דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט נשים / מירושלים תצא הבשורה: עמותת "זזה" מקדמת ספורט נשים ברחבי הארץ

העמותה שהחלה את פעילותה בירושלים בסיוע לקבוצות נשים למצוא מגרשים לשחק בהן כדורגל, כדורסל וכדורעף, ממנפת את פעילות הקיץ המוצלחת סביב מונדיאל הנשים כדי להרחיב פעילות לרחבי הארץ | אולי יש פעילות גם בסביבתך

תוכנית לביאות זזה. (קרדיט: עמותת זזה)
תוכנית לביאות זזה. (קרדיט: עמותת זזה)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

עמותת " זזה – קהילה לקידום ספורט נשים" היא אחד הדברים המרעננים שנראו במהלך הקיץ הזה. זזה היא עמותת נשים חדשה שמקדמת את ספורט הנשים והחשיפה אליו. מרכז פעילותה בשנתיים האחרונות היה בירושלים ובמהלך הקיץ העמותה הרחיבה את פעילותה למוקדים נוספים לקידום פרויקט הדגל של הקיץ "זזה למונדיאל". בעמותה מתכננים לנצל את הקיץ המוצלח להקמת מוקדים קבועים נוספים ברחבי הארץ וקידום תכניות נוספות לפיתוח ספורט הנשים בארץ.

עמותת זזה קמה מתוך השטח, מתוך צורך אמיתי של נשים ברחבי העיר ירושלים למצוא מקום בו הן יכולות לשחק באחד מענפי הכדור המובילים בארץ (כדורגל, כדורסל, כדורעף) בלי שחבורת גברים תתפוס להן את המגרש בכוח.

תוכנית לביאות זזה. (קרדיט: עמותת זזה)
תוכנית לביאות זזה. (קרדיט: עמותת זזה)

לפני שנתיים קבוצת נשים שנפגשה לשחק כדורגל ניסתה למצוא מגרש לשחק והתקשתה לקבל מקום מול קבוצות הגברים שהיו גם מגיעים לאותם המגרשים. בעקבות ויכוחים אין סופיים על זכותן לקבל גם מקום על המגרש. פנו השחקניות לעיריית ירושלים והבינו שיש פה צורך בשינוי רחב יותר בתוך העיר ירושלים והיחס לספורט הנשים.

חברת העמותה, עדי לביא, מנהלת פרויקטים לקשרי ממשל ושותפויות ישראליות בקרן השקעות, מספרת על תהליך ההקמה הספונטני של העמותה. "תמיד אהבתי ספורט מגיל צעיר, התחלתי לשחק טניס מגיל 9. לכדורגל הצטרפתי בשנתיים האחרונות. הצטרפתי לקבוצה שמשחקת כל שבוע, דווקא לא במסגרת 'זזה'. וחיפשתי לנו מגרש, תמיד הייתה תחרות גדולה מדי על המגרש מול קבוצות של בנים, אז פניתי לזזה".

(משמאל לימין) הדר קלינמן, יעל ארד ועדי לביא. (קרדיט: עמותת זזה)
(משמאל לימין) הדר קלינמן, יעל ארד ועדי לביא. (קרדיט: עמותת זזה)

בעקבות ההצלחה במציאת מגרשי הכדורגל דרך "זזה", השמועה החלה לעבור מפה לאוזן ועוד נשים החלו לפנות לעמותה בבקשה שתעזור להן במציאת מגרשים גם במשחקי הכדורסל והכדורעף ברחבי העיר. "עמותת 'זזה' קמה כדי לעודד נשים לעסוק בספורט. כיום הן עוזרות בקידום העיסוק בספורט – לסייע מבחינת מציאת מגרשים, תכנית חינוכית להגדלת החשיפה לספורט קבוצתי בקרב ילדות בגיל צעיר, הקמת קבוצות וואטסאפ לענפי הספורט השונים. אנחנו מנסות לחבר בין נשים שרוצות לשחק. יש לנו משחק כדורגל שבועי, כדורסל שבועי, כדורעף שבועי וקבוצת ריצה שזה עתה פתחנו. יצרנו קהילות וואטסאפ לפי הענף ודרך הקבוצה נרשמים למשחק הקבוע שמתקיים כל שבוע. מה שמיוחד בירושלים, זה שאת רואה מישהי מגיעה עם חצאית ומשחקת ומישהי אחרת עם כיסוי ראש ומישהי עם גופיה וטייץ ומישהי עם חיג'אב. זה מדהים, איך כך מכירים נשים נוספות ואיך הספורט באמת מאחד אנשים".

נטע שמיר-ולר, שחקנית בקבוצת אס"א ירושלים בליגה הארצית בכדורסל, שמעה על העמותה ופנתה אליה כדי שתעזור לה ולחברותיה להגדיל את כמות השחקניות בטורניר הסטריטבול בבירה. עם הזמן עוד ועוד נשים מצאו מקום אמיתי שבו ניתן להזיז דברים ולשנות ברחבי העיר והחלו להצטרף לעשייה. "זה התחיל כמשהו ספונטני, רק לפני חודשיים הפכנו לעמותה רשמית" אמרה שמיר-ולר, "זה לאט לאט קורם עור וגידים והצטרפו עוד ועוד אנשים. המטרה שלנו היא ליצור קהילה כזאת של נשים, יש קהילות מהסוג הזה בעולם, אך בארץ זה דבר מיוחד ויחיד. כשהדברים מגיעים מהצורך של הנשים ואנחנו אומרות מה אנחנו צריכות בפועל".

אירוע גמר מונדיאל 2019 של עמותת זזה. (קרדיט: אלינור ביטון)
אירוע גמר מונדיאל 2019 של עמותת זזה. (קרדיט: אלינור ביטון)

במהלך הקיץ התקיים מונדיאל הנשים בצרפת. המונדיאל היה אירוע שיא בצמיחתו של ענף כדורגל הנשים בשנים האחרונות באירופה. כ-1.1 מיליון כרטיסים נמכרו למשחקי הטורניר וכ-מיליארד איש ברחבי העולם צפו בשידורים בטלוויזיה ובאינטרנט. בישראל קמה זעקה כחודש לפני תחילת הטורניר בעקבות החלטה של "כאן 11" לשדר רק שלושה משחקים בטלוויזיה ואילו את השאר בפלטפורמה הדיגיטלית הפחות נגישה.

ב"זזה" הרגישו את הצורך העולה מהשטח להנגיש את המשחקים וארגנו במהלך הטורניר הקרנות משותפות של המשחקים פתוחים לציבור הרחב ברחבי כל הארץ. לפני הטורניר נערך מפגש משותף של נציגות מכל הארץ, שיארגנו יחדיו במקביל הקרנות משותפות במספר מוקדים בב"ש, חיפה, בנימינה, ת"א, ירושלים ועוד. באירוע הקרנת גמר המונדיאל שנערך בשיתוף פעולה רחב עם התאחדות לכדורגל, "בכל יום נתון", אתנה, עיריית ירושלים ועוד הגיעו כ-500 איש.

טורניר הכדורגל של עמותת זזה. (קרדיט: אלינור ביטון)
טורניר הכדורגל של עמותת זזה. (קרדיט: אלינור ביטון)

שמיר-ולר טוענת שעל-ידי הקרנת המשחקים הן מעניקות לגיטימציה לנערות וילדות לאהוב לצפות בספורט ולעסוק בו. "לדוגמה במונדיאל, מתוך הרצון של הנשים שמגיע מתוך העם, הפכנו את המונדיאל לדבר נגיש יותר. אנחנו מקוות שכך נעשה שינוי ושילדות ונערות לא ירגישו מוזר שהן צריכות לעסוק בספורט. חשוב לנו שזה יהפוך למשהו הרבה יותר נגיש ומקובל בחברה שלנו". לביא מוסיפה מטרה נוספת להתארגנות הארצית סביב המונדיאל והיא הקמת פלטפורמה להתרחבות של הארגון מעבר לירושלים. "המונדיאל היה פלטפורמה ליצירת קהילה ארצית שפעילה ביחד סביב קידום ספורט הנשים".

במקביל להפעלת מערכת שלמה של ארגון וקידום העיסוק בענפי הספורט הקבוצתיים לנשים בעיר, ב"זזה" מביטים קדימה על קידום פרויקטים נוספים. אחד הפרויקטים החשובים ביותר של העמותה הוא חינוך הדור הצעיר לעיסוק בספורט. בעזרת שיתוף פעולה עם עמותת לביא, המפעילה ברחבי העיר צהרונים מטעם עיריית ירושלים. עדי לביא מספרת על החיבור החשוב "הם פנו אלינו בבקשה לבנות תכנית שאותה הן יוכלו ליישם בבתי הספר-צהרונים. מטרת התכנית היא לחשוף את הילדות, בגילאי היסודי, לכמה שיותר ענפי ספורט וגם שילמדו ערכים שניתן לקבל דרך ספורט. עשינו פיילוט מאוד מוצלח בחמישה מוקדים בירושלים בזמן חופשת הפסח".

פעילות עמותת זזה ביום האישה הבינלאומי, שיתוף פעולה של עם מתחם התחנה, עודדנו שיהיו כל מיני פעולות אקטיביות באותו יום (זומבה, סטופמושן ועוד). משמאל לימין: הדר קלינמן- המקימה של העמותה, אור חג'בי, תמר אוחנה ונטע שמיר-ולר. (קרדיט: עמותת זזה)
פעילות עמותת זזה ביום האישה הבינלאומי, שיתוף פעולה של עם מתחם התחנה, עודדנו שיהיו כל מיני פעולות אקטיביות באותו יום (זומבה, סטופמושן ועוד). משמאל לימין: הדר קלינמן- המקימה של העמותה, אור חג'בי, תמר אוחנה ונטע שמיר-ולר. (קרדיט: עמותת זזה)

ב"זזה" לא נחות לרגע. הן מלאות אנרגיה וכוחות של יצירה, עוסקות כבר ביצירתם של פרויקטים עתידיים הנמצאים בשלבים של פיתוח. עם "מכבי ישראל" הן מקדמות שותפות ארוכת טווח לקידום של ספורט נשים עממי ובמקביל העמותה פועלת בשיתוף פעולה עם נעמת ירושלים על הקמת קבוצת ריצה עם מאמן מקצועי, שיאמן את הקבוצה.

ספורט הוא מקום מיוחד דרכו ניתן לקדם ערכים חברתיים, להפגיש בין אנשים מרקעים שונים ולהתאחד סביב הפסיפס האנושי המיוחד שקיים בירושלים. עמותת זזה היא תנועה שקמה מהשטח ומורכבת מנשים צעירות מלאות מוטיבציה שלא מפסיקות לזוז ולפעול במגוון דרכים כדי לקדם שינוי חברתי אמיתי ורחב בספורט הנשים בישראל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!