דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הרכבת הקלה

תחבורה ציבורית / העליון ביטל תביעה ייצוגית: פקידי הרכבת הקלה יורשו לקנוס נוסעים שלא שילמו

בכך הפך העליון קביעה של ביהמ"ש המחוזי בי-ם, שאישר את פתיחת ההליך נגד סיטיפס | בתביעה שנדחתה נטען כי פקידי הרכבת לא הוסמכו לגבות תשלום מוגדל מי שלא שילם על נסיעה

הרכבת הקלה בירושלים (צילום ארכיון: מרים אלסטר / פלאש 90).
הרכבת הקלה בירושלים (צילום ארכיון: מרים אלסטר / פלאש 90).

בית המשפט העליון ביטל אתמול (רביעי) פסק דין של בית המשפט המחוזי בירושלים, שאישר ניהול תובענה כייצוגית נגד חברת סיטיפס, זכיינית הרכבת הקלה בירושלים. בתביעה נטען כי פקידי הרכבת לא הוסמכו לדרוש חיוב מוגדל מנוסעים שאין ברשותם כרטיס נסיעה, ולכן יש להשיב את כל התשלומים המוגדלים בהם חויבו נוסעים שלא תיקפו את כרטיס הנסיעה.

התובענה הייצוגית הוגשה על-ידי עמותת צחור – צדק, חופש חינוך ורווחה בירושלים, ושתי נוסעות שלא תיקפו את כרטיס הנסיעה שלהן ולא שילמו על הנסיעה, לטענתן בשל תקלה טכנית או טעות אנוש. בית המשפט המחוזי אישר את ניהול התובענה כייצוגית, לאחר שקבע כי התובעות הניחו תשתית משפטית, בדרגת הסבירות הדרושה לשלב זה, לטענה שפקידי הרכבת לא הוסמכו כדין. סיטיפס הגישה בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון, והיועץ המשפטי לממשלה הגיש גם בהליך זה את עמדתו, לפיה ביהמ"ש המחוזי נקלע לכלל טעות בפירוש החוק ומשכך יש לקבל את הערעור.

כרטיס לרכבת הקלה בירושלים (צילום: אורי לנץ / פלאש 90).
כרטיס לרכבת הקלה בירושלים (צילום: אורי לנץ / פלאש 90).

היועץ המשפטי לממשלה התייצב להליך בבית המשפט המחוזי מכוח סמכותו הייחודית, והציג את עמדתו לפיה במצב החוקי כיום פקידי הרכבת הוסמכו כדין הן לדרוש תשלום מוגדל ממי שלא שילמו עבור הנסיעה, והן ביחס לסמכויות הנלוות לכך – כגון הסמכות לדרוש מהנוסע שלא שילם עבור הנסיעה לרדת מהרכבת, להציג תעודה מזהה או להמתין לבואו של שוטר. לפיכך, סבר היועמ"ש שיש לדחות את הבקשה לניהול התובענה הייצוגית. לצד זאת הודגש, כי במסגרת האיזונים בין צרכי הזכיין והמפעיל לבין זכויות הנוסעים, ובעקבות תלונות נוסעים, הוקמה ועדת ערר חיצונית לחברת "סיטיפס", אשר נוסעים שלא תיקפו את כרטיס הנסיעה שלהם, מכל סיבה שהיא, רשאים להגיש לפניה השגה על דרישת התשלום המוגדל שקיבלו. ועדה זו מהווה מסלול נוסף להגנה על זכויות הנוסעים.

במהלך הדיון בבקשת רשות הערעור, תמכו כבוד השופטים פוגלמן, מזוז וברון בעמדה שהציג היועץ המשפטי לממשלה והביעו את עמדתם לפיה לשון החוק ברורה וברור כי פקידי הרכבת הוסמכו כדין, והציעו לבא-כוחן של התובעות להסכים לביטול פסק הדין המחוזי. הצדדים הסכימו לבסוף שפסק הדין המחוזי יבוטל, כך שהבקשה לאישור התובענה כייצוגית נדחתה.

היועץ המשפטי לממשלה יוצג בהליך ע"י עורכי הדין לימור פלד ויעקב הילמן מהמחלקה האזרחית בפרקליטות המדינה.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!