דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
13.9°תל אביב
  • 8.0°ירושלים
  • 13.9°תל אביב
  • 12.3°חיפה
  • 14.2°אשדוד
  • 11.2°באר שבע
  • 16.0°אילת
  • 14.4°טבריה
  • 7.2°צפת
  • 12.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
איכות הסביבה

העולם המופלא / מחפשים חופשה בפנינת טבע קסומה? בקרוב ייפתח קו טיסה ישיר לאיי סיישל

החשש של מדינת האיים הקטנה ממשבר האקלים הפך אותה לגן עדן של תיירות אקולוגית ושמירה מוקפדת על החי והצומח | אם חשקה נפשכם בחופים לבנים, מים צלולים ושיעור בשמירה על הטבע - הכינו את הדרכונים

חוף הים בלה דיג, אחד מאיי סיישל. (צילום: shutterstock).
חוף הים בלה דיג, אחד מאיי סיישל. (צילום: shutterstock).
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

בקרוב, טיסות ישירות לגן עדן. לאחר שבשבוע שעבר הכריזה חברת התעופה של איי סיישל על טיסות ישירות מתל אביב למדינת האיים שבמזרח אפריקה במחיר של 799 דולר בלבד החל מנובמבר הקרוב. הכירו את יעד החופשה המועדף על כל חובבי האינסטגרם, המפורסם בחופים היפים, מים צלולים, שמש נצחית, עצי קוקוס, שוניות אלמוגים וצבים ענקיים, ומנסה לאזן בין תיירות לשמירה על הסביבה והגנה על הטבע הבתולי. רק אל תביאו קש חד-פעמי.

לה דיג אחד מאיי סיישל. (צילום: shutterstock).
לה דיג אחד מאיי סיישל. (צילום: shutterstock).

115 האיים המהווים את מדינת האיים של סיישל רגישים מאד למשבר האקלים, בדגש על עליית פני הים שמאיימת באופן מוחשי על עתידם של האיים ויושביהם. במרחק של 1,600 קילומטרים מזרחה מיבשת אפריקה, איי סיישל נותרו לאורך רוב ההיסטוריה לא מיושבים, ושימשו בעיקר כתחנת עגינה לשודדי ים. כיום חיים באיים כ-95,000 איש בלבד המרוכזים בעיקר באי המרכזי מאהה שבו גם נמצאת הבירה ויקטוריה. כאמור, בהיעדר עמים ילידים, עיקר התושבים הם תערובות של אפריקאים והודים לצד צרפתים ובריטים ששלטו באיים כקולוניה לאורך השנים.

חוף באיי סיישל (צילום: Tobias Alt / ויקימדיה).
חוף באיי סיישל (צילום: Tobias Alt / ויקימדיה).

המרחק הרב והאוכלוסייה המצומצמת באופן יחסי אפשרו לאיי סיישל להתפתח כפנינה של נוף בתולי, חופים עם מים צלולים ואיים עם צמחייה ייחודית שנכחדה במקומות אחרים בעולם. הנופים והמראות הביאו את סיישל לפתח תעשיית תיירות מפותחת עליה מבוססת כלכלת המדינה. כך בשנת 2018 ענף התיירות היה אחראי ל-67% מהתמ"ג של סיישל, כאשר לא פחות מ-300,000 תיירים (פי 3 מכמות התושבים) הגיעו ליהנות מהמראות היפים, וכמובן להעלות לאינסטגרם.

בשל קוטנה ומרחקה של סיישל שמרבית תושביה מרוכזים בשלושה איים בלבד, עיקר המזון באיים מיובא, לצד תעשיית דיג מפותחת וחקלאות מצומצמת באופן יחסי. כיום כמחצית משטחה של סיישל מוקדש לשמורות טבע ותושבי האיים נדרשים לאזן בין הרצון להרוויח משטף התיירים לבין הרצון לשמור על נכסי הטבע הללו למען הדורות הבאים.

דגים שוחים בשונית אלמוגים סמוך לחופי איי סיישל (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
דגים שוחים בשונית אלמוגים סמוך לחופי איי סיישל (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).

המפגש הבלתי אמצעי של התושבים עם הטבע הביא את תושבי סיישל לפתח תודעה סביבתית מפותחת מאד, ותושבי האיים ידועים בגישתם לקיימות. איי סיישל הייתה מהמדינות הראשונות לאסור ייבוא ומכירה של פלסטיק חד-פעמי במדינה. דוגמה נוספת היא חוק האוסר על בניית בניינים שיהיו גבוהים יותר מעצי הקוקוס בסביבתם ועל כן מרבית הבתים בבירה ויקטוריה לא עולים על גובה של 6 קומות. המנון המדינה אגב אף כולל את השורות "נשמור את יפי מדינתנו/ את עושר האוקיינוסים שלנו/ מורשת יקרה מאד/ למען אושרם של ילדינו".

הלהט הסביבתי לא פסח גם על תעשיית התיירות, גם בה לא מתפשרים התושבים על השמירה על ערכי הטבע גם במחיר של פגיעה בחוויית התיירים. כל החופים באיים הם ציבוריים לחלוטין והגישה אליהם חופשית, גם כאלו שנמצאים בסמיכות למלונות. המלונות אגב נבנים במרחק קצר מהחוף ולא בצמוד אליו דבר שמאפשר לצמצם את הפגיעה בצבים הזקוקים לחופים לצורך הטלת הביצים. בנוסף, המלונות נבנים עם התייחסות והתחשבות בנוף המקומי ולא כוללים שינויים נרחבים בנוף כגון הרמת סוללות או חפירה במצוקים. גם תאורה לא תמצאו בחופים בלילה כדי לא להפריע לצבים.

צוללנים בריף אלמוגים באיי סיישל (צילום: shutterstock).
צוללנים בריף אלמוגים באיי סיישל (צילום: shutterstock).

גם מרבית האטרקציות במימיי האיים מעוצבות במחשבה לצמצם את הפגיעה בטבע. כך למשל לא תמצאו אופנועי ים וסירות ממנועות ברחבי השמורה והאטרקציות מבוססות על סירות קיאקים ומפרש שמפריעות פחות לשמורות האלמוגים ולדגים וצבי הים.

אטול אלדברה, אטול האלמוגים השני בגודלו בעולם מעל פני הים, הוא משמורות הטבע המרכזיות באיים ובו חיה אוכלוסיית צבי הענק הגדולה ביותר בעולם המונה 152,000 צבים. הכניסה לאטול מוגבלת בכמות התיירים מתוך רצון למזער את הפגיעה בשמורה הייחודית.

אטול אלדברה באיי סיישל (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
אטול אלדברה באיי סיישל (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).

שמורה טבע מרכזית נוספת היא Valee de mai באי פרלין, השני בגודלו מבין איי סיישל. בשמורה ניתן למצוא את מיני הקוקוס היחידים בעולם המחולקים לקוקוס זכרי וקוקוס נקבי (וכן הם נראים בדיוק כפי שאתם מדמיינים אותם).

קוקוסים ממין זכר (ימין) ונקבה (שמאל) הייחודים לאי פרלין באיי סיישל (צילום: Shutterstock)
קוקוסים ממין זכר (ימין) ונקבה (שמאל) הייחודים לאי פרלין באיי סיישל (צילום: Shutterstock)

השמש הנצחית והמים הצלולים בצבעי טורקיז, לצד מאמצי המקומיים לשימור ערכי הטבע, הפכו את איי סיישל ליעד חופשה מועדף וכשבקרוב יהיו טיסות ישירות, תגבר בוודאי גם כמות התיירים הישראלים הנמצאים במרחק של שש שעות טיסה בלבד.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!