דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

כלכלת ארה"ב / לראשונה מאז המשבר: ה'פד' הוריד את הריבית בארה"ב ב-0.25%

בשנים האחרונות החל ה'פד' בהעלאה מתונה של הריבית שעמדה על שיעור אפסי מאז משבר הסאב-פריים | על רקע הצמיחה החלשה ושבריריות המשק האמריקאי, החלטת הנגיד ג'רום פאוול מסמנת חזרה ל'עידן הכסף הזול'

ג'רום פאואל, נגיד הבנק הפדראלי של ארצות הברית במסיבת עיתונאים, יולי 2019 (צילום: AP Photo/Manuel Balce Ceneta).
ג'רום פאואל, נגיד הבנק הפדראלי של ארצות הברית במסיבת עיתונאים, יולי 2019 (צילום: AP Photo/Manuel Balce Ceneta).
יונתן קירשנבאום

אחרי מספר שנים של העלאות ריבית רצופות, הודיע נגיד הבנק הפדרלי של ארה"ב ג'רום פאוול כי הריבית תרד ב-0.25%, והיא תעמוד על הטווח שבין 2% ל-2.25%. מדובר בצעד דרמטי, ולמעשה זו הפעם הראשונה מאז סוף המשבר הפיננסי ב-2008 שבו הבנק המרכזי בוחר להוריד את הריבית.

ההחלטה מהווה חזרה מהכיוון שסימנה לפני מספר חודשים נגידת הפד היוצאת ג'נט ילן, שאמרה שברצונה "לסיים את עידן הכסף הזול" ולהעלות את הריבית שנשארה ברמה אפסית מאז 2008. עם זאת, הצמיחה החלשה והשבריריות של המשק האמריקאי הובילו לכך שהבנק המרכזי החליט על הצעד ההפוך.

גובה ריביות הפד והבנק האירופי בין השנים 2007 ל-2019 (גרפיקה: אידאה)
גובה ריביות הפד והבנק האירופי בין השנים 2007 ל-2019 (גרפיקה: אידאה)

יו"ר הבנק ג'רום פאוול ציין לאחר ההודעה על הפחתת הריבית כי "הוא לא רואה בהורדת הריבית פתיחת מהלך של הורדות ריבית". בשוק הון נוטים שלא להאמין לפאוול וצופים כי בחודשים הקרובים ימשיך להוריד את הריבית.

ארה"ב אמנם נהנית מרצף הצמיחה הארוך ביותר בהיסטוריה, אבל מדובר בצמיחה חלשה במיוחד. בדרך כלל ביציאה ממיתון כלכלות נוטות לצמוח מהר – הודות לריביות הנמוכות. אלא שזה לא קרה אחרי המשבר של 2008. על אף הריבית האפסית קצב הצמיחה עמד על כ-1.75% לעומת 3% בעשור לפני כן. בהתחשב בעובדה שהמיתון היה החמור ביותר מאז השפל הגדול של 1929, מדובר בקצב צמיחה נמוך במיוחד. כל זאת על אף הריבית, האפסית וההרחבה הכמותית- הזרמת כ-4 טריליון דולר לשוקי ההון האמריקאים מאז תחילת המשבר.

הנשיא טראמפ הביע אכזבה מהחלטת הבנק המרכזי, וטען שהיא מבטאת מהלך קטן מדי, כאשר דרוש מהלך עמוק הרבה יותר של הורדות ריבית. "מה שהשוק רצה לשמוע מפאוול ומהפדרל ריזרב היה שזוהי תחילתו של מחזור הורדות ריבית ארוך ואגרסיבי שידביק את הקצב של סין, האיחוד האירופי ומדינות אחרות ברחבי העולם", כתב טראמפ בטוויטר.

"כמו תמיד", המשיך הנשיא האמריקאי, "פאוול איכזב אותנו, אבל לפחות הוא מסיים את הצמצום הכמותי, שלא היה אמור להתרחש מלכתחילה – אין אינפלציה. אנחנו מנצחים בכל מקרה, אבל אני בטח לא מקבל עזרה רבה מהבנק הפדרלי!".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!