דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פנסיה

פנסיה / פוטין ונתניהו צפויים לחתום היום על הסכם פנסיות לעולים

אחרי שמשבר הפנסיות של יוצאי ברה"מ עלה לכותרות עקב כניסת ליברמן לממשלה, נראה שתשובה חלקית תגיע מרוסיה. על פי הערכות, 40,000 עולים יזכו לסכום שינוע בין 100 ל-250 דולר בחודש

צילום: אודי שטיינוול, מתוך אתר פיקיוויקי. למצולמים אין קשר לכתבה.
צילום: אודי שטיינוול, מתוך אתר פיקיוויקי. למצולמים אין קשר לכתבה.
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין צפויים לחתום היום (שלישי) על הסכם פנסיות בין שתי המדינות שיאפשר לעשרות אלפי גמלאים שעלו מממדינות ברית המועצות לשעבר לקבל קצבה פנסיונית מרוסיה. אחרי שנים של משא ומתן בין משרד החוץ והביטוח הלאומי לבין גורמים בממשל הרוסי, נראה כי פוטין החליט לעשות צעד משמעותי למען חיזוק הקשר בין המדינות ולהכיר בזכויותיהם של העולים מרוסיה שעבדו בה ואינם מקבלים פנסיה כיום.

העמדה הרשמית של שלטונות רוסיה במהלך המשא ומתן היתה שהעולים איבדו את זכויותיהם הפנסיוניות כשעזבו את רוסיה, שכן הם ויתרו על אזרחותם. את הסיבה לשינוי בעמדתה של רוסיה ניתן אולי למצוא באינטרסים רחבים יותר של המדינה, וייתכן שהרצון בחיזוק הקשר עם מדינת ישראל הוביל להתקדמות במו"מ.

מי יהיה זכאי ולכמה?

פרטי ההסכם בינתיים חסויים, ובמשרד החוץ ובביטוח הלאומי לא מוכנים לפרט מה בדיוק הושג במשא ומתן. עם זאת, ההערכות הן כי רק מי שיוכיחו שעבדו במהלך חמש שנים לפחות בשטחה של רוסיה, ועלו לארץ לפני 1992, יהיו זכאים לקצבה פנסיונית. מתוך 190,000 הגמלאים יוצאי ברית המועצות, גורסות ההערכות שכ-40,000 גמלאים יהיו זכאים לקצבה.

גודלה של הקצבה יהיה תלוי במספר השנים בהם עבדו הזכאים ברוסיה. מאחר והפנסיה נגזרת מהשכר שהיה נהוג בברית המועצות, הסכום שצפויים הזכאים לקבל הינו 100 עד 250 דולר בחודש. גם מועד התשלום הראשון לזכאים אינו ידוע בשלב זה. ההערכות האופטימיות הן שיעברו עוד מספר חודשים עד שהפרלמנט במוסקבה יאשרר את ההסכם, ושבמהלך 2017 הגמלאים יוכלו להתחיל להגיש בקשות.

 אחרי שנים של מאבקים העולים סקפטים

אפרים מלמד (82), מהנדס חשמל במקצועו, הקים את עמותת "פנסיה שלנו" כדי לסייע לעולים ממדינות ברית המועצות לקבל את הפנסיה המגיעה להם. את הניסיון שלו במאבקים מול השלטונות צבר מלמד במהלך 20 השנים בהן ישב בכלא הסובייטי כמסורב עליה. היום הוא מייצג את הפנסיונרים עולי ברית המועצות בבתי המשפט בארצות המוצא.

מלמד הפך למומחה בבירוקרטיה ובמשפט של מדינות ברית המועצות לשעבר. כשביקשנו ממנו להעריך מה ייצא מההסכם הזה, הוא היה ספקן. "אנחנו לא יודעים איזה מין הסכם זה. אנחנו רוצים לראות קודם חתימות ואת האישור של ההסכם בפרלמנט. כבר הרבה שנים אנחנו שומעים על הסכמים וחתימות. אנחנו לא רוצים לחגוג לפני שנראה את ההסכם מאושר בפרלמנט. אני ראיתי את הטיוטא להסכמים כבר ב-2005 ושוב ב-2009. אנחנו רוצים לראות סוף לעניין."

לפוליטיקאים הישראלים מלמד לא מאמין בכלל. לטענתו, במהלך השנים הוא פנה ליותר מעשרים פוליטיקאים דוברי רוסית שכיהנו בכנסת ללא הועיל. "לפני הבחירות הם באים ונותנים הבטחות. אחרי הבחירות הם שוכחים אותנו. אני כבר לא פונה אליהם. את המאבק שלי אני עושה מול מדינות המוצא באופן ישיר".

בנימין נתניהו וולדימיר פוטין, 2013. צילום: קובי גדעון / לשכת העיתונות הממשלתית
בנימין נתניהו וולדימיר פוטין, 2013. צילום: קובי גדעון / לשכת העיתונות הממשלתית

עוד מסביר מלמד כי "עד 2002 רוסיה אפשרה לאנשים שעזבו אותה (לישראל ולכל מדינה בעולם) להוציא פספורט, והכירה בזכויות שלהם. כשפוטין עלה לשלטון הוא עצר את זה, הממשל ברוסיה התחיל לקבל בקשות מעוד ועוד אנשים שעזבו את רוסיה בשנות השמונים והתשעים והגיעו לגיל פנסיה. אומנם על פי החוק הרוסי האנשים האלה זכאים לפספורט ולזכויות, אבל הממשלה הפסיקה את הוצאת התעודות וההכרה בזכויות. היום אנחנו מעריכים שיש 37,000 בני אדם בישראל שכבר מקבלים גמלה מרוסיה. לרוב מדובר בסכומים קטנים של כמה עשרות דולרים עד מאות בודדות של דולרים בחודש. אני מעריך שיש עוד כ-40,000 עולים בגיל פנסיה שיכולים להיות זכאים".

גם ביחס לסיבה שהביאה את השלטונות ברוסיה לשנות את עמדתם מגלה מלמד ספקנות. "קשה לי להבין מה השתנה שם. דווקא כשהכלכלה הרוסית הייתה במצב טוב, לפני עשר שנים, הם לא רצו לשלם. בחישוב אצבע אנחנו מדברים על 50 מיליון דולר בשנה. דווקא עכשיו המצב הכלכלי ברוסיה קשה מאוד. היא מבודדת מהמערב, וארה"ב ואירופה עצרו את מרבית ההשקעות הזרות ברוסיה. פוטין הוא לא אחד שמחלק מתנות חינם. כנראה שממשלת ישראל נותנת לרוסיה משהו בתמורה, משהו שהיא מאוד רוצה. ועדיין אני חושש שהדרך עוד ארוכה עד שנראה את הקצבאות מגיעות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
תגובות

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!