דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בית המשפט לתביעות קטנות

תביעות קטנות / בית המשפט לתביעות קטנות פוסק לטובת הצרכנים ב-87% מהתביעות

שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן: "על כל עוסק לדעת כי מי שפועל לפגוע בצרכן ובזכויותיו, יפגע בעצמו בבית המשפט. הנתונים מדברים בעד עצמם והרוח הגבית שנותן בית המשפט היא בשורה משמעותית"

פטיש בית משפט (צילום אילוסטרציה: publicdomainpictures.net)
פטיש בית משפט (צילום אילוסטרציה: publicdomainpictures.net)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

בדיקה שערכה הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן לגבי פסיקות של בית משפט לתביעות קטנות בתחומי הגנת הצרכן המוגשות כנגד עוסקים ממגוון תחומים: תקשורת, קמעונאות, תיירות, מחשבים, רכב ועוד, העלתה כי פסיקות בית המשפט נוטות לטובת הצרכן ב-87%. במקרים אלו תביעות הצרכנים התקבלו ע"י בית המשפט בצורה מלאה או חלקית והושת על החברה חיוב פיצוי לצרכן. הדבר מצביע על מגמה ברורה של קבלת עמדת הצרכנים מול בתי העסק.

התביעות נבדקו בין השנים 2007 ל-2018 מתוך מאגר נט המשפט, וכולן היו של תובע יחיד מול חברה בע"מ כאשר גובה התביעה הממוצעת בבדיקה עמד על 11,115 ₪.

עוד נמצא כי בתחומי העוסקים נגדם הוגשה התביעה – ענף שירותי תקשורת הוא הבולט ביותר עם 32%, אחריו מכירה קמעונאית (22%) ותיירות (13%).

5 הנושאים הצרכניים המובילים בתביעות היו ביטול עסקה עם 44% (תנאי ביטול, ביטול עסקה מתמשכת, חיוב בדמי ביטול), ואחריו הטעיה וקיום משא ומתן שלא בתום לב (19%), הסתרת מידע חיוני אודות המוצר (11), אחריות ותיקונים (11%) והצגת מחיר (6%).

הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן מסרה כי מספר פסקי הדין נמצא בעלייה מתמדת בכל שנה, ולהערכתם בשנים האחרונות עלה כמעט פי ארבע. פסיקות בית הדין לטובת הצרכן הן קריטיות ברצון וביכולת של האנשים להגיש תביעה ולדרוש את זכויותיהם כצרכנים.

שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן מסר כי "על כל עוסק לדעת כי מי שפועל לפגוע בצרכן ובזכויותיו, יפגע בעצמו בבית המשפט. הנתונים מדברים בעד עצמם והרוח הגבית שנותן בית המשפט היא בשורה משמעותית. המדיניות כיום, לפיה בית המשפט עומד לצידו של האזרח, מצמצמת את פערי הכוחות בין העוסקים לצרכנים ומקדמת סחר הוגן".

עו"ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, מציין כי: "אני שמח כי תוצאות הבדיקה מראות בבירור כי בית המשפט מבין את פערי המידע והכוח בין הצרכן לבין העוסק ומאמין לרוב לצרכן. כלי התביעה הקטנה הינו כלי מהותי בהגנה על הצרכנים ובמימוש זכותם החוקית לקבלת סעד, אשר משלים את האכיפה שמנהלת הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן. אני קורא לצרכנים להמשיך ולהשתמש בכלי הזה, ההליך הוא פשוט ומהיר ועל הצרכנים לדעת שעליהם להשתמש בו במקרים בהם אין הסכמה בינם לבין העוסק בנוגע לזכותם החוקית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!