דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כסף

כסף / לא מפסיקים לגהץ: המזומן הולך ונעלם מהארנק של הישראלים

נתוני בנק ישראל מגלים כי בדומה למגמה העולמית, גם בישראל יורד קצב הגידול במזומן שנמצא במחזור | והאם תוכלו לנחש כמה זמן לוקח לשטר של 20 שקלים לחזור לבנק מרגע ההנפקה?

מטבע חמישה שקלים ו-10 אגורות (צילום: shutterstock).
מטבע חמישה שקלים ו-10 אגורות (צילום: shutterstock).
יונתן קירשנבאום

מאז שנת 2009 הולך ויורד קצב הגידול השנתי במזומן שנמצא במחזור, כך עולה מהסקירה השנתית של מחלקת המטבע בבנק ישראל שפורסמה אתמול (רביעי). מהסקירה עולה שהגידול במזומן בשנת 2018 עמד על 4%, לעומת ממוצע הגידול של העשור האחרון שעמד על 10%. ישראל דומה במגמה זו למרבית המדינות המערביות, בהן היקף השימוש במזומן הולך ופוחת בעשור האחרון, אבל קצב הגידול בה נשאר גבוה יחסית מדינות האחרות.  בגוש האירו חל גידול של 3% ובאוסטרליה 2.5% בלבד.

בין המדינות המפותחות קיים פער גדול בהיקף השימוש במזומן. לעומת ישראל, בה עומד שיעור המזומן מתוך התמ"ג על 6%, ביפן השימוש במזומן עומד על 21% מהתמ"ג. המדינה בה השימוש במזומן הוא הנמוך ביותר הוא שוודיה, שם רק 1% מהתמ"ג הוא במזומן.

אפליקציות התשלומים מול כרטיסי האשראי (צילום: shutterstock)
אפליקציות התשלומים מול כרטיסי האשראי (צילום: shutterstock)

מהסקירה עולה גם כי שיעור המטבעות מתוך סך המזומן בישראל הולך ומתמעט בשנים האחרונות. לעומת שנת 2009 שבה המטבעות היוו 3.3% מהמזומן במחזור, בשנת 2018 המטבעות היוו 2.7% בלבד. מתוך מחזור המזומן בישראל שעמד על 85.9 מיליארד שקלים, 83.5 מיליארד היו בשטרות.

יש לך 200 ש"ח להגיע לבאר שבע?

עוד עולה מהסקר כי שטרות 200 שקלים הם הנפוצים ביותר במחזור. מתוך כלל השטרות, 54% הם שטרות 200 שקלים, ורק 8% הם שטרות 20 ש"ח. שטרות 200 ש"ח הקיימים במחזור שווים 316 מיליארד ש"ח ושטרות ה-20 ש"ח שווים 48 מיליארד ש"ח. שטרות של 20 ש"ח הם אלו הנמצאים במחזור לזמן הארוך ביותר, לוקח להם בממוצע 16 חודשים מרגע ההנפקה ועד להפקדה בבנק, וזאת לעומת שטרות של 100 שקלים שנמצאים במחזור רק 6 חודשים בממוצע.

מהסקר עולה כי הישראלים משתמשים יותר בכרטיסי אשראי וחיוב מאשר במזומן לצורך תשלומים. על פי הסקר, השימוש הממוצע של ישראלים במזומן כאמצעי תשלום עומד על 26%, לעומת השימוש בכרטיסי אשראי וחיוב שעמוד על 38%. מהסקר עולה גם שהעברות בנקאיות הן אמצעי התשלום הבא אחרי מזומן, ועומד על 19% מכלל התשלומים בישראל. מהנתונים עולה גם מידת השימוש המוגבלת של אפליקציות התשלומים בישראל, שמהוות רק 1% מהיקף התשלומים. אפליקציות מסוג זה החלו להיות נפוצות באירופה, צפון אמריקה וסין בשנים האחרונות, אבל מידת הפופולריות שלהן בישראל עדיין מוגבלת. מרבית העסקים בישראל כלל לא מכירים באפליקציות מסוג זה כאמצעי תשלום.

על פי הסקר, מרבית הישראלים משתמשים מעט מאד במזומן בהוצאות היומיומיות. ההוצאה החציונית היומית במזומן עומדת על 46 שקלים בלבד. במילים אחרות, מחצית מהאוכלוסייה בישראל משתמשת בפחות ב-46 ש"ח במזומן ביום.

אנשים עומדים בתור לכספומט. ארכיון. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: פלאש 90).
אנשים עומדים בתור לכספומט. ארכיון. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: פלאש 90).

עם זאת, ישנן הוצאות שהישראלים מעדיפים לבצע במזומן. שלושת ההוצאות המועדפות לשימוש במזומן הן טיפים במסעדות ובתי קפה, נסיעות במונית והעברת כסף לבני משפחה. כ-79% מהישראלים מעדיפים להשאיר טיפ במזומן על פני באשראי. יש לציין שהעדפה זו נגרמת לעיתים מחוסר ברירה – האפשרות לשלם לטיפים ולמוניות באשראי לא קיימת בכל המקרים.

את הסקר ערך בנק ישראל כחלק מהניסיון להגביל את השימוש במזומן בישראל. בשנת 2018 חוקק החוק להגבלת השימוש במזומן, שאוסר על שימוש במזומן בעסקאות בשווי גבוה מ-10,000 שקלים. על בנק ישראל הוטל להקל על האפשרות לשלם באמצעים אלקטרוניים במקום שימוש במזומן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!