רכבת ישראל תשיק פיילוט של חניית אופניים רובוטית בתחנות הבאות: הרצליה, באר שבע צפון, נתניה ותל-אביב סבידור מרכז. השירות יהיה חינם ל-12 שעות והוא צפוי להקל על הגישה לרכבת באופניים תוך מתן הגנה מפני גניבות ומקרים של ונדליזם.

חברת Parking 38 תקים את מערך חניוני האופניים הרובוטיים הראשון בתחנות הרכבת שצוינו. ברכבת ישראל מדווחים על כ-5,500 רוכבי אופניים המגיעים מדי יום לרכבת, כאשר 4,500 מהם עולים עם האופניים לרכבת. המיזם החדש אמור לאפשר ליותר רוכבים להחנות את האופניים בתחנה ולנסוע בראש שקט.

לפי הודעת רכבת ישראל, בתום מכרז שניהל אגף הלוגיסטיקה וגובש בתיאום, ליווי ומימון משרד התחבורה, נבחרה חברת Parking 38 מקבוצת האחים יעקובי YSB להקמת מערך חניוני האופניים הרובוטיים. המתקנים שיוקמו, מתוצרת biceberg הספרדית, הינם מתקנים חכמים, המופעלים על-ידי אפליקציה, מסכי מגע וממשק עם רב-קו, ויאפשרו הפקדה והוצאה אוטומטית מהירה ונוחה בכ-15 שניות. המתקנים התת קרקעיים יכולים להכיל מעל 200 זוגות אופניים/קורקינטים והמתקנים העיליים מעל 50 זוגות אופניים/קורקינטים כל אחד, במתקן מצולם ומאובטח, אשר תופס שטח מועט יחסית.

פיילוט ראשון ב-4 תחנות

בשלב הראשון, אשר מוגדר כפיילוט, יוצבו המתקנים הרובוטיים כאמור בארבע תחנות רכבת. בבאר שבע צפון האוניברסיטה ובנתניה יותקן מתקן רובוטי מעל פני הקרקע, ובתחנות הרצליה ות"א סבידור מרכז יותקן מתקן רובוטי תת קרקעי.

תחנות אלה נבחרו לאחר עבודת מטה שביצע אגף הלוגיסטיקה ברכבת ישראל, אשר כללה ניתוח כמות רוכבי האופניים בתחנות המוצא, במטרה לאפשר הקטנה במספר זוגות האופניים שמוכנסים לרכבות, ובכך גם את הפחתת העומסים בקרונות ושיפור השירות, בין היתר לנוסעים עם מוגבלויות; ניתוח אוכלוסייה ותשתיות אופניים בסביבת התחנה; ושטח זמין ברצועת הרכבת.

מערך חניוני האופניים הרובוטיים הראשון בתחנות רכבת ישראל (קרדיט: Parking 38)

השירות החדש, אשר צפוי להתרחב לתחנות נוספות בהמשך, יהיה זמין לנוסעי הרכבת ללא עלות למשך כ-12 שעות במטרה לעודד את הפקדת האופניים/קורקינטים במתקנים, ולאחר מכן בעלות סמלית של כ-3 שקלים לשעה.

ברכבת ישראל מציינים כי בשנים האחרונות, עם הצמיחה המבורכת בכמות הנוסעים, חל גידול משמעותי בכמות רוכבי האופניים ברכבת והעלאת האופניים לקרונות מקשה על תנועות הנוסעים ובעיקר על אנשים עם מוגבלויות. על-פי מחקר שבוצע על-ידי אגף הלוגיסטיקה, מידי יום חול, בשעות העומס בבוקר, מגיעים כ-5,500 רוכבי אופניים לתחנות הרכבת, כאשר מרביתם (4,500) עולים איתם לרכבות. על-פי נתוני המחקר, קרוב ל-30 אחוזים מכלל רוכבי האופניים ברכבות מבקשים להגיע או לצאת מארבע תחנות תל אביב העמוסות.

פתרון החניה הרובוטית המאובטחת מגניבות וונדליזם, מהווה חלק ממגוון פתרונות שהרכבת מקדמת בכדי לתת מענה לציבור רוכבי האופניים והקורקינטים המשתמשים ברכבת. כך למשל הוצבו עשרות מתקני חניה דו-קומתיים הולנדיים בתחנות רבות בארץ, פורסם קול קורא לשיתוף פעולה עם חברות אופניים וקורקינטים "שיתופיים", שופרו תשתיות שבילי האופניים בקרבת התחנות והותקנו שירותים משלימים כגון עמדות ניפוח אוויר בתחנות. אמצעים נוספים להורדת השימוש ברכב הפרטי להגעה לתחנות כוללים 'קו-רציף' של משרד התחבורה שמספק סנכרון בין זמני האוטובוסים והרכבות ושיתופי פעולה של הרכבת עם חברות קארפול ואפליקציות תחבורה ציבורית כגון Moovit.