דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
16.4°תל אביב
  • 9.0°ירושלים
  • 16.4°תל אביב
  • 15.2°חיפה
  • 14.9°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 21.9°אילת
  • 16.8°טבריה
  • 11.5°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

שלום הילד / הפיקוח על המעונות: החוק יכנס לתוקף בספטמבר, התקנות בסוף אוקטובר

הליך הרישוי שהגנים מחויבים בו יבוצע על בסיס דרישות מינימליות בלבד, והתקנות יפורסמו רק חודשיים לאחר תחילת שנת הלימודים | עד כה, מתוך אלפי גנים פרטיים, רק 120 החלו בתהליך רישוי | מנכ"לית המועצה לשלום הילד: "הממשלה לא יכולה להסתפק בהצהרות חלולות, נדרשים תקציבים"

הפגנת ההורים על התעללות בילדים ופעוטים. 7 ביולי 2019. (תומר ניוברג/פלאש90)
הפגנת ההורים על התעללות בילדים ופעוטים. 7 ביולי 2019. (תומר ניוברג/פלאש90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת החינוך קיימה הבוקר (שני) דיון סקירה על יישום חוק הפיקוח על המעונות. הדיון התקיים על רקע פרשות התעללות בפעוטות והכרזת ראש הממשלה בנימין נתניהו על העברת תחום מעונות היום ממשרד העבודה למשרד החינוך. בניגוד לעניין הציבורי שהנושא מעורר, השרים הרלוונטיים ומנכ"לי המשרדים לא הגיעו לדיון.

הורים וילדים בהפגנה נגד ההזנחה בפקוח על מעונות היום. 7 ביולי 2019 (צילום: פלאש90)
הורים וילדים בהפגנה נגד ההזנחה בפקוח על מעונות היום. 7 ביולי 2019 (צילום: פלאש90)

אמיר מדינה, ראש אגף מעונות יום במשרד העבודה והרווחה אמר בדיון כי "המשרד מוכן וערוך לתת רישיונות הפעלה לכל מעונות היום שיפנו אלינו, עד ה- 1.9.19. לגבי התקנות, אנו עמלים עליהן, יחד עם משרדים נוספים כמו משרד המשפטים ועוד". עם זאת, מדינה ציין כי עד כה פנו למשרד רק 120 גנים פרטיים בבקשה לקבלת רשיון, מתוך אלפי גנים פרטיים במדינה.

חוק הפיקוח על המעונות אושר על ידי הכנסת בנובמבר 2018, והוא מחולק לשני חלקים מרכזים: הראשון, החובה לקבל אישור ראשוני להפעלת מעון יום שייכנס לתוקפו כבר משנת הלימודים הקרובה, והחובה לקבל רישיון קבוע/זמני שייכנס לתוקף לאחר התקנת התקנות ובאופן מדורג, על פני חמש שנים. על פי החוק, התקנות המדוברות אמורות להגיע לאישור ועדת החינוך עד ה-31 באוקטובר 2019 (שנה אחת מפרסומו של החוק). עד שייקבעו התקנות הקבועות, המעון יחוייב במהלך שנת הלימודים בקבלת אישור ראשוני להפעלה מטעם משרד העבודה והרווחה הדורש: הצהרה כי המיקום מתאים לשהייתם של פעוטות, היעדר רישום פלילי לבעלי תפקידים, הדרכה בנושא עזרה ראשונה לפעוטות לכלל המחנכים, הכשרה בנושא התנהלות בטוחה למנהלי המעונות,והתחייבות להעברת קורס מתוקשב בנושא לכלל המחנכים במעון.

מדינה הוסיף כי בשבועות הקרובים יעלה המשרד עם קמפיין ממוקד להורים תחת הכותרת "חפשו את רישיון ההפעלה". לדבריו, "אנחנו מבקשים מההורים להיות עירניים ולשים לב- אישור הפעלה למעון דורש שלושה תנאים בסיסיים: אי רישום פלילי לכל מי שבא במגע עם הפעוטות, לרבות מנהלי הגן, הכשרת מטפלות להתנהלות בטוחה ובנושא עזרה ראשונה לפעוטות ומבנה הולם וראוי של הגן. יצאנו בקריאה למפעילי הגנים, בואו לקבל הכשרות על חשבון המדינה, בואו להירשם". עוד הוסיף כי מספר המפקחים באגף עלה מ-18 ל-22 וכי בנוסף לעבודתם יפעיל המשרד קו חם אליו יוכלו להתקשר הורים ולדווח על מעון שפועל ללא האישור הראשוני.

"יש ברדק" אמר ח"כ אבי ניסנקורן (כחלול לבן), "חוקק חוק, מהרגע שנתנו שנה למשרד לתקנן את התקנות זה אומר שהמשרד לא מביא תוצר ל-1 בספטמבר. יש פה כשל של המשרד, כשל מחשבתי".

ח"כ קארין אלהרר (כחול לבן) הוסיפה כי "זה לא סוד שהסיבה שחוק המעונות צלח, אחרי שנים שנאבקתי לקדם אותו והממשלה סרבה, היא מותה הטרגי והמיותר של יסמין וינטה ז"ל. גם כשהוא נכנס, התפשרנו לא מעט – בעיקר סביב הנושא של העברת המעונות למשרד החינוך. כמובן שרק בגלל אסון ראש העין וריח הבחירות, הממשלה הסכימה לבצע את המהלך הקריטי הזה. אין יום לאחרונה שאנחנו לא פותחים את הטלוויזיה ומגלים על פרשת התעללות חדשה ואין שום מחלוקת – אנחנו חייבים לעבוד כל יום במהלך הפגרה כדי שהחוק ייכנס לתוקף במועד. זו המחויבות שלנו כלפי הילדים שלנו והדרך היחידה לעצור את הטירוף".

ח"כ קארין אלהרר, ארכיון. צילום: מרים אלסטר \ פלאש 90
ח"כ קארין אלהרר, ארכיון. צילום: מרים אלסטר \ פלאש 90

שרת הבינוי והשיכון ח"כ יפעת שאשא ביטון, אמרה כי "חוק הפיקוח וחוק המצלמות ייכנסו לתוקף בספטמבר הקרוב, אחרי שבעים שנה של פריצות והפקר. אלה הם היסודות למהפכה שיש לבצע בתחום. עלינו להעביר את התקנות לחוק הפיקוח ואת האחריות וסמכויות הפיקוח למשרד החינוך." עוד הוסיפה: "לכל המצקצקים נגד חוק המצלמות: אם לא יהיו מצלמות לא היינו יכולים לעקור מהמערכת את המטפלת מראש העין ואת המטפלת של יסמין וינטה".

מנכ"לית המועצה לשלום הילד עו"ד ורד וינדמן טענה כי "ממשלת ישראל לא יכולה להסתפק בהצהרות חלולות, היא חייבת לייעד לחוק הפיקוח תקציבים ולדאוג שילדים בגילאי לידה עד שלוש יהיו מוגנים. שרי העבודה והחינוך היו צריכים להיות פה היום. היום בוועדת החינוך של הכנסת שמענו ממשרד העבודה והרווחה כי הוא כלל לא ערוך ליישום חוק הפיקוח על מעונות היום באחד בספטמבר. שנת הלימודים הולכת להיפתח מבלי שהמשרד האחראי בכלל לא יודע איפה המסגרות בהם שוהים מעל שבעה פעוטות וכמה הן. המשרד אפילו לא יכול להתחייב לקיום החוק הדורש בדיקת עבר פלילי של מטפלות, הכשרות עזרה ראשונה למטפלות ובטיחות מינימלית. משרד העבודה מבקש שההורים יהיו מכפיל הכוח של הממשלה. הממשלה צריכה להיות מכפילת הכוח של הילדים, ולממש את האחריות שלה כלפי הילדים. ממשלת ישראל לא יכולה רק להצהיר הצהרות חלולות אלא לייעד תקציבים ולדאוג שתנאי המינימום להעדר רישום פלילי וכללי הבטיחות המינימיליים ייכנסו לתוקף מיידי לצד הכשרות, פיקוח פדגוגי ותקינה לגבי מספר מטפלות ביחס למספר הילדים. כל זה צריך לקרות באופן מיידי".

"להעביר את האחריות על המעונות באופן מידי"

על החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו להעביר את מעונות היום לאחריות משרד החינוך אמר מדינה כי "שר העבודה והרווחה חיים כץ מנסה בשנה וחצי האחרונות בצורה אקטיבית להעביר את תחום החינוך-טיפול למשרד החינוך ובצדק רב. יחד עם זאת אנו מתעקשים שלא להעביר את התחום כולו, כיוון שמבחני סבסוד ועידוד הורים לעבודה – זהו תחום של זרוע העבודה במשרד העבודה והרווחה. הסבסוד להורים סייע לממשלה להגיע לשיא תקדימי של שיעורי השתתפות בתעסוקה, דבר המחזק את מצבם המאקרו כלכלי של האוכלוסיות ושל המשק כולו".

דודי מזרחי מנהל אגף תקציבים במשרד החינוך אמר כי "אנחנו מברכים על ההחלטה של ראש הממשלה, יחד עם זאת זה לא רק חוק הפיקוח. אצלנו יש תפיסת עולם כוללת: חינוך, בקרה, ליווי, יש סטנדרט חינוכי ראוי. ב-2015 הוקמה ועדה שתבדוק מה המשמעות התקציבית של העברת התחום למשרד החינוך. העלות היא מיליארדי שקלים ליצירת מערך, הרחבה משמעותית של מספר הילדים שמקבלים שירות, סוגיות של תשתיות, מערך פדגוגי חינוכי, מערך פיקוח חינוכי, זאת התפיסה של משרד החינוך. מנכ"ל המשרד מינה צוות לבחינת העלויות עכשיו. ברגע שהצוות יסיים את עבודתו נגיד את ההמלצות שלנו".

ח"כ אבי ניסנקורן (צילום: נועם ריבקין פנטון/פלאש90)
ח"כ אבי ניסנקורן (צילום: נועם ריבקין פנטון/פלאש90)

ח"כ ניסנקורן אמר כי "העברת האחריות למשרד החינוך זה דבר שנדון כבר הרבה שנים. ברגע שאומרים שגיל הרך זה חלק משרשרת החינוך זה מתבקש, אבל האמירה של ראש הממשלה בזמן ממשלת מעבר היא פופוליסטית כשאי אפשר ליישם את זה".

יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) אמר לסיכום כי "הוועדה רואה בחומרה את העובדה כי הודעתו של ראש הממשלה על מעבר המעונות למשרד החינוך, לא בוצעה בפועל, ולכך הוועדה קוראת לשר העבודה, לשר החינוך ולשר האוצר להתכנס בדחיפות ולבצע בפועל את העברת הסמכויות באופן מיידי"

"הוועדה קוראת למשרד העבודה ולאגף מעונות יום ליישם את חוק הפיקוח ככתבו וכלשונו ולהחיל את חוק הפיקוח כבר מתאריך 1.9 בשנה הנוכחית" הוסיף מרגי, "הוועדה קוראת לשיתופי פעולה בין משרדי הממשלה הרלוונטיים על מנת שמעבר מעונות היום למשרד החינוך, יהיה מהיר ובצורה הראויה ביותר."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!