דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

אתלטיקה / האתלטית אליסון פליקס נגד 'נייקי': "מפלה ספורטאיות בהריון"

האתלטית המעוטרת ביותר בכל הזמנים, שחזרה להתחרות אחרי לידת בתה הבכורה, טוענת כי ענקית ההלבשה הכניסה לחוזה ביניהם סעיף הפוגע בשכרה במקרה של "חופשת הריון" | כעת היא קוראת לספורטאיות לא להסכים לחתום על חוזה מפלה

אליסון פליקס ובתה לאחר הניצחון באליפות ארה"ב. 26 ביולי 2019 (AP Photo/Charlie Neibergall, File)
אליסון פליקס ובתה לאחר הניצחון באליפות ארה"ב. 26 ביולי 2019 (AP Photo/Charlie Neibergall, File)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

אליסון פליקס היא האתלטית המעוטרת ביותר בכל הזמנים עם שש מדליות זהב ושלוש מדליות כסף במשחקים האולימפיים וגם המעוטרת ביותר באליפויות העולם עם 11מדליות זהב, שלוש כסף ושתי ארד. מחוץ למסלול הריצה, פליקס תמיד הייתה זהירה בהתבטאויותיה, כזאת שלא תתבטא בנושאים טעונים. אולם, בעקבות הלידה של בתה קמרין, החליטה פליקס לצאת למאבק חברתי כנגד חברת נייקי והסעיפים המפלים שלה, לטענתה, ביחסה לספורטאיות בהריון. 

פליקס חזרה לפני שבוע להתחרות, לאחר שמונה חודשים של חופשת הריון ומאבק תקשורתי מול חברת ענקית ההלבשה על סעיפים מפלים בחוזה הפרסום של נשים בהריון. פליקס סיימה שישית במירוץ 400 מטר במבחנים האמריקאים והבטיחה את השתתפותה באליפות העולם התשיעית שלה, הפעם לראשונה כאמא. 

בסיום התחרות כתבה פליקס בדף הטוויטר שלה: "רצתי בהמון תחרויות, הגעתי להרבה גמרים, אבל היום זה היה שונה. היום רצתי בשביל הנשים, בגלל שכולנו צריכות להתגבר. אז בשביל כל הנשים החזקות בעולם, שלעולם לא נשכח את השווי שלנו ושתמיד נדע את הערך שלנו. לעולם אל תפסיקו להילחם". 

בעקבות הביקורת המתוקשרת מול 'נייקי', החליטה פליקס לעזוב את החברה ולחתום השבוע על חוזה פרסום חדש עם חברת הלבשה לנשים בספורט "אתלטה". 

פליקס לא רגילה להיות זאת שמובילה מאבקים חברתיים, אך היא מתחילה להתרגל לתפקידה החברתי החדש. "אני לא מישהי שמזיזה את הדברים. אני תמיד הייתי הבחורה השקטה, זאתי שמעדיפה להיות קצת מאחורה. זה דבר לא פשוט להביע עמדה כנגד דברים מסוימים". פליקס סיפרה על הדרך שעברה בתקופה האחרונה לעיתון 'וושינגטון פוסט': "כשאתה מדבר על סיטואציות משנות חיים, אני חושבת שלהפוך לאמא ולהביא לעולם ילדה בהחלט עונה על הקריטריונים. זה גרם לי להבין מול מה היא תצטרך להתמודד בעולם. זה דרש ממני לגדול מעבר לעצמי. הבנתי שהגיע הזמן שלי לצאת מאזור הנוחות שלי".

האצנית האמריקאית אליסון פליקס, באליפות העולם באטלטיקה בלונדון, 2017, במהלך ריצת 400 מטר (צילום: AP Photo/Alastair Grant).
האצנית האמריקאית אליסון פליקס, באליפות העולם באטלטיקה בלונדון, 2017, במהלך ריצת 400 מטר (צילום: AP Photo/Alastair Grant).

בעת חידוש החוזה העסקה ע"י חברת 'נייקי' בסוף שנת 2017, החליטו בחברה להעניק לה חוזה עם משכורת נמוכה ב-70% מהחוזה הקודם עליו חתמה. פליקס הסכימה לחוזה הנמוך יותר באופן משמעותי, אך ביקשה שאם היא תיכנס להריון והישגיה יחלשו בתקופת ההריון והלידה, המשכורת בחוזה שלה לא תפגע. היא נתקלה בסירוב מצד החברה.

בחודש נובמבר ילדה אליסון את בתה הבכורה קמרין בניתוח דחוף. פליקס נשארה בבית חולים מספר ימים בעקבות סיבוכים רפואיים ואילו קמרין ממש נאבקה על חייה בשבועות הראשונים. לאחר שפליקס התאוששה מהניתוח הקשה, היא הייתה נחושה לחזור שוב למסלול הריצה, אך הפעם עם זווית ראיה אחרת על העולם ועל התפקיד החדש בחייה. "זה עזר לי למצוא את הקול שלי, זה עזר לי להבין מה חשוב לי ופשוט גרם לי להרגיש שאני כבר לא יכולה לשבת בשקט. מעולם לא ציפיתי להתמודד עם האתגרים שהגיעו בעקבות הלידה. אני יכולה לומר שעד כה בהחלט קיבלתי את בריאותי כמובנת מאליה. להיות אתלט מקצועני, זה מה שאני עושה. זה באמת טלטל את עולמי. בעבר הייתי כל כך מרוכזת בביצועים שלי על המסלול, והיה לי מפחיד לדבר על הנושאים האחרים האלה. אבל סוף סוף אני מרגישה שאני נמצאת במקום שיש לי מה להוסיף לדיון (החברתי). אני נרגשת להמשיך לעשות זאת".

בחודש מאי השנה, פליקס יצאה למאבק פומבי כנגד החוזים שחברת 'נייקי' מחתימה ספורטאיות שמפרסמות אותה. באותם החוזים טענה פליקס למספר סעיפים מפלים שהספורטאיות חייבות לחתום עליהם וכוללים ירידה משמעותית בשכר בתקופת הריון וחופשת הלידה. מה שבעיניה מפעיל לחץ על ספורטאיות לא להיכנס להריון וגם בעת הריון להשתתף בתחרויות עד שלב מתקדם יחסית בהריון.  

לפי הפרסום ב'ניו-יורק טיימס' וב'גארדיאן', החוזה של הספורטאיות עם 'נייקי' כלל סעיף של פגיעה במשכורת אם וכאשר הספורטאיות ייבחרו להיכנס להריון וללדת ילדים. הסעיף נועד ליצור לחץ על הספורטאיות שלא להרות, כדי לא לאבד חלק משמעותי מהכנסתן הכלכלית.

בחברת 'נייקי' מועסקים ספורטאים רבים שמפרסמים את החברה, לחלק גדול מהספורטאים זהו מקור ההכנסה הגדול ביותר ובעל הערך הכלכלי המשמעותי ביותר. לפי פרסומים, חברת 'נייקי' הייתה חותמת על חוזים רב שנתיים ומכניסה לחוזה סעיפים של תשלום לפי ביצועי הספורטאים. במקרה של ספורטאיות, קיימים סעיפים בחוזה שאם ספורטאית נכנסת להריון ובוחרת ללדת, ההישגים הספורטיביים שלה פוחתים. ההיגיון הכלכלי של החברה היה, שאם הספורטאיות לא מצליחה להגיע להישגים הנדרשים בענף הספורט בו היא מתחרה, אז הבחירה תעלה לה ב-12 חודשים ללא משכורת.  

לבתקופה האחרונה האצניות אליסיה מונטאנו, פיבי רייט, קארה גאוצ'ר, אליסון פליקס האמריקאיות וג'ו פייבי הבריטית החלו במאבק כנגד החברה. לפי הטענות שלהן, מדיניות זו הובילה לכך שספורטאיות בחרו להשתתף בתחרויות ספורט במהלך שלבי הריון מתקדמים או מיהרו לחזור להתחרות זמן קצר אחרי הלידה. הרצה הבריטית פייבי רייט טענה שהיא הרגישה שהיא עשתה משהו לא בסדר כאשר היא בחרה ללדת את בנה. 

פליקס אולי נמצאת בשלבי הסיום של הקריירה המקצוענית שלה, אך היא תמשיך להילחם ותנסה לנצל את הזמן שנותר לה על המסלול, כדי להיאבק על השינויים החברתיים שהיא מאמינה שצריך לעשות בספורט המקצועני. כעת היא רוצה לעורר השראה בנשים נוספות שילחמו כנגד אי הצדק בעולם באשר הוא.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!