דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בזק

תקשורת / מקלות ברוטב גזרים: כך מאיץ משרד התקשורת בבזק להניח סיבים אופטיים

בנסיון לדחוק בבזק לקדם את מיזם הנחת הסיבים האופטיים התת-קרקעיים, יאפשר משרד התקשורת הקלה מסוימת לצרכנים רק לאחר סיום העבודות | הציבור כבן ערובה של מהערכת היחסים בין משרד התקשורת ובזק

חיפוש באינטרנט (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
חיפוש באינטרנט (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

משרד התקשורת פרסם אתמול (רביעי) שני שימועים: האחד קובע תעריפים להשכרת רשת הסיבים העתידית למתחרות והשני מפשט את שיטת החיבור לאינטרנט לציבור הרחב. על מנת לתמרץ את בזק, פישוט החיבור לרשת יתבצע רק לאחר השקת רשת הסיבים.

במשרד התקשורת קבעו שלושה מהלכים שנועדו לקדם את פריסת הסיבים של בזק: פרסום עקרונות מדיניות כבר בסוף ינואר 2019, ואתמול שימוע תעריפים שאמור להגביר את הוודאות הכלכלית. שירות זה מאפשר ללקוחות בזק לשלם בחשבונית אחת גם על שירות ה-ISP, אותו מספקת חברה אחרת בשוק. מהלך מתמרץ נוסף הוא שימוע על ה'באנדל ההפוך'.

המחירים המוצעים לתשלום סיטונאי, מהספקיות לבזק, הם 83 שקל כולל מע"מ למהירות גלישה של 400 מגה-ביט ומטה, ומעל 400 מגה ועד 1,000 מגה – במחיר של 100 שקל כולל מע"מ. כלומר, באותה רמת מחיר, פרטנר וסלקום יקבלו רק 10 ש"ח יותר, עליהן יש להן גם הוצאות. המשרד קובע כי מדובר במחיר זמני, כאשר לבזק שמורה האפשרות להציע תמחור אחר, בהינתן נימוקים משכנעים.

החנת סיבים אופטיים תת קרקעיים (צילום: Shutterstock)
החנת סיבים אופטיים תת קרקעיים (צילום: Shutterstock)

מדוע צריך להמתין לסיבים כדי לקבל אינטרנט מבזק בחשבונית אחת בקלות?

במשרד התקשורת מונהגים במקביל שני סוגי מדיניות, עם סתירה ביניהם. האחד הוא עידוד התחרות, בעיקר לחברות תקשורת קטנות, ומדיניות זו מחייבת הפרדה בין תשתית אינטרנט לספק אינטרנט (ISP). המדיניות המקבילה היא עידוד קבוצות תקשורת גדולות, שמציעות מגוון שירותים בחשבונית אחת – שירותי טריפל או גם יותר מכך. בעולם מקובל לאחד בין תשתית לספק, ובכך לחסוך במנגנון גביה כפול, כפי שיש בישראל. כדי 'לאכול את העוגה ולהשאירה אותה שלמה' מאפשרים בישראל שירות 'באנדל', בהסדרה שנקראת 'שוק סיטונאי', בה משלמים לספק, ששוכר בעבור הלקוח תשתית מבזק, IBC או מהוט. מאות אלפי לקוחות בישראל מעדיפים לשלם בחשבונית אחת דווקא לבזק ('באנדל הפוך'), כדי להיות איתה בקשר ישיר לגבי תיקון תקלות בתשתית, אף שהשירות יקר יותר.

בשונה משירותי תקשורת רבים, שירות ה-ISP בפני עצמו הוא מוצר מיותר, מפני שאיש לא רוכש אותו ללא תשתית אינטרנט. חלוקת הלקוחות היא כ-500,000 בשוק הסיטונאי וכ-300,000 ב'באנדל ההפוך'. המשרד קבע נכות מובנית בשירות ההפוך, והיא החובה לפרק אותו לאחר שנה, ולשלם בשתי חשבוניות, מה שעלול לגרום לניתוקים מרשת האינטרנט למי שלא מבין את השיטה הזו.

כעת, במקום לבטל את ההפרדה עצמה, מציעים במשרד התקשורת פישוט של הבאנדל ההפוך – במדיניות החדשה, החבילה לא תתפרק באופן אוטומטי לשתי חשבוניות, ויהיה ניתן לבחור ספק אינטרנט ב-SMS, במקום שנציג השירות ייאלץ להקריא רשימת ספקים בטלפון. הקלה נוספת היא שבזק תוכל להפסיק לשווק את פרטנר וסלקום כספקי אינטרנט. הנהנים הישירים מהמדיניות החדשה הם הלקוחות, ואילו בזק נהנית כנגזרת שניה. למרות זאת, המשרד קבע שהשינוי ייכנס לתוקף רק לאחר הפעלת רשת הסיבים של בזק – כלומר, הפישוט והנוחות של הלקוחות של בזק יהיו כ'בני ערובה' עד שבזק תחליט להשיק את רשת סיבים לציבור.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!