דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טבע ישראלי

בתוך הים / אורח נדיר בשמורת האלמוגים באילת: צב ים שנמצא בסכנת הכחדה חמורה

צב הים הקרני קינן בעבר בחופי מפרץ אילת, אך נחשב כיום למבקר נדיר בשמורת האלמוגים בעיר | למרות שמדובר בקטן שבצבי הים, רגליו דמויות הסנפיר מאפשרות לו לשחות במהירות של עד 32 קמ"ש

צב ים קרני שהוא מין בסכנת הכחדה נצפה בשמורת האלמוגים באיילת (צילום: שני אלוש, רשות הטבע והגנים)
צב ים קרני שהוא מין בסכנת הכחדה נצפה בשמורת האלמוגים באיילת (צילום: שני אלוש, רשות הטבע והגנים)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

צב ים קרני, שהוגדר על ידי האיגוד הבינלאומי לשימור הטבע ומשאבי הטבע כמין בסכנת הכחדה חמורה, נצפה בשמורת האלמוגים באילת.

צב הים הקרני (ששמו המדעי, אם תהיתם, הוא Eretmochelys imbricata) הוא הקטן בצבי הים וצבעו חום-צהבהב. ארכו עומד על 89-76 ס"מ ומשקלו נע בי 43 ק"ג ל-75 ק"ג. בזכות רגליהם המיוחדות דמויות הסנפיר הם שחיינים וצוללים מעולים הם מסוגלים לשחות במהירות 32 קילומטר לשעה. הנקבות מטילות מאות ביצים בגומה בחוף החולי אותה הן חופרות בעצמן והצאצאים בוקעים כעבור מספר חודשים וזוחלים לים. הם חיים קרוב לחוף, בעיקר בשוניות אלמוגים. מי זה הם נחשב לאוכל כל, הניזון מצמחי ים, דגים, אלמוגים וחסרי חוליות.

בעבר, קיננו צבים אלה בחופי מפרץ אילת, וכיום יש להם מרכז רבייה והשבה לטבע במצפה התת-ימי. בשמורת האלמוגים בעיר הם, כאמור, מבקרים נדירים. על פי ההערכוצת הביולוגים הימיים. אוכלוסיית צבי ים אלה בצטמצמה ב-80% במהלך 135-100 השנים האחרונות.

הסיבות לסכנת ההכחדה בה מצוי הצב רבות ומגוונות. החל מקצב ההתבגרות האיטי ושיעור ההתרבות הנמוך של הצבים, דרך טורפים באכולים את הביצים בעודן קבורות בחול ועד זיהום והריסה של אזורי הקינון שלהן על חופי האוקיינוסים. סיבה נוספת, ולא מפתיעה במיוחד, היא הציד האנושי של הצבים (בעיקר הזכרים) למארות מאכל ושימוש דקורטיבי בשריון שלהם.

צב ים קרני שהוא מין בסכנת הכחדה נצפה בשמורת האלמוגים באיילת (צילום: שני אלוש, רשות הטבע והגנים)
צב ים קרני שהוא מין בסכנת הכחדה נצפה בשמורת האלמוגים באיילת (צילום: שני אלוש, רשות הטבע והגנים)

בשנת 2015 הכריז הביולוג היומי והפרופסור לביולוגיה באוניברסיטת ניו יורק, דיוויד גרובר, כי מצא מין צב ים קרני שזוהר בחשיפה לאור כחול.

הצב הזוהר, אותו מצא גרובר באיי שלמה, מסוגל לספוג אור כחול ולפלוט אותו בצבעים שונים. התופעה הזאת מוכרת אצל בעלי חיים ימיים שונים כגון דגים, צלופחים, סוסוני ים, ואפילו כרישים – אך הממצא ב-2015 היה הפעם הראשונה שנמצא צב שמסוגל לזהור בחשיכה. היצורים הימיים משתמשים באורות הזוהרים למטרות הישרדותיות שונות – מהשגת טרף ועד הרחקת אויבים. גרובר סיפר ל- Huffington Post שעל אף התגלית המרעישה, יש לבצע מחקרים נוספים כדי לגלות איך האורות הזוהרים תורמים משהו לצבי הים. "אנחנו יכולים לנחש שמאחר שלזכרים ונלקבות יש דפוסים מעט שונים, יכול להיות שהם מקרינים אור כדי לעזור לעצמם למצוא אחד את השני למטרת היזדווגות", הוא סיפר, "גם יכול להיות שהצב משתמש בצבעים כדי להסוות את עצמו כשהוא מסתובב בין חיות זוהרות אחרות. קשה לדעת מה החזון של הצב, אנחנו יודעים כל כך מעט עליו שזה מפתיע".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!