דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
18.3°תל אביב
  • 11.6°ירושלים
  • 18.3°תל אביב
  • 14.7°חיפה
  • 19.1°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 20.2°אילת
  • 17.8°טבריה
  • 11.1°צפת
  • 17.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שוק הקנאביס

ייצוא וייבוא ירוק / רפורמת הייצוא בסכנת עיכוב ושוק הקנאביס הישראלי סוער

משרד הבריאות מתכוון להתנות את פתיחת שוק הקנאביס הרפואי לייצוא בפיקוח על מחירי המוצר בארץ | הסיבה: חשש שהחברות יעדיפו לייצא במחיר גבוה יותר וכך יווצר מחסור בקנביס ובהתאם המחירים יעלו |מנכ"ל חברת בזלת תוקף את משרד הבריאות הפועל כנגד החלטת ממשלה בנושא

חממה לגידול קנאביס רפואי (צילום: חממות תיקון עולם).
חממה לגידול קנאביס רפואי (צילום: חממות תיקון עולם).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

תעשיית הקנאביס הישראלית מגיבה לעצירת רפורמת הייצוא. מנכ"ל בזלת, מאיר אריאל במכתב למנכ"ל משרד הבריאות "כך נראית מדינה בלי בעל בית! הפכנו למדינת הפקר".

כנס קנאביס רפואי, גני התערוכה, אוקטובר 2018 (ספי קרופסקי)
כנס קנאביס רפואי, גני התערוכה, אוקטובר 2018 (ספי קרופסקי)

לאחר שאתמול (ראשון) פורסמה כוונת משרד הבריאות להתנות את יצוא הקנאביס מישראל בפיקוח על המחירים בשוק המקומי, יצא היום מנכ"ל חברת בזלת, המתהדרת בהיותה החברה הגדולה ביותר בענף, במתקפה על ההחלטה של משרד הבריאות. במכתב שכתב למנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב, מתאר אריאל את המצב. "משרד הבריאות אשר אתה אמון על ניהול מדיניותו, מאיים כי יתקע את הייצוא עד ליצירת מנגנון פיקוח על המחירים. עולם הפוך. מלחמות האגו הילדותיות של הפקידים במשרד הבריאות פוגעות בסופו של דבר במטופל ובמשק הישראלי. עיכוב הייצוא מונע ממדינת ישראל הכנסות של מיליארדי שקלים בשנה. וחמור מכך, כל עוד אין ייצוא בפועל, אין לחברות אינטרס להגדיל את נפח הייצור, מה שמעלה משמעותית את המחירים עבור המטופלים".

עוד כותב אריאל כי "כך נראית מדינה בלי בעל בית! הפכנו למדינת הפקר, מדינה בה חברות משקיעות מיליונים רבים בהסתמך על החלטת ממשלה לאשר את ייצוא הקנאביס הרפואי, אולם במקביל משרד הבריאות עושה ככל שביכולתו לסנדל את ההחלטה שהגוף לה הוא כפוף – אישר".

בהמשך מכתבו מתייחס אריאל למחירי הקנאביס בשוק המקומי וטוען כי "מחיר הקנאביס בישראל הוא הזול בעולם" וכי חברות הקנאביס ממנות בשנים האחרונות את מחיר הקנאביס למטופלים כשהן סופגות הפסדים.

יש לציין כי ההחלטה של משרד הבריאות מגיעה גם על רקע דיווחים ממטופלים שלא מצליחים להשיג את התרופה בגלל מחסור שהתפתח בחודשים האחרונים. חלק מהמטופלים סיפרו כי לצערם הם נאלצים לרכוש את הקנאביס מסוחרים בלתי חוקיים מחוץ לשוק המוסדר.

על אף שיש צדק מסוים בהגיון של אריאל שטוען כי הפתיחה לייצוא תגדיל את הייצור המקומי וכתוצאה מכך תוזיל עלויות, גם החשש של מנכ"ל משרד הבריאות כי התחלת הייצוא של קנאביס לשווקים שבהם מחירו גבוה יותר תעמיק את המחסור בשוק המקומי ותעלה את מחיר התרופה לא תלוש מהמציאות. לא פעם בעבר ובמיוחד בעולם התרופות שבו יש ביקוש קשיח, שינויים בהסדרי סחר בין לאומיים הובילו למחסור ולעליית מחירים.

את הסתירה בין הרצון לאפשר ייצוא שיכניס כסף רב לכלכלה הישראלית לבין ההגנה על הצרכנים בישראל ניתן ליישב בליווי צמוד של הרפורמה. עם זאת גם הפעם ניתן לראות איך הכאוס של תקופת בחירות ארוכה מייצר בלגן בהוצאה לפועל של רפורמה חשובה בעלת השלכות משמעותיות מאוד על חייהם של רבים בישראל ועל הכלכלה הישראלית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!