דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משק הגז

משק הגז / המונופול יישבר? שתי מתמודדות במכרז לחיפושי גז מול חופי ישראל

במכרז לקידוח ב-12 אזורים חדשים יתמודדו החברות הבריטיות CAIRN ו-SOCO עם 'רציו' הישראלית, וחברת אנרג'יאן היוונית שמחזיקה במאגרי כריש ותנין | במשרד האנרגיה מתגאים בהגברת התחרות, אך גם אם יימצאו ויפותחו מאגרים חדשים, לא בטוח שהם ישווקו לשוק הישראלי הצפוף

אסדת הגז מעל מאגר תמר (צילום ארכיון: משה שי / פלאש 90)
אסדת הגז מעל מאגר תמר (צילום ארכיון: משה שי / פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

האם מונופול הגז עשוי להישבר? מתווה הגז הממשלתי משנת 2015 לא פירק את מונופול הגז הקיים, אך החליש במעט את עוצמתו. כך נכנסה לישראל חברת אנרג'יאן היוונית, אשר רכשה את מירב הזכויות במאגרים "כריש" ו"תנין" הקטנים והורידה במעט את מחיר הגז ללקוחות פרטיים חדשים. מנגד, חברות נוספות לא רצו לחפש גז בישראל, בין השאר, בגלל עוצמת מונופול הגז הקיים של חברת נובל אנרג'י ודלק קידוחים. כעת, המאמצים הרבים של משרד האנרגיה לעניין שחקנים זרים בחיפושי גז ונפט במימי ישראל מניבים פירות. משרד האנרגיה מדווח כי חמש חברות בינלאומיות וישראליות הגישו הצעות לחיפוש גז ונפט ב-12 בלוקים חדשים במים הכלכליים של ישראל, מתוך 19 בלוקים שהוצעו בהליך.

לדברי שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, "כמה שנים לאחר מתווה הגז, אנחנו מקבלים שלוש קבוצות בינלאומיות, שמבוססות על חברות אירופאיות ואמריקאיות, שתחפשנה ותפתחנה את אוצרות הגז והנפט של מדינת ישראל. ההצעות שקיבלנו תשלשנה את מספר הרישיונות לחיפושי גז ונפט במים הכלכליים של ישראל (מ-6 בלוקים ל-18 – א.ר). הגעתן של חברות אירופאיות נוספות לישראל לצד חיבורה הקרוב של אסדת לוויתן והמשך פיתוח מאגר כריש-תנין, יובילו לפירוק המונופול והגברת התחרות בתחום זה. אנחנו ממשיכים לפעול להפיכתה של ישראל למעצמת אנרגיה אזורית".

רה"מ נתניהו ושר האנרגיה שטייניץ סמוך ליסודות אסדת הגז לוויתן (צילום: מארק ישראל שלם/לע"מ)
רה"מ נתניהו ושר האנרגיה שטייניץ סמוך ליסודות אסדת הגז לוויתן (צילום: מארק ישראל שלם/לע"מ)

דבריו של שטייניץ מברכים על המוגמר הרבה לפני שהוא קרה. ביחס למטרה של שבירת מונופול הגז, הרי שחיפושי גז הם חדשות טובות. לעומת זאת, ישנו מרחק גדול בין חלוקת רישיונות חיפוש לבין מציאת מאגרים. במידה שיימצאו מאגרים נוספים, המרחק בין איתורם לבין פיתוח ממשי שלהם גדול אף הוא. לאור הקושי לרכוש לקוחות חדשים בשוק המקומי, פיתוח המאגרים עשוי להיות ממוקד בייצוא ולא בשוק המקומי, כך שבטווח הנראה לעין אין איום על מונופול הגז, מלבד פוטנציאל תחרותי מוגבל שאולי עוד יגדל במעט בעזרת פיתוח "כריש" ו"תנין".

החברות הבריטיות חברו לרציו

אחת הקבוצות מורכבת מהחברות הבריטיות CAIRN ו-SOCO והחברה הישראלית רציו. חברת CAIRN energy plc היא חברת אנרגיה בינלאומית פרטית הנסחרת בבורסה בלונדון. במהלך 20 השנים האחרונות עוסקת החברה בחיפוש, גילוי ופיתוח של נכסי נפט וגז ברחבי העולם וכיום פעילה באירופה, מרכז ודרום אמריקה ומערב אפריקה. לחברה ניסיון רב כמפעילה וכשותפה בנכסי נפט וגז. חברת SOCO international plc היא חברה בינלאומית ותיקה לחיפוש והפקת נפט וגז היושבת בלונדון. החברה מחזיקה כיום בנכסי הפקה, פיתוח וחיפוש של נפט וגז בוויאטנם ומצרים ונסחרת בבורסה של לונדון.

חברת רציו חיפושי נפט (1992) – שותפות מוגבלת היא שותפות אנרגיה מהמובילות בישראל. החברה נוסדה בשנת 1992 והשותפות נסחרת במדד תל אביב 90. בשנת 2010 גילו "רציו" ושותפותיה את מאגר לוויתן, אחת מתגליות הגז הגדולות במים העמוקים במאה ה-21. חזקותיה הן: 15% בלוויתן צפון, 15% בלוויתן דרום ו-70% ברישיון "רועי".

בלוקים נוספים לחיפוש הוקצו לחברת אנרג'יאן, אשר רכשה לאחרונה את חברת אדיסון האיטלקית.

במטרה לעודד חברות בינלאומיות להשתתף בהליך התחרותי, קיימו שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ; מנכ"ל המשרד, אודי אדירי וגורמי מקצוע ממשרד האנרגיה פגישות רבות עם נציגים של חברות אנרגיה בינלאומיות. כמו כן, השתתפו נציגי המשרד בשורה של כנסים בינלאומיים לצורך שיווק שטחי החיפושים בים.

קידוח מאגר תמר (צילום: משה שי / פלאש 90).
קידוח מאגר תמר (צילום: משה שי / פלאש 90).

רשיון חיפוש נפט – עד שבע שנים

על-פי עקרונות ההליך התחרותי השני שגובש על-ידי משרד האנרגיה, רישיון חיפוש יינתן למשך תקופה של שלוש שנים. במהלך התקופה, בעלי הרישיון יבצעו את תכנית העבודה עליה התחייבו, שעיקרה בחינת כלל השטח שקיבלו. לאחר ביצוע תכנית העבודה יכול בעל הרישיון לבקש ארכה לשנתיים נוספות, בתנאי שיגיש תכנית עבודה הכוללת ביצוע קידוח בלפחות אחד מהרישיונות במקבץ ותכנית עבודה נוספת, שתאושר על-ידי הממונה לענייני הנפט, ברישיונות האחרים. לאחר ביצוע הקידוח ועמידה בכלל תכניות העבודה, ניתן יהיה להאריך את תקופת הרישיונות במקבץ בשנתיים נוספות, לכדי מקסימום שבע שנות רישיון, כפי שנקבע בחוק הנפט, בתנאי שתוגש התחייבות לקידוח בכל הרישיונות שטרם נקדחו עד תום תקופת הרישיון.

ההליך הנוכחי שהחל בנובמבר 2018, התקיים בהמשך להליך התחרותי הראשון שהסתיים בנובמבר 2017, במסגרתו הוענקו שישה רישיונות חיפוש חדשים לחברות "אנרג'יאן" ושיתוף פעולה של חברות הודיות. הליך תחרותי נוסף צפוי להתקיים במהלך 2021.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!