דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טורקיה

עבודה עולמית / העירייה בחבל איזמיר בטורקיה מתנכלת לעובדיה המאוגדים - ואיך ארדואן קשור לזה?

עובדי עיריית אליאאה שבמערב טורקיה סובלים מתחילת השנה מהתעמרות מצד ראש העיר: פיטורים, החלפות תפקידים וכפייה לעזוב את ארגון העובדים שלהם | ברקע ככל הנראה הנסיונות של נשיא טורקיה להחליש את העבודה המאורגנת שמהווה אופוזיציה מולו

עובדי עיריית אליאאה בהפגנה בעקבות פיטורי עובדים (מתוך אתר לייבור סטארט)
עובדי עיריית אליאאה בהפגנה בעקבות פיטורי עובדים (מתוך אתר לייבור סטארט)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

עיריית אליאאה (Aliağa) היושבת בחבל איזמיר שבטורקיה מפטרת את עובדיה המאוגדים בניגוד לחוק, מחליפה להם תפקידים ודוחקת אותם למעבר לאיגוד לא חופשי. קמפיין בינלאומי מבקש את תמיכת הציבור העולמי כנגד התנכלות למגזר הציבורי

ניסיונות הפגיעה בציבור העובדים בעיריית אליאאה, החלו מפיטוריהם של שלושה עובדים עם ותק של למעלה מ-10 שנים. פיטורים אלו החלה סאגה שלמה של החלפות תפקידים בעירייה שהגיעה עד ל-200 עובדים שתפקידם הוחלף לתפקיד אחר שהם לא יועדו לעשות ואינו בהכשרתם וזאת ללא הצדקה או הסבר מניח את הדעת. ראש העיר נבחר מחדש לכהן במרץ 2019 ומיד לאחר מכן החלה הפגיעה בעובדי העירייה.

העיירה אליאאה בטורקיה. (צילום: Shutterstock)
העיירה אליאאה בטורקיה. (צילום: Shutterstock)

"לא תיקחו את העבודה או הלחם שלנו"

האיגוד המקצועי שהתייצב לצד עובדיו מיד לאחר הפיטורים פרסם הודעה בה נאמר כי "האיגוד מוכן לפעול למען רווחת מקום העבודה כדי לפתור את הבעיות ולספק סביבת עבודה שלווה, אבל אנחנו נגד כל סוג של ניסיונות שיגרמו לעובדים שלנו או למשפחותיהם לסבול או לשלול מהם את זכויותיהם הנובעות מההסכם הקיבוצי". למרות הבעת הרצון הטוב של האיגוד, האירוע החל להסלים וראש העיר החל ללחוץ על העובדים לעזוב את האיגוד המקצועי החופשי דיסק-ג'נרל בו הם חברים מאז 1998 ולעבור לאיגוד אחר אשר אינו נחשב עצמאי.

ב-20 במאי החלו העובדים את מחאתם הלגיטימית ובחרו לא להשבית את מקום העבודה אלא למחות בשקט בכיכר הדמוקרטית באיזמיר. אליהם הצטרפו עובדים אחרים מהאיגוד לסולידאריות ותמיכה. ב-30 במאי פרסם האיגוד הצהרה בה נכתב: "לא תיקחו את העבודה או הלחם שלנו". האיגוד דרש את השבת העובדים, החלפת שינויים בתפקיד, שכר הוגן, סוף לדיכוי העובדים המתקרבים לפנסיה שלהם וכבוד להסכם הקיבוצי הקיים. בעירייה לא הקשיבו לטענות העובדים וב-11 ביוני פיטרו עוד 99 עובדים, כולם עם קביעות.

ארדואן זיהה את תנועת האיחוד כאחד היסודות החזקים הבודדים המסוגלים לאחד קולות ביקורתיים נגד משטרו

לאחר שלא הושגו תוצאות, החל האיגוד ב-10 ביולי בצעדים ארגוניים והמאבק החל לקבל תשומת לב ציבורית גדולה יותר וגם סיקור תקשורתי גבוה כאשר עובדי העיריות האחרות באיזמיר הביעו סולידאריות. בתגובה הגיעו פיטורים נוספים וב-24 ביולי הגיע מספר המפוטרים כבר ל-187. האיגוד המקצועי, בעזרת איגודים מקצועיים בינלאומיים כמו איגוד נותני השירותים PSI, פתח בקמפיין עולמי כדי להפעיל לחץ על ראש עיריית אליאאה, סרקאן אקר, להחזרת העובדים ולאפשר להם את חופש ההתאגדות שכולל גם את הזכות לבחור את האיגוד בו הם חברים.

היום ניתן בלחיצת כפתור לשלוח הודעה לראש העיר מכל העולם שפונה אליו אישית ומאשימה אותו בפיטורי 187 עובדים מאוגדים בלי בסיס חוקי לכך והתעלמות מדרישות העובדים המוחים כבר מה-20 במאי. המכתב שנשלח מציין גם שידוע כי פרקטיקות שונות כמו שינוי המשימות במקום העבודה, אילוץ העובדים לעזוב את האיגוד שלהם ולהצטרף לאחר הם הפרה בוטה של החוקה הטורקית והסכמי עבודה בינלאומיים, כמו גם הפרת זכויות וחופש ההתאגדות. בסיום ישנה הצהרה של תמיכה באיגוד ודרישותיו להחזרת העובדים ולכיבוד זכויותיהם.

רג'יפ טייפ ארדואן, נשיא טורקיה (צילום: AP).
רג'יפ טייפ ארדואן, נשיא טורקיה (צילום: AP).

מזכ"ל האיגוד העולמי של נותני השירותים PSI, רוזה פבנלי, קישרה את פעילות ראש העיר להמשך המדיניות של הנשיא ארדואן בהתעמרות בעובדי השירות הציבורי ובהודעתה כתבה כי ברור ל-PSI כי פיטוריהם הבלתי חוקיים של 187 עובדים שבוצעו על-ידי ראש עיריית אליאאה הם חלק מטיהור רחב יותר שעודד הנשיא ארדואן נגד עובדי השירות הציבורי המאורגנים באיגודים מקצועיים. לדברי פבנלי, ארדואן "זיהה את תנועת האיחוד כאחד היסודות החזקים הבודדים המסוגלים לאחד קולות ביקורתיים נגד משטרו".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!