דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
איגוד העובדים הסוציאליים

מטפלות ומותקפות / העובדות הסוציאליות הפגינו בת"א; יו"ר הארגון ענבל חרמוני נעצרה

ההפגנה נערכה במחאה על סירוב האוצר לתקצב תכנית לביטחון העו"סים | יו"ר האיגוד ענבל חרמוני אמרה בהפגנה: "פרט לדיבורים, דבר לא נעשה" | היא נעצרה כשהמפגינים חסמו את צומת עזריאלי, ושוחררה לאחר זמן קצר

  • המשטרה עוצרת את יו״ר איגוד העובדים הסוציאליים, ענבל חרמוני (צילום: איגוד העובדים הסוציאליים)
    המשטרה עוצרת את יו״ר איגוד העובדים הסוציאליים, ענבל חרמוני (צילום: איגוד העובדים הסוציאליים)
  • הפגנת עובדים סוציאליים בעזריאלי ת״א
    הפגנת עובדים סוציאליים בעזריאלי ת״א
  • הפגנת עובדים סוציאליים בצומת עזריאלי בתל אביב. ב-2019 דווח על 180 מקרי אלימות כלפי עובדים סוציאליים (צילום: דבר)
    הפגנת עובדים סוציאליים בצומת עזריאלי בתל אביב. ב-2019 דווח על 180 מקרי אלימות כלפי עובדים סוציאליים (צילום: דבר)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

העובדים הסוציאליים מחריפים את מאבקם על ביטחונם האישי במקום העבודה, והפגינו היום (רביעי) בצומת עזריאלי בתל אביב. לאחר שחסמו את הצומת, עצרה המשטרה את יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים ענבל חרמוני, והיא שוחררה לאחר זמן קצר. שמסרה לפני כן ש"הכתובת נמצאת על הקיר – שר האוצר מסכן את החיים של העובדים הסוציאליים ומונע את תקצוב תכנית המוּגנות."

ענבל חרמוני, יו"ר איגוד העובדות הסוציאליות (צילום: יאיר מייהאוס סטודיו זוז)
ענבל חרמוני, יו"ר איגוד העובדות הסוציאליות (צילום: יאיר מייהאוס סטודיו זוז)

 

ח״כ אילן גילאון (המחנה הדמוקרטי) אמר בהפגנת העו״סים כי ״הפקרת ביטחונם של העובדות והעובדים הסוציאליים שנמצאים בחזית העשייה החברתית, מראה בדיוק מה היחס של הממשלה הזו לאזרחיה ולמערכת שאמורה לטפל ברווחתם. כל מי שמדבר על חברתיות וחברותיות, נכשל פעם אחר פעם ברגעי האמת כשהוא נדרש לפעול למען השירותים החברתיים."

עוד קרא גילאון לשר האוצר "להעביר באופן מיידי את התקציבים הנדרשים, ולספק למי שנמצאים שם, בחזית, למען החלשים ביותר בחברה, את הבטחון האישי והתעסוקתי שמגיע להם.״

בחודש דצמבר האחרון, אחרי מאבק ארוך שכלל חסימות כבישים, עיצומים והשבתות, סוכם כי משרד האוצר ואיגוד העובדים הסוציאליים ינהלו משא ומתן על מנגנון כולל להגנה על העובדים, שיימשך עד לסוף חודש מרץ. באיגוד טוענים כי ארבעה חודשים אחרי שהמגעים היו אמורים להסתיים, הצדדים בנתק בשל טענות משרד האוצר כי בזמן ממשלת מעבר בלתי אפשרי לתקצב את התכנית שהציג האיגוד, ואושרה על ידי הגורמים המקצועיים במשרד הרווחה.

"כחלון מפקיר את דמם של העובדים הסוציאליים" הוסיפה חרמוני, "בחודש ינואר הוקצב פרק זמן של שלושה חודשים לקיים משא ומתן ענייני ומקצועי בנושא המוגנות ולהגיע לתוצאות – ופרט לדיבורים דבר לא נעשה."

על פי נתוני איגוד העובדים הסוציאליים, מתחילת 2019 נרשמו 45 תקיפות אלימות כנגד עובדות ועובדים סוציאליים, כ-160 מקרי אלימות כנגד עו״סים נרשמו ב-2018. 90% מהעו״סים חוו אלימות מילולית, 30% הותקפו פיזית.

אלמונים שרפו את המחלקה לשירותים חברתיים ביישוב ערערה שבנגב, אפריל 2019. (צילום: איגוד העובדים הסוציאליים)
אלמונים שרפו את המחלקה לשירותים חברתיים ביישוב ערערה שבנגב, אפריל 2019. (צילום: איגוד העובדים הסוציאליים)

על דרישות העובדים סיפרה הילה, עובדת סוציאלית במחלקת רווחה בדרום. "אצלנו יש שומר שנמצא פה כל הזמן, אבל זה לא המצב ברוב המחלקות בארץ" הסבירה, "השומר שנמצא לא עבר הכשרה לשמירה במוסדות ציבור, והוא בלי סמכויות. מה שהאיגוד מבקש זה שהשומרים יעברו הכשרה ושיהיו להם סמכויות כמו בביטוח לאומי לדוגמה. אירועי האלימות מאוד מורכבים הרבה פעמים לא קורים בתוך המחלקות ולא בזמן קבלת קהל".

עוד הוסיפה כי "אנחנו רוצים שישתפר מערך האבטחה וגם שיינתן מענה לכל המצוקות שיוצרות את האלימות. כמו היעדר מענים, מענים שלא מתאימים לצרכים של המטופלים. עומס על העובדות הסוציאליות, כמות של תיקים שלא מאפשרת לנו לטפל כמו שצריך, שיפור בשכר כדי שיבואו עובדים איכותיים ועוד תקנים".

הפגנת העובדות הסוציאליות בכניסה לירושלים. (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
הפגנת העובדות הסוציאליות בכניסה לירושלים. (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)

"מה שאנחנו רואים שמשפר את המצב ומפחית את האלימות זה שיפור פני המחלקה" סיכמה, "אצלנו זה הגיע מתקציב של הרשות ולא מהמדינה. שיש מקום נעים להמתין, אזור של ג'ימבורי, מתקן לשתות מים, ניר טואלט בשירותים, דברים בסיסיים. כשמחכים בעצבים, בלי כיסא, ילדים משתוללים ובסוף נכנסים באיחור לפגישה קצרה. בתוך כל זה נוצרת מצוקה וזעם במקום שהזעם יהיה על האוצר הוא מופנה כלפי העובדות הסוציאליות. מהניסיון שלנו כשמשקיעים קצת משאבים בניראות של המחלקה בתנאים הפיזיים זה מפחית את האלימות."

לפני כשבועיים אישרה הוועדה לתיאום וביצוע של ההסתדרות סכסוך עבודה של העובדים הסוציאליים במחלקות הרווחה של הרשויות המקומיות – על רקע טענות לפעולות חד-צדדיות בהם נוקט משרד הרווחה, לרבות הגדלת העומס על העובדים והטלת משימות חדשות (בין היתר כחלק מהרפורמה במחלקות לשירותים חברתיים), וזאת בלי התייעצות ומבלי שיוקצו לכך משאבים נוספים. על פי הודעת ההסתדרות "הדבר פוגע אנושות באיכות השירות הניתן על ידי העובדים הסוציאליים ואף מקשה לגייס עובדים למחלקות לשירותים חברתיים."

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "הדיונים המעמיקים והמקצועיים בנושא מוגנות העו"סים מתנהלים בחודשים האחרונים בשיתוף פעולה מלא בין נציגי האוצר לנציגי איגוד העו"ס, מתוך הכרה רבה בחשיבות הנושא. לצערנו, איגוד העו"ס הוא שבוחר שלא להמשיך את הדיונים למרות ההתקדמות המקצועית הניכרת. נכונות האוצר לדיון מקצועי נותרה בעינה, ואנו קוראים לאיגוד להמשיך בתהליך המקצועי המשותף במטרה להביא למיצויו."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!