דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

טעם לפגם / "משמעויות הרסניות": החקלאים נגד ייבוא חסר אבחנה של פירות לישראל

בתגובה לבקשת משרד החקלאות לייבוא 60 אלף טון פירות וירקות ללא מכס, דורש ארגון מגדלי הפירות מראש הממשלה להתערב בדחיפות | "אין מחסור בפירות ודווקא יש מגמת ירידת מחירים. לא נוכל לעמוד מנגד ולתת למפעל חיינו לרדת לטמיון"

נשים קונות ירקות ופירות בשוק רמלה (צילום אילוסטרציה: יעקב לדרמן/ פלאש90)
נשים קונות ירקות ופירות בשוק רמלה (צילום אילוסטרציה: יעקב לדרמן/ פלאש90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

מכתב תמוה ששלח סמנכ"ל סחר חוץ במשרד החקלאות, יעקב פולג, ליו"ר רשות המיסים, ערן יעקב, בדרישה להקצות מכסה לייבוא ללא מכס של 60 אלף טון פירות וירקות עורר את חמתם של החקלאים המתריעים מפני החלטה פזיזה בעלת משמעויות הרסניות החוסה תחת ממשלת מעבר.

המכתב שנשלח ממשרד החקלאות לרשות המיסים בשבוע שעבר ביקש לאשר מראש מכסה לייבוא של פירות וירקות לשנים 2020-2019 בטענה כי מדובר במהלך שנועד לאפשר למשרד החקלאות להגיב מהר יותר לצרכים המתפתחים במהלך השנה. משרד החקלאות מבקש למעשה להחזיק בידיו מכסה מאושרת מראש לייבוא שאינה מוגבלת לפרי או ירק מסוים ותאפשר למשרד חופש פעולה בניהול המכסות. זאת לעומת המצב הקיים עד כה בו מכסות לייבוא פירות וירקות נפתחות רק כשיש מחסור במוצרים הבסיסים המתבטא בעליית מחירם בשוק המקומי או לקראת החגים ומאושרת על ידי שר האוצר ושר החקלאות לאחר התייעצות עם החקלאים.

חקלאי עם ארגז עגבניות (צילום: משה שי / מעריב אאוט).
חקלאי עם ארגז עגבניות (צילום: משה שי / מעריב אאוט).

ביום שני הגיבו למכתב ראשי השדולה החקלאית בכנסת ח"כ אלון שוסטר, ח"כ רם בן ברק וח"כ רם שפע שפנו במכתב משותף ליו"ר רשות המיסים ובו כתבו כי הם "מתנגדים בתוקף ליצירת מסגרת פטור ממכס ורואים בכך פגיעה קשה בחקלאות הישראלית, עד כדי איום ממשי על המגדלים המקומיים", והוסיפו כי "מהלך זה מהווה הפרה בוטה של צו היטלי המכס אשר קובע כי יבוא ללא מכס יעשה בהתאם לתנאי השוק. מדובר בשינוי מדיניות ארוכת שנים אשר מספקת את ההגנה הכמעט בלעדית של המדינה עבור חקלאים, וקיים טעם לפגם בשינוי חד כל כך במדיניות הממשלה בעת ממשלת מעבר."

אתמול (שלישי) שלח מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות ירון בלחסן מכתב חריף לראש הממשלה נתניהו שכותרתו היא "בקשה להתערבות דחופה במחטף של משרד החקלאות" ובו הוא טוען כי "אין זה מן הראוי שהחלטה כזו, שיהיו לה משמעויות הרסניות על מקור פרנסתם של עשרות אלפים במגזר החקלאי, על דמותה של מדינת ישראל ועל החוסן הלאומי ששמירת הקרקע היא אחד המרכיבים החשובים שלו, תתקבל על ידי ממשלת מעבר ערב הבחירות. משרד החקלאות נשען על נתונים לא מדויקים והערכות אינטרסנטיות. בפועל אין מחסור בפירות ודווקא יש מגמת ירידת מחירים כפי שראינו במדד חודש יוני. לצערנו, איננו זוכים כבר תקופה ארוכה לאוזן קשבת במשרד החקלאות".

בהמשך מכתבו מכריז בלחסן כי החקלאים יאלצו לצאת שוב להפגין כנגד מדיניות משרד החקלאות. "לא נוכל לעמוד מנגד ולתת למפעל חיינו לרדת לטמיון", כתב בלחסן לראש הממשלה. "בכוונתנו לנקוט בכל אמצעי המחאה כדי להבהיר לציבור הרחב ולמקבלי ההחלטות את האסון שעומד להתרחש בגליל, בנגב, ברמת הגולן, בבקעת הירדן ובחלקי הארץ האחרים".

יש לציין כי ההחלטה של סמנכ"ל משרד החקלאות לפנות בבקשה חריגה כזו לרשות המיסים מגיעה על רקע של שורת מהלכים תמוהים מצד משרד החקלאות כלפי החקלאים וביניהם מכתב ששיגר בשבוע שעבר מנכ"ל משרד החקלאות לנציגי החקלאים ולכלי התקשורת ובו הוא טוען כי החקלאים מציגים את עצמם כמסכנים, מבליטים את הקשיים בענף ומסתירים את הרווחיות שלהם. נציגי החקלאים סירבו להגיב אז למכתבו של בן אליהו.

חקלאים מפגינים מול בניין משרד האוצר, פברואר 2016 (צילום – פלאש 90)
חקלאים מפגינים מול בניין משרד האוצר, פברואר 2016 (צילום – פלאש 90)

תגובת משרד החקלאות: "המכתב שיצא ממשרד החקלאות בנושא הייבוא בשבוע שעבר הינו לבקשת רשות המיסים לקבלת עמדת משרד החקלאות לשנת 2020. כל הייבוא של הפירות והירקות לישראל מסתכם ב-4.7% מכלל התוצרת שגדלה בישראל, כך שבוודאי לא מדובר ב"יבוא פרוע". בתוך כמות זו נכללים גם פירות וירקות שבמסגרת הסכמי סחר בינלאומיים ישראל מחויבת לאשר יבוא וזאת על מנת שחקלאי ישראל יוכלו לייצא את תוצרתם לשווקים בעולם. לדוגמה אי אפשר לא לייבא אגסים מסין כי סין לא מאשרת יצוא הדרים אליה, אם לא נאשר יבוא אגסים לישראל.

עוד הוסיפו במשרד כי "יש הסכמים עם מדינות רבות שדורשות הדדיות בין הייצוא של ישראל אליהן, לייצוא לישראל מהן. בתוך אותם 4.7% יבוא, יש גם הסכמים עם ארגוני החקלאים. לדוגמה, אם מחיר העגבנייה עולה על 6 ש"ח בשוק הסיטוני, מעל 5 ימים, ניתן לאשר יבוא עגבניות ללא מכס, בהסכמה עם ארגוני החקלאים. כמו כן, אי אפשר לא לייבא אננס – כי כמות הגידול בישראל קטנה. ללא יבוא, המחיר של האננס בישראל היה מרקיע לשחקים, עוד יותר ממה שהוא היום."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!