דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עומס חום

שומרים על החיים / עדיף להישאר במזגן: כך תתגוננו מעומס החום הכבד

ישראל נערכת לעומס החום הצפוי מחר (ד') | חברת החשמל ערוכה לשיאי הביקוש של הקיץ, בכבאות והצלה מבקשים להימנע מהדלקת אש וברכבת נערכים לליקויים בשל התחממות הפסים | אילו אוכלוסיות צריכות להקפיד במיוחד על הוראות הבטיחות ואיך תקלו על הכלב שלכם?

עומס חום בתל אביב (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
עומס חום בתל אביב (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

ישראל נערכת לעומס החום הכבד הצפוי מחר (רביעי). משרד הבריאות פרסם הנחיות לציבור כיצד להתגונן מהחום הכבד, ברכבת ישראל נערכים לשינויים בתנועת הרכבות ובארגון הרופאים הוטרינרים מסבירים כיצד לשמור על בעלי החיים.

על פי השירות המטאורולוגי, הלילה יהיה בהיר וחם מאוד. בחיפה צפויות 22 מעלות; בירושלים 24; בתל אביב והמרכז 24; בשפלה 24; בבאר שבע 26 ובאילת 29.

ילדים מתקררים במזרקה בבאר שבע (צילום: פלאש90)
ילדים מתקררים במזרקה בבאר שבע (צילום: פלאש90)

מחר (רביעי) הטמפרטורות יעלו במידה ניכרת וייעשה שרבי ברוב האזורים. ישררו עומסי חום כבדים עד קיצוניים. השרב ישבר בהדרגה משעות הצהרים, הרוחות יתחזקו, וייתכן אובך בעיקר בדרום הארץ. בחיפה 36 מעלות; בירושלים 37; בתל אביב והמרכז 39; בשפלה 40; בבאר שבע 42 ובאילת 44.

ביום חמישי מזג האוויר צפוי להיות מעונן חלקית עד נאה. תחול ירידה ניכרת בטמפרטורות והן ישובו להיות רגילות לעונה. בשעות הבוקר ייתכן טפטוף עד גשם קל בצפון הארץ.

ביום שישי צפוי להיות בהיר עד מעונן חלקית עם ירידה קלה של טמפרטורות.

ביום שבת צפוי להיות מעונן חלקית עד בהיר ללא שינוי ניכר בטמפרטורות והן תהיינה רגילות לעונה.

להימנע ממאמץ גופני ולשתות הרבה

במשרד הבריאות מדגישים כי ההגנה הטובה ביותר כנגד נזקי החום – היא מניעה, ומבקשים מהציבור לעקוב אחר תחזיות מזג האוויר ולהיערך בהתאם. עוד הדגישו כי באזור השפלה ורצועת החוף יש לשים לב לא רק לטמפרטורה אלא גם לעומס החום – מדד המשלב חום ולחות. כאן ישנן כמה הנחיות בטיחות שעשויות להציל חיים:

  • בשעות השיא של החום מומלץ לשהות במקום שיש בו מיזוג אוויר. זוהי הדרך הטובה ביותר לקירור הבית. אין צורך להפעיל את המזגן בכל שעות היממה, אבל חשוב לעשות זאת בשעות שיא החום. במקומות בהם אין מיזוג אוויר, מומלץ לשהות מספר שעות במקום ציבורי ממוזג, ולצמצם את משך השהיה בחום.
  • מאווררים יכולים להקל על תחושת החום, אך כאשר טמפרטורת הסביבה היא מעל 35 מעלות צלזיוס, אין ביכולתם לקרר את הגוף או להגן מפני פגיעה בריאותית.
  • מומלץ בשעות החום להגיף תריסים או וילונות כדי לצמצם את חדירת קרינת השמש, אך להשאיר את הבית מאוורר. תריסים מוגפים יכולים להוריד את חדירת החום לדירה בכ-80%.
  • רחצה במים קרירים במקלחת או אמבטיה עוזרת בקירור הגוף.
  • במידה וישנה חובה לצאת החוצה, יש להקפיד לחבוש כובע רחב שוליים, להרכיב משקפי שמש, ללבוש בגדים בהירים, קלים ונוחים ולמרוח קרם הגנה מפני השמש.
  • כדאי לנוח לעתים קרובות במקום מוצל.
  • יש לצמצם למינימום את השהיה והמאמץ בחום.
  • אזהרה: לעולם אין להישאר (או להשאיר אדם אחר) ברכב חונה שחלונותיו סגורים.
  • רצוי ללבוש בגדים בהירים, קלים ונוחים.
  • בשעות החום רצוי לנוח. מומלץ לצמצם פעילות גופנית מאומצת במזג אוויר חם. אם עליכם לעשות פעילות גופנית, הקפידו לשתות במהלך הפעילות, בנוסף לשתיה היומית המומלצת, עוד 4-2 כוסות מים קרים או שתיה קלה אחרת.
  • יש להימנע מלצאת החוצה בשעות החמות. כדאי להגביל את הפעילויות מחוץ לבית לשעות הבוקר המוקדמות או לשעות הערב.
  • יש להקפיד על אכילה ושתיה נאותה. על הארוחות להיות קלות ומאוזנות.
  • יש להרבות בשתית מים קרים או שתיה קלה אחרת.
  • רצוי למעט במשקאות ממותקים, משקאות המכילים קפאין ואלכוהול.
  • כמות השתיה הנדרשת היא 10-8 כוסות שתייה ליום – גם ללא תחושת צמא.

זהירות יתר במצבי סיכון

הסכנה הבריאותית ממזג אוויר חם גדולה במיוחד אצל אנשים הסובלים מהשמנת יתר, מחלות כרוניות, מטופלים בתרופות מסוימות, בעת מחלה חריפה או במצב של חסר בנוזלים (התייבשות). גם זקנים המתגוררים לבד נמצאים בסיכון גבוה יותר להנזק בריאותית במזק אויר חם. במשרד הבריאות מנחים כי עומס חום או במהלך גל חום יש לבקר קשישים לפחות פעם ביום, ולשים לב שאינם מפתחים סימני עייפות מחום או מכת חום.

עוד ממליצים במשרד הבריאות לאוכלוסיית הקשישים ולחולים במחלות כרוניות, להקפיד להימנע ככל האפשר מחשיפה לחום ולשמש, להימנע ממאמץ גופני שאינו הכרחי, לשתות מים ולהימצא ככל האפשר במקומות ממוזגים. "האיגוד הקרדיולוגי בישראל" ממליץ לחולים המקבלים תרופות ליתר לחץ דם, חולי אי-ספיקת לב וחולים המקבלים תרופות משתנות או מרחיבות כלי דם, לצמצם ככל האפשר את השהיה בחוץ ולהקפיד על שתייה רבה יותר.

יש להתייעץ עם הרופא המטפל במצבים הבאים:

  • אנשים הסובלים ממחלות לב וכלי דם, השמנת יתר, מחלות כרוניות אחרות, מחלות נפש, ובעת מחלה חריפה או התייבשות.
  • אנשים המטופלים בתרופות הפועלות על מערכת העצבים המרכזית (המוח), כגון: תרופות להרגעה, לשינה, למחלת פרקינסון, ולבעיות נפשיות מסוימות. תרופות אלו עלולות להגביר את הרגישות לפגיעה מחום.
  • אזהרה: אם רופא הורה, בשל בעיות בריאות, להגביל את כמות השתיה, יש להתייעץ עמו כיצד לנהוג בימים חמים.
אישה זקנה שותה מים (צילום: shutterstock)
אישה זקנה שותה מים (צילום: shutterstock)

כך תשמרו על בעלי החיים מהחום הכבד

גל החום שצפוי לפקוד אותנו ישפיע לא רק עלינו, בני האדם, אלא גם על הכלבים והחתולים שלנו. בארגון הרופאים הווטרינרים ברשויות המקומיות פרסמו הנחיות שיעזרו לבעלי חיות המחמד להקל עליהם בחום הכבד:

  • זכרו: הכלבים והחתולים מסתובבים בחום עם מעיל פרווה, בלי כובע וללא קרם הגנה. דאגו להם למקום מוצל, כלי גדול מלא במים נקיים וקרים ואל תתנו להם לרוץ בשמש הקופחת. אם בא לכם לפנק את הכלב, תוכלו לתת לו להשתרע על רצפת הסלון ולהתקרר יחד איתכם במזגן.
  • יצאתם לים או לטיול בעיר? אל תשכחו כי כלבכם יחף וכריות כף רגלו עלולות להיכוות. למרות החול הלוהט והאספלט הרותח, כלבכם המסור ילך אחריכם לאן שתלכו. לכן הקפידו על יציאה לטיול בשבילים מוצלים ובשעות קרירות יותר. בנוסף לכך, קחו איתכם בקבוק מים לשימושכם וכדי שתוכלו להשקות גם את הכלב.
  • אל תשאירו את כלבכם בתוך הרכב גם אם מדובר ב"כמה דקות". המכוניות לוהטות בקיץ והשארת כלב ברכב יכולה לגרום למותו בייסורים. לצערנו, מדי שנה מגיעים כלבים למרפאות הווטרינריות לאחר שהושארו ברכב בחום הלוהט עם סימני התייבשות קשים שעלולים לגרום למותם.
  • תספורת לכלב – יכולה להקל מפני החום אבל קודם לכן מומלץ להתייעץ עם הווטרינר המטפל.
  • דואגים להשקות את חתולי הרחוב – אל תשכחו להשאיר להם כלים עם מים טריים במקומות מוצלים. כמו כן יש להחליף את המים מדי יום ולשמור על כלים נקיים.
  • כיצד ניתן לזהות מכת חום אצל כלבים? ישנם סימנים רבים ביניהם: נשימה מהירה, לשון אדומה בהירה, רוק דביק וצמיגי, חולשה, דיכאון, הקאות, אפתיות.

אם זיהיתם סימני התייבשות אצל הכלב: נסו לעודד אותו לשתות מים קרים במנות קטנות, צננו את גופו על ידי הרטבת והפעלת מאוורר או מזגן וקחו אותו לטיפול אצל הווטרינר מהר ככל הניתן.

ד"ר אבי צרפתי, יו"ר ארגון הרופאים הווטרינרים ברשויות המקומיות: "כשחם לנו – חם גם לחיות המחמד. חשבו עליהן, נסו להקל על סבלן ודאגו לתנאים נוחים שיאפשרו להן להתמודד עם החום הקיצוני. מאחל לכולנו קיץ נעים וקריר".

כלב שותה מים (PEXELS אילוסטרציה)
כלב שותה מים (PEXELS אילוסטרציה)

בכיבוי אש, בחברת החשמל וברכבת נערכים לחום

בכבאות והצלה לישראל קוראים להימנע לחלוטין מהדלקת אש, בשל הסכנה להתפשטות שריפות העלולות לסכן חיים, רכוש וטבע. כמו כן, מבקשים מהציבור לגלות עירנות, ולדווח באופן מיידי על כל מקרה של עשן או אש למוקד 102 של לוחמי האש.

מערך הכבאות ייכנס לכוננות מירבית בשל תנאי השרב, שצפויים להתפתח ובחלק מהאזורים, הטמפרטורות עלולות להגיע ל-47 מעלות חום. נציב כבאות והצלה לישראל, רב טפסר דדי שמחי, קיים הערכת מצב עם כלל המחוזות ועם גופי חירום וסיוע לרבות קק"ל, רט"ג, משטרת ישראל וצה"ל לקראת מזג אוויר קיצוני שצפוי להגיע מחר, והנחה על תגבור כוחות מקסימלי של לוחמי אש, מתנדבים וחניכי הקורסים של המכללה הלאומית לכבאות והצלה.

עובדי חברת החשמל מתכוננים לעבודה בעומס חום (צילום: יוסי ויס)
עובדי חברת החשמל מתכוננים לעבודה בעומס חום (צילום: יוסי ויס)

גם חברת החשמל ערוכה לשיאי הביקוש של הקיץ ותגברה את צוותי העבודה לקראת השרב הצפוי. כמו כן, בחודשים האחרונים קיימה עבודות תחזוקה ושיפוצים בכל מערכת החשמל ברחבי הארץ על מנת להכשירן לעבודה במתכונת מלאה. החברה מתריעה מפני פגיעה בקווי מתח בשל שריפות ומבקשת מהציבור לגלות ערנות ולהימנע מהדלקת אש סמוך לקווי חשמל.

חברת החשמל עומדת לרשות ציבור הלקוחות באמצעות מגוון אמצעי הקשר: דף הפייסבוק, אתר האינטרנט, שירות מסרונים למספר 0557000103 ומרכז שירות 103 של החברה ותטפל בכל תקלה או מפגע אשר עלולים לנבוע כתוצאה מהחום הכבד.

חברת החשמל מציינת כי למרות היערכות המקיפה עלולות להתרחש תקלות מקומיות והפרעות לא צפויות. במקרה של שריפות מתחת קווי חשמל חברת החשמל מחויבת לניתוק אספקה זמני מטעמי בטיחות. החברה מפעילה מערך גיבוי להפרעות באספקת הגז מ"תמר" באמצעות אונית הגט"ן (גז טבעי נוזלי) המשמשת כ"גיבוי חם למערכת".

רכבת ישראל (צילום ארכיון: תומר נויברג / פלאש 90).
רכבת ישראל (צילום ארכיון: תומר נויברג / פלאש 90).

לקראת גל החום הצפוי, בעקבותיו עשויה להצטמצם תנועת הרכבות בשל חשש מליקויים במסילה הנגרמים מהתחממות הפסים, נערכת רכבת ישראל מבעוד מועד ומעמידה צוותים רבים לטובת שמירה על שירות רכבות איכותי: צוותי מסילאים של חטיבת התשתיות יהיו פזורים לאורך המסילות לניטור טמפרטורת המסילה, רכבות יוצבו בכוננות במספר נקודות למתן שירות נוסף או חלופי, טכנאי מיזוג מבצעים בדיקת תקינות המערכות בתחנות וברציפים, תרחיש חלופי לניהול תנועת הרכבות במקרה של הגבלת מהירות כבר הוכן ומאגרים של בקבוקי מים יוצבו למקרה חירום.

בנוסף לכך צפויה רכבת ישראל לתגבר מחר את תנועת הרכבות לטובת המגיעים לאירוע ״עומר אדם בפארק״ ובחברה ממליצים לחוגגים להקדים את צאתם לאירוע בכשעה.
בסיום האירוע תעמיד רכבת ישראל לרשות הנוסעים רכבות מיוחדות שיחזירו אותם ליעדם.

רכבת ישראל ממליצה לנוסעיה להתעדכן בזמן אמת דרך אתר האינטרנט, היישומון, דף הפייסבוק של החברה ובמוקד השירות בטלפון *5770.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!