דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
24.0°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 21.4°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מאבק האחיות

שביתת האחיות / תומכים באחיות: המורים, הרופאים, מנהלי מחלקות ופוליטיקאים באופוזיציה

מנהלי המחלקות הפנימיות פרסמו את נתוני התפוסה הבוקר במחלקותיהם, המחזקים את טענות האחיות למחסור בתקנים | הסתדרות המורים: "אנחנו רואים מה קורה, מערכת הבריאות קורסת" | הסתדרות הרופאים מזהירים: "המשבר הנוכחי הוא ראשון מבין רבים הצפויים לנו" | סגן שר הבריאות ליצמן קרא לאחיות לחדול משביתתן

שלט המודיע על שביתת האחיות במרפאת כללית (צילום: טל כרמון)
שלט המודיע על שביתת האחיות במרפאת כללית (צילום: טל כרמון)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

האחיות שובתות היום (שלישי) במחאה על העומס הגדול וריבוי המטלות שניתנו ללא תוספת תקנים. על רקע השביתה וכצעד של תמיכה העבירו מנהלי המחלקות הפנימיות בבתי-החולים מדגם מייצג של מצב התפוסות במחלקות. גם מטעם הר"י יצאה הודעת תמיכה המתארת את המצב במערכת הבריאות כ"על סף קריסה" ומדגישה את בעיית התקנים החסרים. גם הפוליטיקאים באופוזיציה מביעים תמיכה ומעבירים ביקורת קשה על שר הבריאות וראש הממשלה בנימין נתניהו. 

שלט המודיע על שביתת האחיות במרפאת פרונט בחיפה (צילום: שי ניר)
שלט המודיע על שביתת האחיות במרפאת פרונט בחיפה (צילום: שי ניר)

לדברי מנהלי המחלקות הפנימיות בבתי החולים, במניין הרופאים המומחים, נספרים מנהלי המחלקות עצמם. ישנו ריבוי מונשמים ומאושפזים מבודדים, שמחייבים תוספת כוח אדם והשגחה רפואית. ועדיין, חסר כח האדם הדרוש לטיפול מיטבי בחולים.

"אלו הם הנתונים המדגמיים לבוקר זה: פנימית ה' העמק – תקן: 30, מאושפזים בפועל: 29, מהם 2 מונשמים, 3 רופאים מומחים, 5 מתמחים, 2 סטאז'רים, במחלקה לומדים היום 7 סטודנטים לרפואה. 

פנימית ח' רמב"ם – תקן: 36, מאושפזים בפועל: 37, 6 מהם מונשמים, עוד 3 מחכים במיון, 1 רופא מומחה, 4 מתמחים, 3 סטאז'רים.

פנימית א' הלל יפה – תקן: 36, מאושפזים בפועל: 41, 5 מהם מונשמים, 2 רופאים מומחים, 3 מתמחים, 3 סטאז'רים.

פנימית ד' הלל יפה – תקן: 38, מאושפזים בפועל: 33, 14 חולים חדשים ב-24 שעות, 1 רופא מומחה , 6 מתמחים, 4 סטאז'רים, 3 מונשמים.

פנימית ב' שיבא – תקן: 37, 38 מאושפזים בפועל, 2 מומחים, 4 מתמחים.

פנימית ו' וולפסון – תקן: 38, מאושפזים בפועל: 43, 1 מונשם, 4 בבידוד, 1 רופא מומחה, 2 מתמחים, 2 סטאז'רים, 4 סטודנטים.

שערי צדק: פנימיות א-ב-ג תקן 36 חולים, בפועל 43, 41, 48 חולים בהתאמה. בכל מחלקה 2 רופאים מומחים, 4-5 מתמחים. פנימית ד' תקן 22 חולים, בפועל 23 חולים.

פנימית א' קפלן – תקן: 38, מאושפזים בפועל: 44, 2 רופאים מומחים, 5 מתמחים, 2 סטאז'רים, 5 סטודנטים.

פנימית ד' ברזילי – תקן: 41, מאושפזים בפועל: 40, מהם 3 מונשמים, 3 בבידוד, 2 רופאים מומחים, 4 מתמחים".

מהסתדרות המורים נמסרי כי היא "תומכת במאבקה הצודק של הסתדרות האחיות והאחים על תנאי העבודה הקשים, על שכרם הנמוך, העומס שמוטל עליהם והיעדר התקנים". מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד: "זה לא רק המאבק שלהם. זה המאבק של כולנו. מערכת הבריאות קורסת. אנחנו רואים מה קורה, התורים הבלתי נסבלים, העומס הרב המחסור במיטות, המחסור בידיים עובדות. האחים והאחיות עומדים בחזית. אני מחזקת את ידיהם של חבריי מהסתדרות האחים והאחיות ומאחלת להם שיצליחו במאבקם הצודק".

ד"ר זאב פלדמן יו"ר ארגון רופאי המדינה ומ"מ יו"ר הר"י בתגובה לשביתת הסתדרות האחים והאחיות: "מערכת הבריאות נמצאת על סף קריסה. חסרים רופאים ורופאות, אחיות ואחים כדי לטפל בחולים במחלקות ובחדרי המיון מחד, ומאידך יושבים רבים מהם בבית אוחזים בידם רישיונות לעסוק ברפואה בישראל, ומקבלים דמי אבטלה, כי אין תקנים. המשבר הנוכחי הוא ראשון מבין רבים הצפויים לנו בתקופה הקרובה, באם ראש הממשלה ומשרד האוצר לא יתעשתו ויפנו את משאבי כוח האדם, התקנים והמשאבים הדרושים לשיקום מערכת הבריאות".

בכנס מדדי האיכות של משרד הבריאות אמר הבוקר סגן שר הבריאות על שביתת האחיות, "האחיות עושות עבודת קודש. אנו מודעים לזכויות שלהן וחשוב לנו שהאחיות תקבלנה את המגיע להן. עם זאת ההחלטה על השביתה אינה נכונה. המו”מ על שכרן וזכויותיהן לא צריך להיות בפגיעה בחולים. פנינו לבית הדין לעבודה, ואנו קוראים לאחיות לשבת למו”מ".

האחיות עצמן מוחות בין היתר על מדדי האיכות היות שלטענתן מילוי המדדים יגזול מזמנן המועט גם ככה, ושהגברת המטלות המושטות עליהן ללא הגברת התקנים מייצרת פגיעה בתנאי העבודה שלהן ובמטופלים עליהם הן אמונות. על מדדי האיכות אמר ליצמן, "מדובר במהלך של שקיפות במטרה לייעל ולשפר את המערכת. אנו רואים במדדים אינדיקציה חשובה לצורך בקרה ושינוי. אנו מציעים להתייחס לדו”ח כלשונו, ללא שינויים ותוספות כלשהם".

יו״ר מפלגת העבודה ח״כ עמיר פרץ אמר על שביתת האחיות, כי "שביתת האחים והאחיות היא מאבק על החיים שלנו. העומס בו נדרשות האחיות לעבוד, הזלזול בתנאי העבודה והשכר שלהם, הם זילות בחיי אדם. נתניהו שהוא גם שר הבריאות, חייב להבין שמערכת הבריאות הקורסת היא אחריותו המוחלטת ולהפנים כי הבריחה מאחריות איננה הפיתרון".

"לא מדובר רק בשכרם הזעום, באלימות נגדם, בצפיפות ובעומס הנהלים- זוהי הפקרה מתמשכת של תחום הבריאות כולו והתעלמות ממשלתית גורפת מזעקת האחיות והחולים. מאבק האחיות הוא חוד החנית של המאבק החברתי כולו. אנחנו נשיב את האחריות הלאומית לבריאות, לחינוך, לרווחה ונפסיק את ההפקרות החברתית. מפלגת העבודה מחזקת את האחיות והאחים במאבקם הצודק. אני קורא לאזרחי ישראל לגלות סבלנות ולתמוך במאבק האחיות גם אם נדחה תור לניתוח או בוטלה בדיקה, זהו המאבק של כולנו".

ח"כ אבי ניסנקורן אמר על שביתת האחיות, "כך לא צריכה להיראות הרפואה הציבורית בישראל- תת תקינה שאינה תואמת את העומסים, מביאה לזעקת האחיות הנשמעת כעת. אני מחזק את ידיהן. האחים והאחיות עושים עבודת קודש ומטפלים בכל אחד ואחת מאיתנו ברגעים הכי קשים. כחול לבן תשים במרכז סדר העדיפויות את הבריאות הציבורית".

חה״כ יעל גרמן הצהירה כי "האחיות, המטפלות בנו במסירות רבה כל השנים, לא יכולות עוד לעמוד בתנאים הבלתי נסבלים בבתי החולים, בצפיפות ובמחסור בכוח אדם. הן משקפות את מצב מערכת הבריאות המשוועת לתקציבים ולתוכנית מפורטת. מערכת הבריאות צריכה להיות בראש סדר העדיפות של הממשלה, כל ממשלה".

ח"כ עופר כסיף, חד"ש: "‏ידיהן של האחיות עסוקות כל העת בטיפול בציבור הרחב, מתן חיסונים ומזור לחולים. זו העת לחזק ידיהן, במאבק הצודק נגד מיעוט התקנים, הבירוקרטיה הלקויה, תנאי ההעסקה הירודים וקיזוז שכרן בשל העיצומים. מאבק האחיות הוא מאבקה של החברה כולה, למען מערכת בריאות ציבורית איכותית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!