דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ישראלים יוצאי אתיופיה

המסע שלא נגמר / הרב אבינר קבע כי שני שליש מעולי אתיופיה אינם יהודים. הנתון רחוק מאוד מהאמת

במאמר שהתפרסם באתר 'כיפה' קבע אחד מחשובי הרבנים בציונות הדתית כי מרבית עולי אתיופיה אינם יהודים וטען כי אלו נתוני הלמ"ס | בלמ"ס מכירים נתונים אחרים לגמרי, אולם המאמר עדיין ברשת | "זה עוד סכין ועוד סכין בלב של העדה האתיופית, של עם ישראל", אומר הרב שרון שלום

הפגנה במחאה על אלימות משטרתית נגד יוצאי העדה האתיופית. 8 ביולי 2019 (תומר ניוברג / פלאש90)
הפגנה במחאה על אלימות משטרתית נגד יוצאי העדה האתיופית. 8 ביולי 2019 (תומר ניוברג / פלאש90)
יהל פרג'

10 ימים לאחר הירי בסלומון טקה ז"ל, בשלב בו המחאה בעקבות הירי שכחה מעט, התפרסם מאמר באתר 'כיפה', תחת הכותרת "הרב אבינר: האם יוצאי אתיופיה הם בכלל יהודים?". במאמר עונה הרב שלמה אבינר, אחד מהרבנים המקובלים על הציבור הדתי-לאומי וראש ישיבת עטרת ירושלים, על שאלות שונות הנוגעות למחאה.

בסוף הטקסט מבקש הרב אבינר, "להילחם בכל תוקף נגד הגזענות, ולהרבות אהבה ואחווה ושלום ורעות", אולם לשאלה השלישית, "האם אין זה נכון שעולים רבים מאתיופיה כלל אינם יהודים?" משיב אבינר כך: "לצערנו זה נכון, בערך שליש הם יהודים, שני שליש הם גויים, משלושה סוגים: פלאשמורה שהם יהודים שהתנצרו לפני 140 שנה, גויים נוצרים שהצטרפו להם לעלות, ואיחוד משפחות ואיחוד עם איחוד משפחות וכן הלאה". הרב אבינר אף מתקף את הנתונים וקובע כי "כל אלה נתונים של הלמ"ס, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה."

מאמרו של הרב שלמה אבינר באתר כיפה (צילום מסך)
מאמרו של הרב שלמה אבינר באתר כיפה (צילום מסך)

אולם מבדיקה שערך 'דבר' עם הלשכה המרכזית לסטטיקטיקה, הנתון אותו מציג הרב אבינר בבטחון מלא, והפך עבור ציבור רחב להוכחה ניצחת בדבר חוסר הלגיטימציה של המחאה – אינו נכון, בלשון המעטה.

לא מתנצל

לפי הלמ"ס בשנת 2017 95% מאוכלוסיית מוצא אתיופיה הם יהודים. 3% נוצרים ו-2% לא מסווגים לפי דת. הנתון אינו מתייחס לדת הנרשמת בעת העלייה לארץ, אלא לאופן בו נרשמים העולים ברשות האוכלוסין, בשנה או בשנתיים לאחר העלייה. בלמ"ס מדגישים כי יש להבחין בין הדת הנרשמת עם הגעתם לארץ ובין דתם כעבור זמן.

קשה לדעת מהיכן שאב הרב אבינר את הנתונים. כששאלנו אותו על כך, אמר ״הנתונים האלה באו אלי ממנהיגי העדה האתיופית. אחר כך (לאחר פרסום המאמר – י.פ) העירו לי שהם לא נכונים. ולכן, פרסמתי את המאמר והשמטתי את הנתונים.״

הרב שלמה אבינר (צילום: יוסיזמיר / פלאש 90).
הרב שלמה אבינר (צילום: יוסיזמיר / פלאש 90).

הם עדיין מופיעים באתר.
"טוב שאתה אומר כי ביקשתי מהעורך להשמיט אותם. כנראה לא עשה את זה. ככה אומרים מנהיגי העדה. אבל בדקתי ולא מצאתי אסמכתא. לא נכנסתי לעובי הקורה. יש הרבה זה בטוח. הרבה, אל תשאל אותי כמה זה הרבה, אני שומר על עמימות. לא שני שליש. אפשר למצוא בקלות מאמרים לפני שהמאמר שלי פורסם לפיהם 'מנהיגי העדה האתיופית מזהירים'."

כבוד הרב, אתה בוודאי יודע שלדברים שלך יש משקל רב. אם באתר, לו יש קוראים רבים, מתפרסמת כותרת לפיה שני שליש מהעולים מאתיופיה אינם יהודים, זו הטעיה קשה. תרצה להגיד משהו לקוראים שלנו? לחזור בך מהקביעה הזו?
"אין צורך. תיקנתי בו ביום. ניזונתי מהמנהיגים של העדה, אולי המידע שלהם נכון אולי לא, אני לא יודע. אני לא נכנס לנושא."

"סכין ועוד סכין בלב העדה האתיופית"

רב הקהילה שרון שלום, ראש הקתדרה הבינלאומית לחקר יהדות אתיופיה בקריה האקדמית אונו, אמר ל'דבר': "זה עוד סכין ועוד סכין בלב של העדה האתיופית, של עם ישראל. אם אחרי 30 שנה פה בישראל, רבנים עדיין מעלים לדיון את השאלה של יהדות עולי אתיופיה, זו התנשאות כלפי הקהילה הזו. זילזול, חוסר הערכה. יכול להיות שיש צדק במספרים, אבל למה במקום להרגיע את המצב, אדם שרואה את איבוד התקווה של האנשים האלו, מוסיף עוד שמן למדורה הזו? זה לא חכם בכלל.

"אני לא מבין מה הקשר בין ההפגנה האלימה לשאלה היהודית" הוסיף שרון. "מי שמסיק מכך שככל שרמת האלימות עולה, המפגינים אינם יהודים, הוא חסר תודעה היסטורית. הפנתרים השחורים אינם יהודים? יש בעיה בעולם ובעולם היהודי שהתודעה היא כביכול שהיהודי האותנטי הוא יהודי אשכנזי אורתודוכסי. אם אתה באבא סאלי או סבתא עזיזה או מנגיסטו מאתיופיה, זה נספחים, זה הערב רב. 2,500 שנה הקייסים שמרו על הזהות היהודית שלהם, למה דווקא פה לוקחים מהם את הסמכות?

הרב ד"ר שרון שלום (באדיבות המצולם)
הרב ד"ר שרון שלום (באדיבות המצולם)

״לא חסרים יהודים גרים לאורך ההיסטוריה. יש לנו מספיק גרים כמו שמעיה ואבטליון, וכמו רוב גדולי ישראל, שהתגיירו. אפילו הסבתא של המשיח התגיירה, אז מה עניין שמיטה להר סיני? מה הקשר בין רמת הוונדליזם לעניין היהדות? במסכת קידושין, הגמרא אומרת ש'קשים גרים לישראל כספחת', כלומר, דווקא הם מדקדקים במצוות. אפילו עד כדי כך שהגרים הם ברמה נעלה יותר ממי שנולד יהודי.״

לדבריו של שרון ״אם לאנשים היה איכפת מהקהילה האתיופית, מזמן היו דואגים להקים ועדה שכוללת נציגים של ביתא ישראל, של בני הפלאשמורה, של רבנים, קייסים, רבנות, ועושים סדר. אז במקום להגיד גוי או יהודי, אם רבנים חושבים שיש פה בעיה, אז בבקשה שיבואו ויציעו הצעה פרקטית לגבי מה עושים. הממשלה החליטה להעלות את שארית יהודי אתיופיה, מדינת ישראל, אז שיעשו את זה! הממשלה החליטה שהם יהודים, אבל הרבנים שותקים. למה דווקא עכשיו ברגעים הקשים ביותר? למה להכעיס? זה בני אדם. אם הם יהודים אז הם יהודים. חביב אדם שנברא בצלם. מי שהחריב את בית המקדש זה אנשים שחשדו אחד בשני. לא היו ישרים בין אדם וחברו, שהשני הוא אפיקורס, והשני הוא כזה, ובאו לידי שפיכות דמים. אז מי היה שם, חילונים? רוסים? אתיופים? לא. כולם היו חרדים.

״איפה החכמה של רב יהודי להכניס סכין בלב של האנשים, במקום לראות בני נוער מתוסכלים מתחושה של זרות, ייאוש, של זלזול, לעודד ולהכניס תקווה לאנשים, ולהחדיר בהם אמונה?"

אבי יאלו (צילום באדיבות המצולם)
אבי יאלו (צילום באדיבות המצולם)

גם הפעיל החברתי אבי יאלו הגיב לדברי הרב אבינר ״בהתחלה כשקראתי את הרשומות של הרב, זה היה עוד נדבך נוסף במערכת הכזבים והשקרים שמפצים כלפי הקהילה. בעצם הספק מקדמת דנא, בעיקר מהממסד הרבני שמטיל ספק ביהדות שלנו. הם לא מסתתרים, הם אומרים את זה בגאון. תוך הסתמכות של מספרים שקריים. הקהילה האתיופית היא כמעט הקהילה היחידה שהמטילים ספק קטגורי ביהדות שלה, עוד מאותו עיוות שעושים כלפי הקהילה. בסוף אנחנו ידועים שהנתונים הם שקריים. אבל הם לא נותנים לעובדות לבלבל אותם. אנחנו בין הקהילות היחידות ששמרו על היהדות שלהן, תוך כדי ששילמו מחיר יקר. רבנים כמו הרב אבינר הם אלו שמאפשרים ביטויים גזעניים כמו המוהל מחדרה. זו גזענות שמאפיינת את הממסד הרבני. לא כל הרבנים כאלו, אבל מועצת הרבנות עדיין מטילה ספק ביהדות שלנו, וזה שהרב אבינר אומר את הדברים האלו, זה מאפשר את ההסתה הפרועה, שמובילה לגזענות. הוא מטיל ספק בעצם הקיום שלנו כאן. מוטב היה שהרב אבינר יעסוק בדברים שהוא מבין בהם, ולא יעסוק ביהדות הקהילה האתיופית.״

באתר כיפה בחרו שלא להגיב לדברים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!