בופובי שמפיץ מי שמתיימר לעסוק בחינוך וערכים. טיפולי ההמרה שפרץ מטיף להם מסוכנים על פי משרד הבריאות הישראלי וגופי מקצוע בינלאומיים. הוכח שמדובר בטיפולים שעשויים לערער את המצב הנפשי ולגרום למחשבות אובדניות. אנחנו ממליצים לפרץ אישית לנסות בעצמו טיפולי המרה מסוג אחר: טיפולי המרה נגד שינאת האחר ובעד אהבת חינם, נגד דעות חשוכות ובעד פתיחות וקבלה."

שר המשפטים אמיר אוחנה אמר בעקבות דבריו של פרץ "אני מגנה בכל תוקף את אמירותיו של שר החינוך בעניין טיפולי המרה. ממשלת הליכוד, התנועה הלאומית-ליברלית לא תיתן את ידה לטיפולי המרה. לא יקום ולא יהיה. המחקרים הרציניים בעולם מדעי הנפש מאוחדים סביב העמדה שלא רק שאין ביכולתם 'להמיר' את הנטייה המינית – הם מזיקים ועלולים לגרום לבני הנוער כאב וסבל המגיעים עד כדי אובדנות. שר החינוך, הנוער של מדינת ישראל כולה וכן, גם של המגזר הדתי-לאומי, נושא אליך עיניים. בני נוער להט"בים מתאבדים פי שלושה משיעורם באוכלוסיה. המדובר בפיקוח נפש! הבהרתך חשובה אך אינה מספקת. למד לעומק את הנושא, וחזור בך."

יו"ר נעמת חגית פאר גינתה בחריפות את דבריו של פרץ: ״שר החינוך העביר הערב לילדי ישראל מסר של חושך ובורות. כל אדם רשאי לחיות את חייו כרצונו ולאהוב בגאווה את כל מי שיחפוץ לאהוב. אני ממליצה לרב רפי פרץ לחזור לספרי הלימוד ולמחקרים שמוכיחים את הנזקים הבלתי הפיכים של אותם 'טיפולי המרה' לנפשם של אנשים וזאת מתוך מטרה אחת בלבד – לגרום להם לבושה במי שהם. עצוב שכך מתייחס שר חינוך בישראל לקהילה חשובה בחברה הישראלית שמשרתת בצבא, משלמת מיסים ותורמת את חלקה לחברה. קו ישיר עובר בין הניסיונות להצר צעדיהן של נשים במרחב הציבורי לפגיעה באוכלוסיות נוספות בישראל״.

בהסתדרות המורים הגיבו לדברי פרץ והתחייבו לחנך לסובלנות ולשוויון: "מערכת החינוך צריכה להכיל ולכבד את כולם ללא הבדל דת, גזע, מין, מגדר וזהות מינית. כנשות ואנשי חינוך אנחנו מחויבים לחנך את הילדים והילדות שלנו לשיוויון, סובלנות וכבוד האדם באשר הוא. המסר שאנחנו רוצים להעביר לילדות ולילדים שלנו, אל תפחדו להיות מי שאתם. כולנו שוות ושווים."

לאחר שידור הראיון פרסם השר פרץ הבהרה נוספת והדגיש כי "לא טענתי שצריך לשלוח ילד או ילדה לטיפולי המרה. במהלך שנותיי כמחנך נפגשתי עם תלמידים שחשו מצוקה נוראית עם נטייתם המינית, ובחרו להיעזר באנשי מקצוע כדי לשנות את נטייתם. מה שאמרתי בראיון נאמר מתוך הכרות אישית שלי עם מקרים דומים. מערכת החינוך בישראל בראשותי תמשיך לקבל את כל ילדות וילדי ישראל באשר הם, ללא שום הבדלי של נטייה מינית. ככה גם הבהרתי בראיון".

בהסתדרות הפסיכולוגים בישראל הזהירו את שר החינוך מהנזק העלול להיגרם מדבריו. "לאור דבריך שנאמרו במסגרת ראיון לחדשות 12 בנוגע ליעילותם של טיפולי המרה, אנו בהסתדרות הפסיכולוגים בישראל היינו רוצים להבהיר שמתוך ניסיוננו המחקרי והקליני, דבריך עומדים בסתירה גמורה למציאות הנפשית והחברתית הקשורה לסוגית גיבוש והשלמה עם נטייה מינית בגיל ההתבגרות.
"נפתח ונציין כי נייר עמדה שפרסמנו ב-2011, ואומץ ע"י משרד הבריאות, קובע כי טיפולי המרה אינם יעילים. יתרה מזאת, מדובר בפרקטיקה בעלת השלכות חמורות ומסוכנות על בריאותם הנפשית של מתבגרים ומתבגרות, שנחשפים למכלול המסרים והטכניקות המוכרות כטיפולי המרה. מחקר מדעי וניסיון קליני עשירים הוכיחו לאורך עשרות השנים האחרונות, שהנחשפים לטיפולי המרה, נמצאים בסיכון לפיתוח הפרעות נפשיות חמורות, כגון דיכאון, הפרעת דחק פוסט טראומטית, התנהגויות פגיעה עצמית והחמורה מכולן- אובדנות. מעבר לכל זאת, נטיה מינית להטב"ית אינה פתולוגיה נפשית ובאופן מהותי אינה צריכה לעבור שינוי או המרה.
"לצערנו, התבטאויות כמו זו שהשמעת הערב מסכנות אלפי בני ובנות נוער אשר חווים קושי סביב סוגיות של משיכה וזהות מינית. וזאת מכיוון שהינך איש ציבור, שר חינוך ורב. מעמדך הרם נושא עימו אחריות רבה לשלום הציבור, ובפרט לילדי וילדות ישראל, אשר חוסים בצילך כשר החינוך.
"אין לנו ספק שכוונותיך מיטיבות, ושרצונך הוא לעזור ולהקל על כל אלו המתמודדים עם קושי נפשי סביב סוגיות אלו. ולכן אנו מפצירים בך לפגוש אותנו, ללא שהות או דחיה, לשיחה מעמיקה ורצינית בה נוכל לחלוק את הידע המקצועי- אקדמי וקליני- שתחום הפסיכולוגיה צבר לאורך עשרות שנים. וזאת מתוך אמונה ותקווה שתוכל להשתמש בכוח שיש בידך לעשות טוב ולא להזיק".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!