דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארצות הברית

הקרב על האיגודים / מנסים לזכות מחדש באמון: המתמודדים במפלגה הדמוקרטית נפגשו עם נציגי איגודים

למרות הקשר ההיסטורי לדמוקרטים, הבהיר ראש פדרציית האיגודים בארה"ב כי המפלגה שהייתה שותפה בפגיעה במעמד העובדים תצטרך לעבוד קשה כדי לזכות בתמיכתם | במפגש מיוחד בלאס וגאס הביעו כל המועמדים תמיכה בחיזוק זכות ההתאגדות

עובדים מאוגדים מפגינים בארצות הברית. יוני 2019 (AP Photo/Seth Wenig)
עובדים מאוגדים מפגינים בארצות הברית. יוני 2019 (AP Photo/Seth Wenig)
יונתן קירשנבאום

הדמוקרטים במאבק על קולות האיגודים: המתמודדים הראשיים לראשות המפלגה הדמוקרטית בארה"ב נפגשו אתמול (שבת) בלאס וגאס לכנס עם נציגי האיגודים המקצועיים בארה"ב, כדי לנסות ולזכות בקולם של העובדים בארה"ב.

הכנס התקיים בצילה של ביקורת שמתח ריצ'רד טרומקה, ראש ה-AFL-CIO, פדרציית האיגודים המקצועיים הגדולה ביותר בארה"ב, על המפלגה. בפגישה מוקדם יותר השבוע אמר טרומקה שהדמוקרטים אכזבו את האיגודים ושהם לא יכולים לראות את תמיכת האיגודים כמובנת מאליה יותר. לדבריו, שתי המפלגות אשמות ביצירת המצב הנוכחי שמיטיב עם העשירים ביותר על חשבון העובדים. "אנחנו נמצאים במצב שבו חוקי העבודה שלנו תקועים במאה הקודמת, ומעדיפים את הרווח התאגידי על פני כל דבר אחר", אמר והוסיף כי "אי-אפשר לומר שרק הממשל הנוכחי אחראי למצב הזה. זה לא חדש".

"הגיע הזמן לעשיה טובה יותר", אמר טרומקה. "אני מאמין שאתם יכולים, ושתעשו את זה. העובדים רעבים לזה. אבל אתם לא יכולים לצפות שהעובדים יצביעו לכם רק כי קוראים לכם הדמוקרטים. אתם צריכים להוכיח שהמפלגה שלכם היא המפלגה היחידה שנלחמת בעבור העובדים, ולהכיר בזה שמשא ומתן קיבוצי הוא הדרך הטובה ביותר לגרום לכלכלה לעבוד בשביל כולם. אם תשכנעו את החברים שלנו, תעמוד לצדכם התנועה הגדולה ביותר של עובדים במדינה".

כלל המועמדים הבטיחו להגן על זכות ההתאגדות בארה"ב, להיאבק בחוקים המגבילים את ההתאגדות ואף לקדם חקיקה שתקל על הקמת ועדים במקומות העבודה. המועמד המוביל, ג'ו ביידן, שידוע בקשרים שלו עם האיגודים המקצועיים, אמר על גל החקיקה נגד איגודי העובדים בשנים האחרונות כי "זו הייתה מלחמה כוללת של הורדת שכר כדי להגביר רווחים".

ג'ו ביידן, מתמודד לנשיאות ארה"ב, מתקבל באהדה על ידי נשיא האגודה של כבאים בעצרת פתיחת הקמפיין בפיטסבורג. 29 באפריל 2019. (AP Photo/Gene J. Puskar)
ג'ו ביידן, מתמודד לנשיאות ארה"ב, מתקבל באהדה על ידי נשיא האגודה של כבאים בעצרת פתיחת הקמפיין בפיטסבורג. 29 באפריל 2019. (AP Photo/Gene J. Puskar)

הרבה מועמדים הבטיחו לשנות את החקיקה נגד האיגודים ולעגן בחוק את זכותם של כל העובדים להתאגד. כל המועמדים בכנס הבטיחו לחוקק חוק שיאפשר לכלל עובדי הציבור לנהל מו"מ קיבוצי, לעומת המצב היום שבו בחלק ממדינות ארה"ב נאסר על מקצועות מסוימים בשירות המדינה להתאגד.

"יש לנו הרבה חברים פה. אנחנו רוצים לשמוע מה יש להם להגיד. אנחנו רוצים לשמוע אותם מדברים על החשיבות של האיגודים", אמר ברני סנדרס, הסנאטור מוורמונט שהתמודד על הובלת המפלגה הדמוקרטית גם בבחירות הקודמות. "אנחנו הולכים להשקיע זמן ומשאבים בדבר הזה". סנדרס הבטיח כי הבית הלבן בראשותו ינקוט בצעדים שיעודדו עובדים נוספים להתאגד ויגדילו את מספר החברים באיגודים בארה"ב.

הסנטור ברני סנדרס. מרץ 2019 (AP Photo/Richard Vogel)
הסנטור ברני סנדרס. מרץ 2019 (AP Photo/Richard Vogel)

המועמד סטיב בולוק, כיום מושל מונטנה, אמר כי "יש מלחמה מתואמת על הזכות להתאגדות בארה"ב". הוא הבטיח לפעול נגד התערבות של מעסיקים בניסיונות להתאגד. "אנחנו צריכים לעשות את הכל כדי להפוך את ההתאגדות לקלה יותר, ולא לקשה יותר".

הסנאטורית ממסצ'וסטס, אליזבת וורן, התחייבה להכניס לתוך הבית הלבן נציגי איגודים במידה ותיבחר. "מה שמדהים אותי זה שדונלד טראמפ הבטיח לנקות את הביצה בוושינגטון ומה הוא עשה? העמיק את הביצה עוד יותר". וורן אמרה מול קהל חברי האיגודים שכנשיאה היא תדאג למנות נציג איגודים כשר העבודה.

איגודי העובדים היוו לאורך השנים מאז מלחמת העולם השנייה כוח אלקטורלי המזוהה עם המפלגה הדמוקרטית, ובעבר גם שלחו נציגים לפוליטיקה מטעם המפלגה הדמוקרטית. עם זאת, טרומקה ציין כי בעשורים האחרונים גם המפלגה הדמוקרטית תומכת בפועל במדיניות הפוגעת בעובדים ותורמת לעלייה ברמות אי-השוויון, והזהיר כי הברית בין האיגודים למפלגה תלויה בשינוי מדיניות מצידה.

סנטורית אליזבת' וורן נואמת באיווה, ארה"ב ב-4 בינואר 2019. (AP Photo/Nati Harnik)
סנטורית אליזבת' וורן נואמת באיווה, ארה"ב ב-4 בינואר 2019. (AP Photo/Nati Harnik)

שיעור העובדים המאוגדים בארה"ב נמצא במגמת ירידה רצופה מאז שנות ה-80. כיום, רק 10.9% מהעובדים במשק האמריקאי חברים באיגוד מקצועי. עידוד ההתאגדות הוא אחד הנושאים החשובים ביותר לאיגודי העובדים האמריקנים. בשני העשורים האחרונים חוקקו חוקים רבים המגבילים את יכולת ההתאגדות של עובדים במדינות רבות בארה"ב, והמאבק באותם החוקים הוא דרישה מרכזית של האיגודים. עם זאת, על אף השיעור הנמוך מתוך כוח העבודה הכולל, העובדים המאוגדים מהווים בכל זאת מוקד כוח אלקטורלי. איגודי העובדים מצביעים פעמים רבות באופן מאורגן, למועמדים המבטיחים לקדם את האינטרס של העובדים בארה"ב, ולכן תמיכה של איגוד היא נכס אלקטורלי משמעותי של מועמד לנשיאות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!