דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ישראל ביתנו

אל תשליכני / האם המאבק על הקול הרוסי יחלץ מאות אלפי קשישים מחיים בעוני?

כמאה אלף קשישים שעלו מברה"מ לא מקבלים פנסיה כלל, וכ-200 אלף נוספים מקבלים סכומים זעומים בלבד | אחרי שני עשורים של הזנחה, הסוגיה תופשת מקום מרכזי בקמפיינים של נתניהו וליברמן | "נדאג להבטחת הכנסה מינימאלית בתקציב 2020", מבטיח ח"כ עודד פורר מ'ישראל ביתנו'

עולים ותיקים מברית המועצות באירוע ציון 25 שנה לעליה הגדולה לישראל (צילום ארכיון: הדס פרוש/פלאש90)
עולים ותיקים מברית המועצות באירוע ציון 25 שנה לעליה הגדולה לישראל (צילום ארכיון: הדס פרוש/פלאש90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

לאחר שביום חמישי האחרון ביקר ראש הממשלה נתניהו באשקלון והבטיח "נפתור את בעיית הדיור המוגן בכל רחבי הארץ, ונפתור את בעיית הפנסיות", הוא חזר אתמול (שני) על הבטחתו במפגש עם פעילים לשעבר במפלגת 'ישראל ביתנו'. "רק בליכוד אפשר להביא הישגים חשובים למען העלייה מברית המועצות לשעבר – כמו דיור ציבורי ופנסיות – שני נושאים שאני מתחייב לטפל בהם באופן אישי", אמר נתניהו במפגש. העימות בין נתניהו לליברמן עומד במוקד מערכת הבחירות, אבל מה הסיפור עם הפנסיות שנתניהו מבטיח לטפל בו במקום ליברמן? והאם העימות בין השניים עשוי דווקא להעלות כ-300,000 קשישים בישראל אל מעל לקו העוני?

בדבריו מכוון נתניהו לאחת מהבטחות הבחירות הקבועות של אביגדור ליברמן למצביעיו דוברי הרוסית, הבטחה שנוגעת לאחת מהבעיות היסודיות ביותר של העולים שהגיעו לארץ במהלך שלושים השנים האחרונות, ומצאו את עצמם בגיל פרישה ללא כל פנסיה. אותם עולים עבדו במשך מרבית הקריירה שלהם בברית המועצות הקומוניסטית, שבה לא הופרש להם כל חיסכון פנסיוני. כשהגיעו לישראל, הם השתלבו לרוב בעבודות עם הכנסה נמוכה וללא זכויות פנסיוניות. חלקם הגדול התחיל לצבור פנסיה רק ב-2008 עם העברת חוק פנסיה חובה. ברי המזל בינהם מקבלים קצבה של 50 דולר בחודש מהממשלה הרוסית.

על פי ההערכות מדובר בכ-90 אלף קשישים שעבדו כל חייהם, ומתקיימים היום מקצבת זקנה והבטחת הכנסה שמגיעות ביחד ל-3,100 שקלים בחודש. אבל הסיפור לא נגמר רק באותם קשישים עולי ברית המועצות. בנוסף אליהם יש כ-200 אלף קשישים נוספים שצברו זכויות פנסיוניות זעומות, המספקות קיצבה של כמה מאות שקלים בחודש. כדי לחלץ את כל אלו מעוני מציעים ב'ישראל ביתנו' לקבוע 'הכנסה מינימאלית לקשיש בישראל' הצעה שנמצאת על השולחן כבר מ-2016, ותומחרה על ידי משרד האוצר בכ-2.5 מיליארד שקלים.

הכנסה מינימאלית לכל קשיש

"אנחנו רוצים להגיע למצב שבו יש הכנסה מינימאלית לכל קשיש בישראל שעומדת על 70% משכר המינימום", מסביר ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) את ההיסטוריה של הצעת החוק. "זו הייתה דרישה קואליציונית שלנו בעבר, וזו תהיה גם הדרישה במו"מ על הרכבת הממשלה הבאה".

מה בעצם קרה מ-2015? גם אז דרשתם לקדם את הנושא, ובינתיים אין אפילו הצעת חוק.
"הגשנו ב-2015 תכנית כוללת שאמורה לפתור מצוקה פנסיונית שצפינו אותה כבר אז, ומורכבת משני חלקים. החלק הראשון הוא האפליה בקצבאות הזקנה לקשישים, אותה הקצבה שמקבלים כל האזרחים ללא מבחן הכנסה. שיטת החישוב של תוספת הוותק הגדילה את הקצבה ב-2% על כל שנת עבודה, אבל כללה 'תקופת אכשרה' של עשר שנים. המשמעות היא שבמשך עשר שנים המבוטח לא צובר כלום, ומי שנכנס לשוק העבודה הישראלי בגיל מאוחר נפגע. 90% מהעולים קיבלו קצבה נמוכה יותר. מי שעוד נפגעו מתקופת האכשרה היו נשים, שבמקרים רבים לא עבדו ברצף קריירה שלמה אלא בהפסקות לטובת גידול הילדים וכו', ולכן צברו פחות שנות ותק. זה מהלך שהצלחנו להעביר ב-2016, ובכך למעשה העלינו את קצבאות הזקנה של אותם הקשישים בכ-300 שקלים בחודש – מ-2,800 שקלים לכ-3,100 שקלים".

"החלק השני הוא אותה הבטחת הכנסה מינימלית לקשישים. כמו שאנחנו אומרים שיש שכר מינימום, שמתחת אליו עובד במשרה מלאה לא יכול להשתכר, אז ביחס לקשישים, שלא יכולים לעבוד למחייתם, אנחנו חושבים שנכון להציב רף מינימום של הכנסה שעומדת על 70% משכר המינימום. זה אומר להעלות את קצבת הזקנה פלוס הבטחת ההכנסה מ 3,100 שקלים לרמה של 3,700 שקלים בחודש, פחות או יותר".

ח"כ עודד פורר (צילום: נעם ריבקין פנטון/פלאש90)
ח"כ עודד פורר (צילום: נעם ריבקין פנטון/פלאש90)

האוצר תמחר את ההצעה הזו ב-2.5 מיליארד שקלים. מאיפה הייתם מביאים את הכסף?
"אני ישבתי עם האוצר, עבדנו על המספרים של הביטוח הלאומי והגענו ל 1.4 מיליארד שקלים. היום יש כ-200 אלף מקבלי הבטחת הכנסה, תוסיף אליהם עוד כ-100 אלף קשישים שנמצאים עם הכנסה של בין 3,100 שקל ל-3,700 שקל בחודש. אני מעריך שנשפר את מצבם של כ-300 אלף קשישים. חשוב להגיד שמי שייהנה מזה הם גם אזרחים שייכנסו לפנסיה בשנים הבאות."

אז למה בעצם העברתם רק את החלק הראשון של התוכנית ולא את החלק השני של הבטחת ההכנסה המינימלית?
"אי אפשר היה להעביר את כל המהלך במכה אחת, מבחינה תקציבית. אנחנו סירבנו להיכנס לקואליציה ב-2015 בגלל התכנית הזו. דרשנו אז להתחיל בשלב א' (הגדלת השלמת ההכנסה והגדלת הסיוע בשכ"ד ע.כ.). העלות של זה נאמדה אז ב-1.9 מיליארד שקלים, תכניות כאלה מעבירים בפעימות בדרך כלל. בעצם יישום השלב הראשון נפרש בין השנים 2016-2019, והפעימה האחרונה הייתה בינואר 2019. הכוונה שלנו היא לבצע את השלב השני שהוא הבטחת ההכנסה המינימאלי בתקציב 2020."

נתניהו ליברמן ועולות ותיקים מברית המועצות באירוע ציון 25 שנה לעליה הגדולה לישראל. דצמבר 2015. למצולמים אין קשר לכתבה. (צילום: פלאש90)
נתניהו ליברמן ועולות ותיקים מברית המועצות באירוע ציון 25 שנה לעליה הגדולה לישראל. דצמבר 2015. למצולמים אין קשר לכתבה. (צילום: פלאש90)

איך זה מסתדר עם תחזית הגרעון שמדברים עליה?
"זה נכון שצפוי גירעון, אבל צריך להבחין בין קצבה שניתנת למי שיכול לעבוד, ואתה בעצם מוציא אותו ממעגל התעסוקה, לבין קצבה שניתנת למי שלא יכול לעבוד ואתה מוציא אותו ממעגל העוני. אני לא יכול להגיד לקשיש בן 85 'למה אתה לא יוצא לעבוד?'. אני חושב שכן צריך לדרוש את זה מבחור בן 25, שמקבל קצבה כדי ללמוד ולא לעבוד. יכול להיות שיידרשו קיצוצים בתקציב, אבל צריך להבין שהבטחת הכנסה עבור קשישים זה כסף שהולך ישר לצריכה ובעצם חוזר למשק ולממשלה כמסים. בנוסף, ההרחבה של הגדרת 'הבטחת הכנסה' תאפשר לעוד מאות אלפי קשישים ליהנות משירותים והנחות נוספות בארנונה, חשמל, תרופות וכו'. יש לזה משמעות גדולה מאוד עבור אותם קשישים".

הבטחת ההכנסה לקשישים היא אחת מהבטחות הבחירות המרכזיות של ישראל ביתנו. אוכלוסיית הקשישים, ובמיוחד העולים הוותיקים מביה"מ שרבים מהם לא צברו זכויות פנסיוניות ונכסים בישראל, מעסיקים מאוד את המצביעים הפוטנציאלים של המפלגה. במערכת הבחירות הנוכחית, בה ישראל ביתנו והליכוד נמצאות בעימות ובתחרות קשה על המצביעים, גם נתניהו והליכוד נכנסו לתמונה עם הבטחה לטפל בבעיה שהוזנחה במשך שני עשורים. עכשיו נותר רק לקוות שמעבר להבטחות ולססמאות, הממשלה הבאה תרים את הכפפה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!