דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

כדורסל ישראלי / קנסות ותמריצים לקבוצות: מנכ"ל משרד הספורט הציג מתווה לחיזוק הכדורסלן הישראלי

לפי הצעתו של המנכ"ל יוסי שרעבי, הקבוצות יקבלו תמריצים כלכליים בתמורה להעדפת שילוב שחקנים 'בוגרי מחלקות הנוער' על פני שחקנים מתאזרחים | הבעייה: המתווה אינו כולל מעטפת שתטפח את השחקנים, או הבטחה שלא יחממו את הספסל

ריצ'ארד האוול וגל מקל במשחק של נבחרת ישראל בכדורסל מול בריטניה 23 בפברואר (באדיבות איגוד הכדורסל)
ריצ'ארד האוול וגל מקל במשחק של נבחרת ישראל בכדורסל מול בריטניה 23 בפברואר (באדיבות איגוד הכדורסל)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

מנכ"ל משרד התרבות והספורט יוסי שרעבי, שלח אתמול (רביעי) מכתב רשמי למנהלת ליגת העל בכדורסל, בו הוא מציג את המתווה ל'חיזוק מעמד השחקן הישראלי', במטרה לחתום על הסכם חדש בין ארגון השחקנים למנהלת הליגה ולאפשר את קיומה של הליגה הישראלית בשנים הקרובות. דירקטוריון המנהלת צפוי לדון באישור המתווה ברביעי הבא, ה-31.7.

נבחרת העתודה של ישראל בכדורסל, 2019 (תמונה באדיבות איגוד הכדורסל בישראל)
נבחרת העתודה של ישראל בכדורסל, 2019 (תמונה באדיבות איגוד הכדורסל בישראל)

 

 

 

בפתח המכתב הדגיש שערבי:“מתווה זה הוא תוצר של השיחות הרבות שניהלנו ומשקף את ההסכמה שגובשה בשיחות שניהל הח״מ עם המנהלת וארגון השחקנים. בפתח דבריי ברצוני להדגיש כי מבחן התמיכה של המשרד לחיזוק מעמד השחקן הישראלי, שנולד כחלק מהמלצות הוועדה שניהלתי אמור להשלים את המתווה”.

הוועדה מנסה להגדיר מחדש באופן משפטי מיהו שחקן ישראלי ומבדילה אותו משחקן שמתאזרח בישראל ע"י מושג חדש, 'בוגרי מחלקות נוער' – שחקנים ישראלים שגדלו בישראל ושיחקו במחלקות הנוער של הקבוצות, לעומת שחקנים שהגיעו לישראל לאחר גיל הנוער והתאזרחו במדינה. "הוועדה בראשותי המליצה להגדיר לראשונה שחקן בוגר מחלקות נוער – HGP (שחקן ששיחק שנתיים במחלקות הנוער) ולראשונה המליצה לעגן מכסה של שחקנים אלו בטופס הקבוצה".

לפי המתווה, כל קבוצה תוכל לרשום בטופס המשחק מקסימום 5 שחקנים זרים ע"פ כללי ברירה של תמריץ או קנס, כפי שייקבעו במנהלת. קבוצה שתרשום 3 זרים תהיה זכאית לבונוס, ובתנאי שתרשום 6 שחקנים 'בוגרי מחלקות הנוער'. קבוצה שתרשום 4 זרים תהיה זכאית לבונוס ובתנאי שתרשום 5 שחקנים בוגרי מחלקות נוער.

בהתייחס לסוגיית המתאזרחים ממליצה הוועדה: "כל קבוצה תחוייב בתשלום קנס עבור כל מתאזרח ב-4 שנותיו הראשונות (48 חודשים ברצף). קבוצה שלא תשלם את הקנס, המתאזרח ייחשב כזר. כל קבוצה תוכל לרשום בטופס המשחק מקסימום 2 מתאזרחים חדשים כאלו. עבור המתאזרח הראשון, תחוייב הקבוצה בתשלום של 200 אלףש"ח ועבור השחקן השני, 300 אלף ש"ח".

שרת הספורט מירי רגב בהצהרה לפני הדיון על שביתת שחקני הכדורסל (צילום: יאיר צוקר).
שרת הספורט מירי רגב בהצהרה לפני הדיון על שביתת שחקני הכדורסל (צילום: יאיר צוקר).

למרות ההצהרות היפות שפותחות את המכתב, ומבטיחות שהמתווה "יביא לחיזוק מעמד השחקן הישראלי כחול-לבן", המתווה החדש מייצר מציאות שבמהלכה יהיה פיחות בדקות המשחק של השחקנים הישראלים ולא נותן מענה לעידוד ההשקעה המקצועית בשחקנים הצעירים. 

הבעיה בהצעת שרעבי נובעת מכך שהיא מתייחסת רק לרישום רשמי בטופס המשחק, ולא ליצירת מעטפת מקצועית שמלווה את השחקנים ותמריצים כספיים על שיתוף השחקנים במגרש. ההסכם החדש מנסה להקטין את כמות המתאזרחים שחותמים בקבוצות הישראליות ובעצם לוקחים את הדקות שהוקצבו לשחקנים ישראלים. 

בפועל, קבוצות שאינן מונעות מתפיסה אידאולוגית בפיתוח השחקן הישראלי יוכלו להחתים חמישה שחקנים זרים שישחקו 160 דקות משחק, וישאירו לשחקן הישראלי ולמתאזרחים הרבים שכבר נמצאים כיום בארץ מעל לשלוש שנים את 40 הדקות הנותרות. לעומתם, 'בוגרי מחלקות הנוער' הצעירים יגיעו למלא את הטופס כנדרש על פי המתווה החדש, וימשיכו לחמם את הספסל.

המתווה החדש לא נותן מענה אמיתי לבעיות הקשות בהם נתקלים השחקנים הישראלים הצעירים ומצמצם לא רק את כמות הדקות האופציונליות, אלא גם מקטין את הסיכוי שלהם להתפתח בצורה מקצוענית לשחקנים טובים. אם הכדורסל הישראלי לא רוצה לאבד פעם נוספת דור מוכשר, איגוד הכדורסל וקבוצות הליגה יצטרכו לשנות באמת את חוקי המשחק לטובתו של השחקן הצעיר תוצרת כחול לבן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!