דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הסתדרות האחיות

מאבק האחיות / ביה"ד לעבודה החליט: שביתת האחיות תיפסק, העיצומים יימשכו והצדדים ינהלו מו"מ

ביה"ד הורה למדינה ולהסתדרות האחיות להיכנס להליך גישור, במהלכו יוכלו האחיות להמשיך בעיצומים אך משרד הבריאות יוכל לקצץ בשכרן | יו"ר הסתדרות האחיות אילנה כהן: "בלי עיצומים לא קורה שום דבר. לאחיות מגיע לעבוד בצורה הבטוחה והטובה ביותר, ולחולים לקבל את הטיפול הטוב ביותר"

דיון על שביתת האחיות בבית הדין לעבודה בתל אביב (צילום: טל כרמון)
דיון על שביתת האחיות בבית הדין לעבודה בתל אביב (צילום: טל כרמון)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב הורה כי שביתת האחיות תסתיים, יום וחצי לאחר שהחלה. הרכב בראשות השופטת אריאלה גילצר כץ קבע שהצדדים ייכנסו להליך גישור במהלכו יוכלו האחיות להמשיך בעיצומים, והמדינה מצידה תוכל לקצץ בשכרן של האחיות ששבתו. ביום חמישי הבא יתקיים דיון נוסף בנושא.

יו"ר הסתדרות האחיות, אילנה כהן, אמרה בסיום הדיון: "אנחנו ממשיכים בעיצומים שלנו והדיון יימשך בעוד שבוע. עד שלא נעשים עיצומים לא קורה שום דבר. אנחנו נשמיע את קולנו ואף אחד לא יסבן אותנו. לאחים ולאחיות בישראל מגיע לעבוד בצורה הבטוחה והטובה ביותר ולחולים לקבל את הטיפול הטוב ביותר".

על אף שהסתדרות האחיות הודיעה על השביתה ביום ראשון בצהריים, בקשת המדינה לצו מניעה הוגשה רק אתמול (שלישי) בלילה, יום שלם לאחר תחילת השביתה. הדיון החל הבוקר בשעה 9:30 בפני הרכב בראשות השופטת אריאלה גילצר-כץ.

במהלך הדיון, לאחר ששמעה השופטת את יו"ר הסתדרות האחיות אילנה כהן ואת מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, היא ביקשה, כצעד מסייע למו"מ, ממנכ"ל משרד הבריאות לעבור על רשימה שהוגשה על ידי האחיות בתחילת יוני ולהגיד מה מקובל עליו מבין הדרישות שהוצגו בה. כאשר חזר המנכ"ל על בקשתו לשלושה שבועות לצורך טיפול במציאת פתרון דיגיטלי כדבריו לרישום המדדים, היות ולטענתו אין מדדים שניתן לוותר עליהם, שאלה השופטת מדוע לא ניצל את הזמן מאז הגשת דרישות האחיות כדי למצוא פתרון כזה. תושבתו: "חשבתי לתת ונטילציה ושנחזור לשגרה".

ניכר שהאחיות הגיעו מוכנות לדיון, עם כל המספרים והנתונים מאוד ברורים מבחינתן, בעוד משרד הבריאות משדר פחות שליטה בפרטים. מדי פעם כאשר אחד מנציגי הממשלה טען טענות שלא היו מקובלות על נציגות האחיות הן השמיעו את התנגדותן או תיקנו את הנחותיו בקול רם.

"אם טעינו בהערכת היקף המטלות אנחנו מוכנים לדבר על זה עם איגוד העובדים. בהנחה שמפסיקים עכשיו את כל העיצומים והשביתות" אמר אפי מלכין, משנה על הממונה על השכר משרד האוצר. לגבי השכר שהופחת לאחיות בשל העיצומים בהן החלו הוא השיב לטענה שירדו 20% מהמשכורת "רק" לכ-10% מהאחיות, ולטענתו "לרוב האחיות 3-5% הפחתה". הוא גם הבטיח שתתקיים בדיקה פרטנית ואחיות שלא השתתפו בעיצומים לא יופחת שכרם. תשובת השופטת ד״ר אריאלה גילצר כץ הייתה חדה וברורה: "אי אפשר להוריד שכר לאחות שעובדת משרד מלאה. אם רוצים להפחית שכר צריך לעשות שימוע לכל אחות. אתם לא יכולים להנחית. על פי דבריכם, אתם אומרים שהמטלות החדשות שהטלתם עליהם זה עוד 20% בשכר".

בלב סכסוך העבודה עומדת מחאת האחיות על הוספת מטלות רבות הקשורות למדידה ובקרת איכות של בתי החולים מבלי להוסיף תקנים, מה שמצמצם את הזמן המוקדש למטופלים. בשבועות האחרונים נקטו האחיות עיצומים במסגרתם נמנעו מלבצע את המטלות הקשורות למדדים. בעקבות העיצומים הודיעו משרדי הבריאות והאוצר כי ינכו 20% משכר האחיות – מה שהוביל להכרזת האחיות על שביתה שהחלה בשלישי האחרון.

"האחיות לא רוצות לשבות. אבל אם יחזרו כל המטלות הבקרות והאקרדטיציה האחיות ילכו הביתה מעצמן בלי שביתה", אמרה בדיון יו"ר הסתדרות האחיות אילנה כהן. היא הוסיפה כי את כל הפעולות שהורידו מהרופאים בשל דרישותיהם העבירו לאחיות, בלא שיוסיפו תקן אחד". בפתיחת הדיון אמרה  כהן: "אנשים שוכבים במסדרונות כמו הומלסים, בפסיכאטריה ישנים על מזרונים. רוצים כמו באמריקה, תנו לנו תקנים כמו באמריקה. אנחנו לא שבתנו, רק אמרנו שנעשה פחות מחשבים וניתן יותר זמן למטופל. אז מה עשו האנשים שעשקו אותנו כל השנים? למרות שהאחיות עבדו, יצאה הוראה להוריד שכר לאחיות."

"לא רצינו להשבית. מביאים אותנו לפה כמו פושעים. זאת בושה מתייחסים אלינו ככה כי אנחנו סקטור של נשים. אנחנו הסקטור הכי מקצועי. כל המדינה ידעה שיש מגפת חצבת, אחיות בריאות הציבור עבדו 12 שעות, עבדו בחופשת פסח ועד היום לא קיבלו שכר. מה זה הדבר הזה?".

"פעם קבלו על הזקנה במסדרון. זה כבר לא הזקנה. בושה וכלימה. במקום שהם יילחמו שלא יהיו דברים כאלה, הם נלחמים עם האחיות. לסקטור הכי מסור. הם מנצלים את המוסריות שלנו".

כהן הוסיפה כי כשהחלו עיצומי האחיות פנתה אליה האחות הראשית של משרד הבריאות שוש גולדברג, וביקשה לשנות חלק מהוראות שהוציאו לאחיות כדי למנוע פגיעה בחולים. "שינינו, כי אנחנו לא רוצים לפגוע בחולים", אמרה.

מנכל המשרד הבריאות, משה בר סימן טוב, אמר בדיון: "יש לנו הערכה עצומה לסקטור הסיעוד ולצד כל זאת נאלצנו להגיש את הבקשה לצווי המניעה. יש הרבה בעיות במערכת. מדינת ישראל צריכה לעשות שינוי בסדרי העדיפות שלה ביחס למערכת הבריאות, היא תצטרך גם לשנות את מס הבריאות ולהעלות אותו. היינו קרובים בהסכמים הקואליציוניים בממשלה שלא קמה. יש לנו תכניות גדולות- כדי לממש אותם צריך שינויים גדולים. לצד זה לא מחכים לממשלה הבאה, אנחנו כל הזמן עובדים. במהלך השנים נוספו תקנים. הפעימה כמעט הושלמה".

"אם יש תקלה בין אם זה בהקצאת תקנים ובין אם זה התשלום על עבודת כסף זאת תקלה שלי ואנחנו נטפל בה. לסקטור הסיעוד יש הסכם תקינה ויש הסכם קיבוצי עם מנגנון שבודק את העומסים. אנחנו ישבנו עם אילנה יש דברים שאפשר לעשות עכשיו ויש דברים שאחר כך. יכולים עכשיו להיכנס לתהליך שבו נזהה מטלות שאפשר להוריד מהאחיות. קצבתי אותו בשלושה שבועות. אני מבקש שניכנס לתהליך הזה בלי שביתות
אני לא עושה סטופ להדרכות ובקרות. מודעים למצה הקשה במסדרונות, במיון וכו'.
מוכן לדבר על הכל אבל לא עוצר את המערכת והיא לא תהייה במצב שכל אחד עושה מה שהוא רוצה. 1000 ניתוחים נדחו. גם חיסונים ליוצאים לחו"ל זה גורם נזק".

פרוספר בן חמו יו"ר ועד עובדי כללית: אנחנו במצב היום שאחיות הן תחת סכנה. יש מחסור בתקנים אבל כל יום יוצאות מטלות חדשות. יש פה משחק של האוצר והבריאות. האיום של השכר לא יודע מי המציא את זה ואיך יעשו את זה. יש אחיות שנותנות טיפול לחולה ויודעות שיש את החרב הזאת עליהן. מנצלים אותן. אני אומר לך באחריות בכללית לא יחזרו לעבוד. לא הולכים ללמוד סיעוד, ככה הורסים את המקצוע".

דורית סקנזס, יו"ר ועד אחיות במרכז הרפואי שיבא תל השומר, אמרה בטרם פתיחת הדיון: "ביומיים שביתה הרופאים פשוט איבדו את העשתונות, לא יודעים מה לעשות בלי האחיות. האחות פשוט פורסת בפניו את השטח, מגיעים להכל מוכן ומוגמר. לא יודעים איך לעבוד בלעדינו. הגיע הזמן שיבינו שהאחיות הן עמוד התווך של מערכת הבריאות, אי אפשר לעבוד בלי אחות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!