דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.9°באר שבע
  • 26.0°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 14.2°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ההסתדרות הכללית

עבודה מאורגנת / "נציגי הוועדים אינם ביריונים": תגובה למתקפה של בנט על העבודה המאורגנת

"אקזיטים יכולים לעשות רק מתי מעט ואשריך שאתה נמנה עליהם, אך תבין שרוב האזרחים במדינה אינם נמנים עליהם" | יו"ר ועד רשות שדות התעופה פנחס עידן במכתב תשובה חריף לדברי השר לשעבר בנט בגל"צ

עובד צוות קרקע בנמל התעופה בן גוריון (צילום: shutterstock)
עובד צוות קרקע בנמל התעופה בן גוריון (צילום: shutterstock)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שר החינוך והכלכלה לשעבר נפתלי בנט, תקף ביום רביעי בגלי צה"ל את העובדה שרבים משרי הליכוד מחוייבים לעובדים המאורגנים הפקודים למפלגה. יו"ר ועד רשות שדות התעופה, פנחס עידן הגיב לדבריו: "אני מנסה להבין כיצד הרצון האמיתי שלך שלכל אדם בישראל יהיה סיכוי לרכוש דירה, ולהעניק חינוך הגון לילדיו עולה בקנה אחד עם התיעוב שלך כלפי ועדי העובדים: הרי הם הדואגים לסיכוי הזה".

בנט, שעמד בראשות מפלגת הימין החדש בבחירות האחרונות, אמר בראיון אצל וילנסקי וברדוגו: "אנשי הליכוד ידיהם כבולות, הם אינם יכולים לצאת כנגד הוועדים החזקים משום שהוועדים החזקים שולטים בפריימריז שם. אף שר שם לא יפתח פה ולא יקדם חוק להגבלת שביתות בשירותים חיוניים כי הם פוחדים, ואני מבין אותם, הם לא רוצים להיפגע".

נפתלי בנט | פנחס עידן (צילום: הדס פרוש/פלאש 90 | עופר עמרם)
נפתלי בנט | פנחס עידן (צילום: הדס פרוש/פלאש 90 | עופר עמרם)

"היתרון שלי, עשיתי שלושה אקזיטים ואני מסודר" הוסיף. בדבריו התייחס בנט בין היתר לכך שחייב כשר הכלכלה את תאגיד נשר למכור את מפעל הר-טוב. בשנתיים האחרונות מתריע מפעל הר-טוב כי הוא מצוי בסכנת סגירה, על רקע מדיניות הייבוא הפרועה של מלט מטורקיה, במחירי היצף המסכנים את הייצור הישראלי. "אני לא צריך אף טייקון ולא מחפש עבודה ליום שאחרי. אני משרת של העם ומוכן לצאת למלחמות. כמו שפרקתי את מונופול נשר, הבטחתי וקיימתי".

יושבים באולפן הממזג ונותנים טיפים לעובדים

הראיון, ניתן ביום רביעי, במהלך השרב הכבד. במכתב ששלח עידן לבנט בעקבותיו כתב: "פתחתם את התוכנית במילים: 'אנו יושבים כאן באולפן הממוזג' – זאת כשבחוץ משתוללת בעירה. ביום נוראי שכזה עובדי נתב"ג אינם עוצרים את העבודה ולא מתאפשר להם לשבת במשרד ממוזג. הם מתבשלים בתאי המטען של המטוסים, ממש כפי שהכבאים מסכנים עצמם בכיבוי שריפות שמשתוללות בארץ, בדיוק כפי שעובדי חברת החשמל מטפסים על עמודי החשמל ומשגיחים שלא יהיו תקלות בבתים הממוזגים, וממש כפי שנהגי הקטר ממשיכים את עבודתם על המסילות הבוערות. זה לא הפריע לך לתקוף את ועדי העובדים ואת מקומות העבודה המאורגנים".

לדבריו, ועדי העובדים הם אלו הדואגים כי אותם עובדים, שאינם יושבים בחדרים ממוזגים בקיץ ומחוממים בחורף, יתפרנסו בכבוד. "אתה באמת חושב שללא הגופים המאורגנים יישמרו זכויות העובדים? הרי תוך ימים ספורים כלל העובדים יהפכו לעובדי קבלן מנוצלים על ידי מעסיקיהם. השכר של עובדי רשות שדות התעופה הוא שכר טוב, שמכבד את העובדים ושמגיע להם בזכות ולא בחסד. זהו השכר אשר נותן סיכוי לדור שלם לרכוש דירה, בדיוק כפי שאתה עצמך שואף לו. עובדי הרשות יכולים לשלם משכנתא עבור הדירות שרכשו ויותר מזה, הם יכולים לשלם עבור שכר הלימוד של ילדיהם. במה זה סותר את העקרונות שלך או האידיאולוגיה המנחה אותך, אינני מצליח להבין".

כבאים מכבים את השריפה סמוך לקיבוץ הראל. 23 במאי 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
כבאים מכבים את השריפה סמוך לקיבוץ הראל. 23 במאי 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"אקזיטים יכולים לעשות רק מתי מעט ואשריך שאתה נמנה עליהם. אך תבין שרוב האזרחים במדינה אינם נמנים עליהם, וכל שיש להם זו האפשרות להיות סבל, סוור, נטל, נהג קטר וכו'. ואם כל הארגונים במדינה יופרטו הרי שאז, רק אז, אפסו הסיכויים לעובדים פשוטים לרכוש דירה" הוסיף עידן. "עובדה שלא ניתנת לעירעור היא שאפילו בגופים פרטיים הגיעו העובדים למסקנה כי עליהם להתאגד ולהקים וועדים שיגנו עליהם. נציגי הוועדים אינם ביריונים, אנחנו לא אלימים וגם לא ברברים. מטרה אחת עומדת לנגד עיננו והיא לדאוג לזכויות העובדים מפני שרירות לב המעסיקים. תאמין לי שאני יודע על מה אני מדבר כי אני שייך לדור אשר חווה את שרירות הלב הזו, ומשם בדיוק אני פועל".

את דבריו סיכם עידן: "נפתלי ידידי, אני יותר מאשר אשמח לארח אותך באופן אישי בנתב"ג. לא בלאונג' הממוזג אלא דווקא מתחת לאדמה ובבטן המטוס עם העובדים שלנו, מזיעים בעבודה קשה כדי שעם ישראל יוכל להנות בחופשת הקיץ".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!