דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריטניה

היום שאחרי הברקזיט / חשש מזעזוע כלכלי באירופה: ראש ממשלת בריטניה מאיים בברקזיט ללא הסכם

הממשלה בראשות בוריס ג'ונסון הודיעה שבמידה ולא ייחתם הסכם חדש שיסדיר את היחסים הכלכליים עם האיחוד האירופי, בריטניה תעזוב את האיחוד ללא הסכם | המשמעות - החלת מכסים גבוהים בן לילה על ייבוא וייצוא סחורות, וצפי למשבר כלכלי

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון (AP Photo/Rui Vieira)
ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון (AP Photo/Rui Vieira)
יונתן קירשנבאום

המתח עולה באירופה: הממשלה הבריטית שהוקמה השבוע מתכוננת לעזוב את האיחוד האירופי בסוף אוקטובר ללא הסכם, אלא אם יושג הסכם חדש שבו ויתורים משמעותיים לבריטניה. ראש ממשלת בריטניה החדש בוריס ג'ונסון אמר שהוא "מאמין שאפשר להגיע להסכם חדש, ובריטניה פועלת לקידום העניין". עם זאת' באיחוד האירופי הבהירו כי ההסכם שהושג עם ממשלת בריטניה היוצאת הוא ההסכם היחיד עליו ידון האיחוד, ולא תתקבל כל פשרה. במידה והצדדים לא יגיעו להבנה, בריטניה תעזוב את האיחוד האירופי ללא הסכם ב-31 באוקטובר.

לעזיבה ללא הסכם יהיו השלכות מרחיקות לכת על כלכלת בריטניה ואירופה, וייתכן שגם על העולם כולו. המשמעות של תרחיש כזה היא סיום בן לילה של השותפות הבריטית בשוק הפתוח האירופי, וכניסה פתאומית לתוקף של חוקי המסחר של ארגון הסחר העולמי, בהם בריטניה תהיה באותו מעמד חוקי כמו כל מדינה שאין לה שום הסכם סחר עם האיחוד האירופי. על כל תנועת הסחורות בין בריטניה לאיחוד האירופי יוטלו מכסים כבדים, והתנועה החופשית בין בריטניה לאירופה תופסק.

כל זה עלול להישמע לא נורא כל כך, שהרי מדינות רבות מקיימות קשרים עם האיחוד האירופי ללא הסכמי סחר מיוחדים. אלא שקשרי המסחר של בריטניה והאיחוד האירופי אינם דומים לאלו של מדינות אחרות. השותפות של בריטניה בשוק המשותף בעשרים השנים האחרונות הביאה לצמיחת יחסי מסחר עצומים בינה לבין שאר מדינות האיחוד. כיום הכלכלה הבריטית והאירופית שלובות זו בזו במידה שלא קיימת עם אף מדינה מחוץ לאיחוד.

כלכלנים ופוליטיקאים רבים בבריטניה הזהירו מפני ההשלכות של עזיבה ללא הסכם. הפסקה פתאומית של המסחר עם אירופה עלולה להביא למשבר כלכלי חמור, עם עליית מחירים דרמטית של סחורה מיובאת מהיבשת. גם הכלכלה האירופית, שמסתמכת במידה רבה על המסחר עם בריטניה – הכלכלה השניה בגודלה באיחוד – עלולה להיפגע. יש לציין שהכלכלות של חלק גדול מהמדינות האירופיות נמצאות במצב שברירי, וקיים חשש שגם הם ייכנסו למיתון במקרה של עזיבה ללא הסכם.

ראש ממשלת בריטניה החדש בוריס ג'ונסון, שזכה בפריימריז שהתקיימו לאחר שקודמתו בתפקיד תרזה מיי התפטרה לפני חודשיים, הוא אחד מראשי מחנה העזיבה בבריטניה. ג'ונסון עמד בראש הקמפיין בעד עזיבת האיחוד שהתקיים לפני משאל העם ב-2016, והביע נכונות לעזוב את האיחוד גם במחיר עזיבה ללא הסכם.

לכן, רבים בבריטניה חוששים שממשלתו של ג'ונסון לא תעשה מאמצים להגיע להסכם לפני מועד העזיבה. ביום ראשון התבטא אחד היועצים הבכירים של ג'ונסון, מייקל גוב, ואמר כי "אנחנו אופטימיים לגבי העתיד, אבל מצריכים להתכונן לכל תרחיש. מנהיגי האיחוד האירופי מסרבים לשנות את עמדתם" כך כתב גוב. "אנחנו מקווים שישנו את דעתם, אבל אנחנו חייבים לפעול מתוך ההנחה שזה לא יקרה. ראש הממשלה הבהיר באופן חד משמעי שעלינו להתכונן לעזוב את האיחוד האירופי ב-31 לאוקטובר בלי הסכם".

שר הפנים הבריטי, דומניק ראב, אמר ביום שני שהממשלה הבריטית לא תסכים לשבת למשא ומתן מחודש עם האיחוד האירופי, אלא אם תפתח מחדש שאלת הגבול עם אירלנד. האיחוד האירופי הבהיר כי שום סעיף בהסכם הקיים לא יפתח למשא ומתן, ולכן נראה שהצדדים לא יפגשו לדיונים. ראב גם טען שמשא ומתן עם האיחוד האירופי יהיה קל יותר לאחר עזיבה ללא הסכם, דבר שנציגי האיחוד האירופי הכחישו באופן מוחלט. "מהלך כזה יגרור קריסה מוחלטת של היחסים הדיפלומטיים (בין בריטניה לאיחוד האירופי), ואני לא מאמין שיהיה הרבה אמון ביננו לבין המפלגה השמרנית או ראש הממשלה במקרה כזה" אמר דיפלומט בכיר מטעם האיחוד האירופי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!