דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תוכנית סירקין

מגדלים באוויר / חוששים מהפקקים: תושבי פתח תקווה חוזרים להפגין נגד תוכנית סירקין

התושבים מעריכים כי התוכנית הכוללת בנייה של אלפי יחידות דיור תוסיף 8,000 רכבים לפקקים בכניסה לעיר | משה פישל, ממובילי המאבק: "מזהים חנק תחבורתי ממשי במידה והתוכנית תאושר ללא פתרונות תחבורה" | ההפגנה תתקיים ביום א' בצומת סירקין

הפגנות בפתח תקוה נגד תוכנית סירקין (צילום: מטה מאבק תושבי פ"ת-סירקין)
הפגנות בפתח תקוה נגד תוכנית סירקין (צילום: מטה מאבק תושבי פ"ת-סירקין)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

מחאת תושבי פתח תקווה נגד תוכנית סירקין חוזרת לרחוב. ביום ראשון הקרוב יצאו תושבים רבים בפתח תקוה להפגין בקריאה לממשלה לעצור את התוכנית לבניית 8,000 יחידות דיור חדשות במזרח העיר, שמעוררת חשש לעומסים כבדים על הכבישים באזור.

השטח המיועד לתכנית ממוקם בסמוך לשכונת עמישב, באזור בו ממוקם כיום מחנה צה"ל "סירקין" שעתיד להתפנות כחלק מהעברת מחנות צה"ל לנגב. במסגרת התוכנית ייבנה רובע מגורים חדש בשטח של 2,500 דונם ובו 8,000 יחידות דיור במגוון סוגי בינוי ובגבהים שונים הנעים בין 3-25 קומות. לצד השטח למגורים כוללת התכנית 300 אלף מ"ר שטחי מסחר ותעסוקה שייפרסו לאורך חזיתות מסחריות ובשני אזורי תעסוקה בצפון ובדרום השטח.

התושבים שחוששים מבניה של אלפי יחידות דיור ללא פתרונות תחבורתיים טוענים כי מדובר באסון תחבורתי בהתהוות. תוספת של 8,000 כלי רכב לפקקי הבוקר ביציאה מהעיר יביאו לטענתם להארכת זמני הנסיעה לרמה של שעה וחצי עד שעתיים.

"אנחנו מזהים חנק תחבורתי ממשי במידה והתוכנית תאושר ללא פתרונות תחבורה" אמר היום משה פישר ממובילי המאבק בפתח תקוה בראיון ל'דבר'. כבר היום יש עומס תנועה עצום ובלתי סביר על הצירים של כביש 40, כביש 5 וכביש 471. כבר היום אנשים לא מצליחים לצאת מהדר גנים לכביש 40 בשעות הבוקר. כבר היום אנחנו מרגישים איך מיום ליום זמן הנסיעה מתארך. גם בתוך פתח תקוה וגם בערי הסביבה. אנחנו מרגישים את ההשפעה של הבניה בראש העין ובאלעד שבהן אושרו 18,000 יחידות דיור. גם שם אין תחבורה ציבורית אמיתית. כל מי שגר בשפלה המזרחית, מראש העין לכפר קאסם ויישובי גב ההר כולם מתנקזים לאותם שני צירי אורך, 471 בדרום וכביש 5 בצפון".

מה עם הרכבת, היא לא נותנת היום מענה רלוונטי לתושבי פתח תקווה?

"סגרו עכשיו תחנת רכבת אחת בפתח תקוה. לאנשים לוקח חצי שעה להגיע ברכב לתחנת הרכבת שעוד פתוחה אז הם אומרים לעצמם אני כבר מעדיף להיתקע בפקק לכיוון רמת גן או תל אביב ולא להיכנס לסירבול הזה. התוכנית הזו היא חשובה, אני מאמין שצריך לבנות. אבל צריך לדאוג לתשתיות שהיא דורשת מבחינת תחבורה ציבורית".

הליקויים בתוכנית סירקין מוכרים כבר זמן רב. למעשה המחאה של התושבים נגד התוכנית נמשכת כבר למעלה משנתיים. היא החלה כשעוד היה מדובר בתוכנית המקודמת דרך הועדה המחוזית. לאחר שהתבררה מידת ההתנגדות של התושבים לתוכנית היא הועברה לטיפול הותמ"ל, ועדה שכידוע נהנית מנתיב עוקף התנגדויות. חשוב לציין כי המאבק החל עוד בתקופת כהונתו של ראש העיר הקודם. למעשה ראש העיר הנוכחי של פתח תקווה רמי גרינברג, נבחר להחליף את קודמו בתפקיד איציק ברוורמן גם בזכות היותו מהדוברים הבולטים נגד התוכנית בעת שכיהן כחבר מועצה.

באשר לראש העיר שלו פישר נשמע מאוכזב. "גרינברג היה אתנו במחאה ארבע וחצי שנים כל עוד הוא היה באופוזיציה. הוא חתם לנו על מסמך שהוא תומך בדרישותינו לפתרונות תחבורה אמיתיים. עכשיו הוא ראש עיר, הוא חבר במפלגת השלטון, שזה לכשעצמו בסדר, אבל עכשיו הוא פתאום מסרב לראות את הפקקים".

המאבק על תוכנית סירקין נמשך כבר הרבה זמן והפעילים שמנהלים אותו צברו כבר ניסיון רב גם בתחום הליכי התכנון וההתמודדות עם הרשויות וגם בתחום ניהול המחאה הציבורית. זכורה הפגנה מינואר 2018 שהתנהלה תחת גשם שוטף עם מאות אנשים שחוסמים את צמתי היציאה מהעיר. עבור הפגנה על נושא של תוכניות בניה מדובר בתקדים שספק אם נראה כמותו בישראל, אבל מאז כבר הכפיל את עצמו בהרצליה, רחובות, כפר סבא וחדרה.

פישר מזמין את תושבי פתח תקוה והאזור להפגנה שתתקיים ביום ראשון בשעה 18:00 בצומת סירקין. לדבריו "למרות שאנחנו באמצע הקיץ, ולמרות שזה נושא שדורש ראיה ארוכת טווח. אנחנו קוראים לכל מי שאכפת לו מהמשפחה שלו והחברים שלו לגלות אחריות ולהצטרף אלינו למאבק. אני קורא לתושבי האזור לגלות אחריות אזרחית ומוסרית, אנחנו תומכים בבניה בהיקפים גדולים אבל אנחנו דורשים תשתיות".

תגובת האוצר לטענות התושבים טרם התקבלה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!