דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

דורשים צדק / מחאת הנכים מתחדשת: "ממשלת ישראל לא מקיימת את הבטחותיה"

ארגוני הנכים הפגינו בירושלים במחאה על היעדר ההתקדמות במתווה להעלאת קצבאות הנכות שאושר ב-2018 | שר הרווחה חיים כץ: "משרד האוצר מתעלם מבקשותינו לדון בנושא"

הפגנת הנכים הופכים לפנתרים (צילום: הנכים הופכים לפנתרים)
הפגנת הנכים הופכים לפנתרים (צילום: הנכים הופכים לפנתרים)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ארגוני הנכים הפגינו היום (רביעי) בירושלים, במחאה על היעדר ההתקדמות במתווה העלאת קצבאות הנכות. לדברי המפגינים, החסימות מתקיימות כרגע באזור בית הכרם והמשטרה חסמה כמה דרכים ולא מאפשרת להם לעבור. "ההפגנה והפעילות של הנכים זוהי ירית הפתיחה" מסר מוביל קבוצת "הנכים הופכים לפנתרים" אייל כהן, "אנו נחושים במשימתנו בכדי שכל נכה במדינת ישראל יחיה בכבוד ולא יצטרך להגיע למצב של פת לחם מה שקיים היום".

הפגנת הנכים הופכים לפנתרים (צילום: ג'וש ארונסון)
הפגנת הנכים הופכים לפנתרים (צילום: ג'וש ארונסון)

כזכור, בפברואר 2018 אישרה הכנסת, אחרי מאבק ציבורי ממושך, תיקון לחוק הביטוח הלאומי במסגרתו הוקצו 4.341 מיליארד שקלים לטובת הגדלת קצבאות הנכים. כ-2.3 מיליארד שקלים ממושו במרץ 2018 במסגרת הפעימה הראשונה. עם זאת, תיקון החוק לא קבע פרטים לגבי שאר הפעימות – מבחינת חלוקת הקצבה ולוחות זמנים – אלא קבע כי על שר האוצר ושר הרווחה לבחון ולגבש הצעה להגדלה מדורגת בשנים 2020 ו-2021, ולהגיש עד תום שנת 2019 את המלצותיהם לאישור הממשלה.

לדברי כהן, "ממשלת ישראל לא מקיימת את הבטחותיה ובנוסף עוברת על החוק שהיא בעצמה חוקקה, לא יכול להיות שאנו הנכים נצטרך כל תקופה לצאת להפגנות בכדי לקבל את מה שנקבע בחוק. אנחנו נחושים להמשיך ולהוביל את המאבק עד שתיפתר כל סוגיית הקצבאות."

הפגנת הנכים הופכים לפנתרים (צילום: ג'וש ארונסון)
הפגנת הנכים הופכים לפנתרים (צילום: ג'וש ארונסון)

לדברי אלכס פרידמן, ממובילי מאבק הנכים ומועמד מפלגת "ישראל ביתנו" לכנסת, שגם הוא ישתתף בהפגנה: "הגיע הזמן לעצור את המדיניות הדורסנית כלפי נכים וקשישים. אני קורא לממשלה לקיים את החוק וליישם את הפעימות הבאות בחוק הנכים באופן מידי."

במכתב ששלח השבוע לשר האוצר משה כחלון, כתב שר הרווחה חיים כץ כי "לנוכח חשיבות הרפורמה בנכות ומשמעות חלוקת יתרת כ-2.1 מיליארד שקלים נוספים מצאתי לנכון להציע לכונן ועדה בין משרדית… אגף התקציבים מתעלם עד כה מהפניות, והחוק מחייב אותנו להעביר את המלצותינו לאישור הממשלה עד סוף 2019, הביטוח הלאומי נדרש לקדם ללא דיחוי את דיוני הצוות, עם או בלי נציגי אגף התקציבים."

שר הרווחה חיים כץ (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).
שר הרווחה חיים כץ (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).

ח״כ אילן גילאון (מרצ) פנה גם הוא לשר האוצר לאור העיכוב בעבודת הוועדה שדנה בהמשך העלאת קצבאות הנכות. "מנה נציג מטעמך או השתתף בעצמך בדיונים. מדובר בגורלם של רבע מיליון ישראלים, אל תזלזל בו" אמר, "אינני יודע אם הדבר נעשה ללא ידיעתך, אך זה לא פחות ממחדל בעיני. לאורך כל הדיונים בהצעת החוק, נציגי האוצר היו המכשול הגדול ביותר, בלבלו את הנתונים, ערבבו נושאים, וסירבו בתוקף לקבוע מראש את מנגנון העדכון עד 2022, או את סכום הקצבה הסופי. אי שיתוף הפעולה של האוצר בדיונים המקדימים הללו בין המשרדים מבשר רעות בעיני, ומערער עוד יותר את אמוני כי פיך ולבך שווים במקרה זה. אינני יודע אם הנכים יידרשו לחסום כבישים בכל הארץ כדי לקבל את תשומת לבך שוב, אך אני מעדיף להאמין בכנות כוונותיך להמשיך במסלול אותו התחלנו".

במשרד האוצר בחרו שלא להגיב לדברים.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!