דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.9°תל אביב
  • 15.8°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 19.2°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.8°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 19.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כדורגל

מקום על המגרש / "אף אחד לא יתעלם מאתנו": 100 שחקניות כדורגל בכנס היסטורי בבית ההסתדרות

יו"ר ארגון השחקנים, הכדורגלנית קארין סנדל: "הכוח הכי משמעותי שיש לנו זה הביחד שלנו" | לצד השחקניות הנאבקות, לכנס הגיעו נערות צעירות שחולמות על עתיד בענף

כנס שחקניות הכדורגל, בית ההסתדרות (צילום: יאיר צוקר)
כנס שחקניות הכדורגל, בית ההסתדרות (צילום: יאיר צוקר)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

אירוע קטן שהתרחש בשולי המפגש של שחקניות הכדורגל בבית ההסתדרות אתמול (ראשון), משקף אולי בצורה המדויקת ביותר את מידת חשיבתו: שעה לאחר תחילת הכנס, הגיעו ארבע נערות צעירות וגילו שהשער המוביל לכניסה הראשית נעול, בגלל השעה המאוחרת. הן לא רצו לפספס את הרגע ההיסטורי והתלבטו בינן לבין עצמן האם לטפס מעל הגדר או לחפש דרך חלופית, עד שלבסוף החליטו, בעצת עוברי אורח להיכנס לתוך הבניין דרך כניסה אחרת.

הרגע הקטן הזה מבטא אולי בצורה המדויקת ביותר את רגעי הקסם שהתחוללו אתמול בקומה החמישית בבית ההסתדרות, כנס בו השתתפו כ-100 שחקניות כדורגל והתקיים בהובלת ארגון השחקנים והשחקניות וחטיבת הספורט בהסתדרות. נערות צעירות בנות 15 יושבות לצד שחקניות ותיקות בנות 30 פלוס ומקשיבות בצמא אדיר למתחולל על הבמה. באוויר עמדה גם התקווה שמדובר ברגע מיוחד, תחילת הדרך להגשמת חלום משותף.

כנס שחקניות הכדורגל, בית ההסתדרות (צילום: יאיר צוקר)
כנס שחקניות הכדורגל, בית ההסתדרות (צילום: יאיר צוקר)

100 שחקניות כדורגל הגיעו אתמול לכנס חירום בבית ההסתדרות בו הציגו נציגי השחקניות את החזון שלהן לעתיד המאבק החברתי של הענף בישראל: למען הפיכת כדורגל הנשים בישראל למקצועני. קארין סנדל יו"ר ארגון השחקנים והשחקניות אמרה: "הרבה מאוד שנים היינו שקופות. בלי יכולת להשמיע את הקול שלנו ולדרוש את מה שמגיע לכל אחת ואחת מאיתנו. הכוח הכי משמעותי שיש לנו זה הביחד שלנו. אנחנו צריכות להבין שביום שכלל שחקניות הכדורגל יתאחדו יחדיו למען מטרה משותפת, נצליח לקדם את הענף הרבה יותר ממה שקרה כאן עד עכשיו". יו"ר חטיבת הספורט בהסתדרות ניר אלון הבהיר לשחקניות: "יש לכן זכויות – אתן עובדות לכל דבר ועניין".

את הכנס פתחה קארין סנדל יו"ר איגוד שחקני ושחקניות הכדורגל. "בחודשים האחרונים יצאה קבוצה של שחקניות נציגות הליגה במטרה לשנות את המציאות בא אנו חיות. החלטנו לצאת לדרך חדשה, כדי ליצר שינוי בכדורגל הנשים בישראל. המטרה העיקרית שלנו בכנס הזה היא לדאוג למען עתיד טוב יותר לכולנו". עוד הוסיפה, "כשכולנו עומדות מאוחדות, מגובשות עם חזון ברור. קולנו ישמע ואף אחד לא יוכל להתעלם מאיתנו יותר. אנחנו צריכות לדרוש את הזכות להיות שחקניות כדורגל מקצועניות".

יו"ר ארגון שחקני הכדורגל קארין סנדל בכנס שחקניות הכדורגל בבית ההסתדרות, 21 ביולי 2019 (צילום: יאיר צוקר)
יו"ר ארגון שחקני הכדורגל קארין סנדל בכנס שחקניות הכדורגל בבית ההסתדרות, 21 ביולי 2019 (צילום: יאיר צוקר)

ראש חטיבת הספורט בהסתדרות, ניר אלון דיבר על המאבק לזכויות שחקניות הנבחרת שקיים הארגון ב-2015, והסביר לשחקניות הכדורגל את זכויותיהן כעבודות המועסקות ע"י מועדוני הכדורגל: "אתן עובדות לכל דבר ועניין. כל משכורת שאתן מקבלות, צריכה להיכנס ב-9 לחודש. אני יודע שלרובכן לא משלמים פנסיה, אך מגיעה לכן פנסיה. מגיע לכן ביטוח לאומי, מגיע לכן ביטוח לפי חוק הספורט. אנו הקמנו מערכת 24/7, לכל שאלה יש תשובה. יש לנו יועצים משפטים. למשל אם משהי איחרה לאימון או למשחק, אסור להוריד לה בשכר. כל קבוצה יכולה להעמיד לוועדת משמעת תוך 72 שעות. יש לכם נציגים (מתוך ארגון השחקנים) שיכולים לייצג אותכם בוועדת משמעת".

יו"ר חטיבת הספורט בהסתדרות ניר אלון בכנס שחקניות הכדורגל בבית ההסתדרות, 21 ביולי 2017 (צילום: יאיר צוקר)
יו"ר חטיבת הספורט בהסתדרות ניר אלון בכנס שחקניות הכדורגל בבית ההסתדרות, 21 ביולי 2017 (צילום: יאיר צוקר)

במקביל לקיומו של הכנס הכריז ארגון שחקניות ושחקני הכדורגל בהסתדרות בקשה להצטרף לעתירה לבג"צ של שמעון מימון ואגודת הנשים של מכבי חולון כנגד שרת הספורט מירי רגב, שר האוצר משה כחלון והמועצה להסדר ההימורים בספורט. בכך הצטרף הארגון לקבוצות ליגת העל במאבקן המשותף לשינוי התקציבים והיחס המפלה של כדורגל הנשים בישראל.

בבקשה שהוגשה על ידי עו"ד אופיר רונן מדגיש ארגון שחקני ושחקניות הכדורגל  כי הדיון בבג"צ חייב להתקיים עוד לפני ה-15 באוגוסט, שכן אם עד לתאריך זה לא תתקבל החלטה המחייבת את משרד התרבות והספורט להעביר 4 מיליון שקלים לקבוצות הנשים, יש סכנה שליגת העל בכדורגל נשים לעונת 2019/20 לא תפתח.

אשרת עיני וקארין סנדל בכנס שחקניות הכדורגל, בית ההסתדרות (צילום: מושיק אושרי, אס"א ת"א)
אשרת עיני וקארין סנדל בכנס שחקניות הכדורגל, בית ההסתדרות (צילום: מושיק אושרי, אס"א ת"א)

בעתירה שהוגשה לבג"צ נטען שמשרד הספורט מפלה לרעה את קבוצות הנשים. על פי הסיכומים היו אמורות הקבוצות לקבל מדי שנה הקצבה של כ-4 מיליון שקלים, אך בפועל המשרד העביר להן רק 2.4 מיליון. בבקשה להצטרפות כצד לבג״צ הדגיש ארגון שחקני ושחקניות הכדורגל כי אפליית כדורגל הנשים בארץ על רקע מגדרי נמשכת שנים רבות, ותקציבי כדורגל הנשים בארץ עומדים על 2.4 אחוז בלבד מהתקציבים המוקצבים לכדורגל גברים (2.4 מיליון ש״ח המוקצים לענף הכדורגל נשים לעומת כ-100 מיליון ש״ח המוקצים לענף הכדורגל גברים).

חלק ממובילות המאבק הן השחקניות הבכירות בישראל, רבות מהן כבר בשלבים האחרונים של הקריירה שלהן. זהו דור השחקניות שחלמו לפני יותר מעשור, גם כשעוד באירופה עוד לא היה כדורגל נשים מקצועני, להפוך לשחקניות מקצועיות. אלו אותן השחקניות שהבינו עם השנים, שהכוח היחיד לשנות הוא להתאגד יחדיו ולצאת למאבק משותף, וכעת הן בוחרות לנצל את המעמד שלהן כדי לאחד את כל השחקניות בישראל למאבק על הפיכת הענף למקצועני. רבות מהן כבר לא יזכו ליהנות מפירות המאבק, אבל בעבור אותן נערות צעירות שהגיעו אתמול לכנס, ייתכן שהן פותחות אופק לעתיד חדש.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!