דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / שביתת ענק בהונג קונג: ממשלת סין מאשימה "גורמים זרים" בליבוי המהומות

לפחות 200 טיסות בוטלו, מערכת התחבורה הציבורית שותקה וכבישים נחסמו כחלק מהמחאה הגדולה ביותר באוטונומיה מאז 1967 | המאבק שהחל בהפגנות נגד חוק הסגרה לסין, שכבר בוטל, הפך לקריאה לדמוקרטיה ושחרור מהשלטון הסיני | משרד החוץ הישראלי מזהיר מהתקרבות למוקדי ההפגנות

מפגינים מחיזיקים שלטים ומטריות במסגרת גל המחאה בהונג קונג. 5 באוגוסט 2019 (צילום: by Anthony Kwan/Getty Images)
מפגינים מחיזיקים שלטים ומטריות במסגרת גל המחאה בהונג קונג. 5 באוגוסט 2019 (צילום: by Anthony Kwan/Getty Images)
אוריאל לוי

יותר מ-14 אלף עובדים מ-20 מגזרים לוקחים חלק בשביתת הענק בהונג קונג הנמשכת לאורך כל החודש האחרון. כ-2,300 עובדי שדה התעופה שובתים ועל כן מאות נוסעים נתקעו בשדה התעופה לאחר שיותר מ-200 טיסות בוטלו. הרקע למחאה: הונג קונג, האוטונומיה שדורשת לעצמה דמוקרטיה ושחרור מידי השלטונות בסין. המפגינים חוסמים כבישים מרכזיים רבים ומונעים מכוחות הביטחון גישה לשורה של מוקדים.

מוקדם יותר הבוקר (שני) הופץ ברשתות החברתיות סרטון שבו נראה נהג, ככל הנראה אזרח, מנסה בכוח לפרוץ עם רכבו את המחסומים שהציבו המפגינים. באירוע הזה לא היו מפגינים, אך הוא מרמז על כוונות המוחים להעצים את פעולותיהם.

המשטרה המקומית, שכפופה לסין, מנסה פעם נוספת לעצור את ההפגנות ועושה שימוש ברימוני גז ברחובות וונג טאי סין. מערכת התחבורה הציבורית – משותקת. המפגינים, שלובשים אפודים צהובים, דורשים להדיח את מנהיגת האוטונומיה קארי לאם שהתמנתה לפני כשנתיים לעמוד בראש הרשות המבצעת ונחשבת לבובה של בייג'ינג. ההפגנות החלו בעקבות חוק ההסגרה לסין, שכבר בוטל מאז אולם הן נמשכות ומתעצמות.

מטריה שהושארה מאחור על ידי מפגינים בהונג קונג שנמלטו מגז מדמיע שירתה המשטרה. (צילום:AP Photo/Kin Cheung)
מטריה שהושארה מאחור על ידי מפגינים בהונג קונג שנמלטו מגז מדמיע שירתה המשטרה. (צילום:AP Photo/Kin Cheung)

 

 

בהופעה ראשונה בתקשורת אחרי שבועיים הבהירה מנהיגת הונג קונג, קארי לאם, שהממשל ישמור בנחישות על החוק והסדר. היא הבהירה שאין בכוונתה להתפטר, כפי שדורשים המפגינים הפרו-דמוקרטים, ואמרה שהם גורמים נזק בלתי הפיך לכלכלת העיר ושיש להם "מניעים נסתרים".

"הם טוענים שהם רוצים מהפכה ולהחזיר את הונג קונג לקדמותה. המעשים שלהם חצו מזמן את הדרישות הפוליטיות המקוריות שלהם", אמרה לאם. "הפעולות הבלתי חוקיות האלה קוראות תיגר על הריבונות שלנו ויהרסו את היציבות והשגשוג של הונג קונג", אמרה קארי לאם.

דוברת המשטרה הדפה הבוקר (שני) את טענות המפגינים על אלימות ואמרה כי הם "חצו את רף השלום". לדבריה, "אנחנו לא רוצים להשתמש בגז מדמיע באזורי מגורים, אבל אם נצטרך לעשות זאת נשקול את צעדינו – ונישאר מאוד מאופקים". הדוברת ציינה כי מאז תחילת המחאה נעצרו 420 מפגינים, נורו כ-1,000 רימוני גז וכ-300 כדורי גומי וכן כי נפצעו 139 שוטרים בהפגנות.

השביתה שהחלה היום בהונג קונג היא שיא המחאה הנוכחית הנערכת מזה כחודש – והגדולה ביותר מאז 1967, בזמן ימי שלטונו של מאו צה דונג, כשהאזור היה עדיין תחת שלטון בריטי.

בכיר בממשל המקומי אמר היום לעיתונאים כי המשטרה זוכה למלוא הגיבוי של הממשלה ועל כן לא יהיה צורך בגיוס הצבא הסיני על מנת להרגיע את הרוחות. המפלגה הקומוניסטית הסינית גינתה את האלימות מצד המפגינים שהשחיתו בין היתר דגלי סין, והאשימה "גורמים זרים" בליבוי המהומות.

הונג קונג, מושבה בריטית לשעבר, הושבה ב-1997 לידי סין, וזו הבטיחה להנהיג באזור המנהלי המיוחד את עיקרון "מדינה אחת, שתי שיטות" שמבטיח להונג קונגים מידה נרחבת של אוטונומיה. תחת עיקרון זה מנהלת הונג קונג מערכת אזרחית נפרדת, בתי משפט עצמאיים, תקשורת חופשית וגישה חופשית לאינטרנט, שמבדילים אותה מהחיים בסין היבשתית. אולם לאורך השנים הצליחה סין לכרסם באוטונומיה של הונג קונג.

אצלנו, משרד החוץ מזהיר מפני התקרבות להפגנות האלימות בהונג קונג. "לאור המשך המחאות וההפגנות בהונג קונג, מומלץ למבקרים במקום להתעדכן באירועים באמצעי התקשורת ולהישמע להנחיות כוחות הביטחון המקומיים. כמו כן, יש לגלות ערנות ולהתרחק ממוקדי ההפגנות. עקב סמיכות הקונסוליה הישראלית לבנייני הממשלה, למגיעים לקונסוליה – מומלץ ליצור קשר טלפוני לברור דרכי וזמני הגעה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!