דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ההסתדרות הכללית

שנה"ל תש"פ / אין עם מי לדבר: עובדי כפרי הנוער זועמים על גרירת הרגליים של האוצר

במשך שנתיים שמרו 2,500 עובדי כפרי הנוער על שקט תעשייתי לבקשת משרד האוצר, אך המו"מ על הסכם קיבוצי תקוע | השבוע נפגשו ראשי הוועדים לדון בהמשך המאבק | מדריך בקציני ים-עכו: "אני עובד 40 שנה כבר, וצריך לקבל השלמת מינימום. איפה שמעת על דבר כזה?"

ניר אלון (במרכז חולצה כחולה) ונציגי הוועדים מכפרי הנוער השונים (צילום: דוברות ההסתדרות)
ניר אלון (במרכז חולצה כחולה) ונציגי הוועדים מכפרי הנוער השונים (צילום: דוברות ההסתדרות)
דוד טברסקי

שנתיים וחצי לאחר שהכריזו על סכסוך העבודה הראשון שלהם, מחנכי ומחנכות כפרי הנוער מעלים הילוך במאבק. אמש (שני) נפגשו עשרות נציגי ועדים מכפרי הנוער ברחבי הארץ לאסיפת חירום בהסתדרות, כחלק ממאבק העובדים לשיפור תנאי העסקתם. לאחר דשדוש במשא ומתן בין ראשי הוועדים בגיבוי ההסתדרות מול המדינה, פתחו העובדים בשביתת אזהרה בת יום אחד. רק אחריה הסכימו משרדי האוצר החינוך הסכימו להתיישב למו"מ לקראת הסכם קיבוצי כללי.

2,500 העובדים בכ-50 כפרי נוער ברחבי הארץ מאוגדים בחטיבת מוסדות החינוך החקלאיים והפנימייתים בהסתדרות המעו"ף, ביניהם מחנכות ומחנכים, עובדי מנהלה, חקלאות ועוד. רוב העובדים חיים ועובדים בתוך כפרי הנוער, ונמצאים עם החניכים לאורך כל היום והלילה. רבים מהחניכים שלהם הם בני נוער המוגדרים כנוער שוליים או נוער במצוקה, ולמרות היותם מחנכים מהשורה הראשונה, הם לא מוגדרים כאנשי חינוך רשמיים. בכ-28 מוסדות חינוך חקלאיים ופנימיות הנוער, משתכרים העובדים עד היום בשכר מינימום ואף פחות מכך ובין היתר, דורשים העובדים עדכונים בהסכמי השכר שלהם שישתוו לתנאי העבודה של המורים והעובדים במוסדות החינוך וברשויות המקומיות, שעלו משמעותית עם חתימת הסכמי העבודה החדשים עוז לתמורה ואופק חדש לפני עשור.

לאורך השנים רבים מהעובדים שהקימו ועדים סיפרו על התנכלויות מצד ההנהלה לנסיונות התארגנות, וכיום מאשימים בהסתדרות את המדינה שלמרות ההבטחה לישיבה למו"מ והדברות לקראת הסכם קיבוצי, מעט נעשה בנידון.

כפר הנוער עיינות (צילום: דר אבישי טייכר. מתוך אתר פיקיוויקי)
כפר הנוער עיינות (צילום: דר אבישי טייכר. מתוך אתר פיקיוויקי)

ב-31.8.18 נחתם הסכם ביניים בין ההסתדרות לבין המדינה וכפרי הנוער, אשר הסדיר מתן מענק בגובה 9,500 שקלים לעובדים. עם חתימת הסכם הביניים, התחייבו הצדדים למו"מ על הסכם קיבוצי שיסדיר וישפר את תנאי ההעסקה של עובדי כפרי הנוער. לטענת העובדים, בניגוד להתחייבות זו בשנה האחרונה נציגי משרד האוצר ומשרד החינוך גררו רגליים, דחו את מפגשי המו"מ שוב ושוב, על אף התראות חוזרות ונשנות של ההסתדרות.

"לפני שנתיים הייתה התכנסות של הוועדים, הסתדרות המעו"ף, והמדינה בעקבות מחאה שהתחילה עוד ב-2017, סביב עניין המשכורות", מספר ל'דבר' יקי דיכטנברג מכפר הנוער של קציני ים בעכו. "היה לנו אז מפגש מול משרד החינוך והאוצר, שם נאמר לנו שתוך שנתיים נשב ונדון בכל נושא השכר הוגן ותנאי העסקה הרלוונטיים למה שקורה בכפרי הנוער, ואנחנו מדברים פה על תנאים שלא השתנו מאז שנות ה-70".

"אין עם מי לדבר"

ע"פ דיכטנברג המשרדים דרשו מהוועדים שנתיים של שקט תעשייתי, כדי לבנות תוכנית ארוכת טווח לעדכון תנאי שכר והסכם עבודה ראוי, "האוצר לא קיים את הצד שלו. ישבנו עם הנציגות של המנהל החינוך, הסתדרות המעוף שאלה מתי נפגש וכל הזמן דחו ודחו ממגוון סיבות לפני 4 חודשים נגמר הזמן של סתימת הפיות ולא התקדם שום דבר".

"אם יש מדריכים שמתעסקים בחינוך, אז הם צריכים לקבל שכר של עובדי חינוך", ממשיך דיכטנברג, "מה ניתן לעשות? אפשר להשוות אותנו לעובדי מדינה או מועצות אזוריות. מדריכים בכפרי הנוער העובדים 24/7 מקבלים שכר יסוד של 2,900 שקלים ולזה עושים השלמות. אני עובד 40 שנה כבר, וצריך לקבל השלמת מינימום. איפה שמעת על דבר כזה? הסכם העבודה הזה היה צריך להיפסק וגם במשרד החינוך יודעים את זה. אבל האוצר גורר רגליים.. עברו שלושה חודשים מאז שאמרנו בפירוש לנציג האוצר שצריך לקדם דברים בדחיפות, ואין עם מי לדבר".

"למרות ההתחייבות לנהל מו"מ להסכם קיבוצי, משרדי האוצר והחינוך גוררים רגליים ונוקטים בסחבת בקידום ההידברות בין הצדדים" מסר ניר אלון, ראש חטיבת כפרי הנוער בהסתדרות המעו"ף והתריע שאם לא יתקדם המו"מ בשבועות הקרובים – לא תפתח שנת הלימודים בכפרי הנוער. "עובדי כפרי הנוער מבצעים מלאכת קודש ואמונים על חינוכם, שלומם וביטחונם של עשרות אלפי נערים. למרות זאת הם מקבלים שכר מינימלי ולא מתגמל. לא נקבל מציאות אחרת שבה הם ימשיכו להיות מועסקים בתנאים מזלזלים ולא מכבדים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!